Pod kapotou nedávno představeného kupé Audi A5 se od příštího roku objeví dva nové přímovstřikové motory. Půjde o jeden motor benzinový a jeden diesel, a oba budou disponovat navýšeným výkonem a zlepšenou účinností.
Benzin bude spalovat šestiválec V6 FSI o objemu 3,2 litru a půjde o evoluci jednotky, která již pracuje pod kapotou modelů A4, A6 a A8. V případě kupé A5 bude její výkon navýšen z původních 256 na 265 koní a maximum točivého momentu 330 Nm bude k dispozici v nižších otáčkách - již při 3000 otáčkách za minutu. Křivka točivého momentu navíc zůstane plochá až do 5000 otáček, takže dojde k rozšíření spektra ideálních otáček. Audi A5 3.2 FSI bude pro zrychlení z klidu na 100 km/h potřebovat 6,6 sekundy a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. Spotřeba paliva přitom bude činit 7,4 l/100km.
Co se týká nového dieselového motoru pod kapotou A5, půjde o motor se vstřikováním common-rail a piezoelektrickými vstřikovači o objemu 2,7 litru. Motor bude standarně doplněn filtrem pevných částic DPF a v porovnání s obdobným motorem pod kapotou modelů A4 a A6 bude jeho výkon navýšen ze 180 na 190 koní. O 20 Nm na 400 Nm vzroste také maximum točivého momentu - to bude k dispozici již ve 1400 otáčkách. Díky tomu zrychlí Audi A5 2.7 TDI z klidu na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 232 km/h. Spotřeba přitom bude činit 5,6 l/100km.
Zpočátku budou obě nové jednotky v nabídce pouze v kombinaci s unikátní automatickou převodovkou Multitronic, která disponuje plynule proměnným převodem CVT. Síla motoru bude pohánět kola přední nápravy.
Za největší přínos lze považovat novou jednotku 3,2 FSI. Ta pod kapotou A5 kombinuje nejen výhody přímého vstřiku paliva FSI, ale dostala také nový systém proměnného zdvihu ventilů Audi valvelift, který byl poprvé představen u jednotky 2,8 FSI pod kapotou A6 a naposledy představené A8 2.8 FSI - luxusním sedanu s nejnižšími emisemi oxidu uhličitého.
Systém Audi valvelift v porovnání s konvenčními systémy přesněji řídí otevírání ventilů, čímž umožňuje dosáhnout úspory paliva až 10 procent. Zdvih ventilů je možno měnit v závislosti na informacích z řídící jednotky. V případě potřeby rychlé akcelerace nastaví jednotka maximální zdvih ventilů, čímž umožní dosáhnout maximálního výkonu motoru. Pokud však plynový pedál jen "lechtáte", je zdvih ventilů snížen, čímž dochází k úspoře pohonných hmot.
Spolu s oběma novými motory pod kapotou Audi A5 dochází také k vylepšení motoru 3.0 V6 TDI (nově výkon 240koní). Benzinový motor 4,2 V8 FSI o výkonu 354 koní pak je rezervován pro špičkový model řady 5, vůz Audi S5 quattro.
Zdroj: Audi
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?