Jak předejít defektu?

Panda Aria
Panda Aria, foto: Fulda
Pavel Stavebník 16. dubna 2007 16:32
Sdílej:

Pneumatiky vašeho vozu jsou jako vaše boty. Určitě nechodíte ve špinavých, sešlapaných a prasklých botách. Kupujete si proto nové, opravujete poškozené a poctivě leštíte jejich povrch. V lepším případě si je dokonce leštit necháváte. Chováte se tak i k pneumatikám?

K poškození pneumatik dochází povětšinou při nehodách nebo při brzdných manévrech jim předcházejících. Ale největší počet poškozených plášťů má na svědomí podle údajů společnosti Barum Continental lidská lhostejnost. Ta je totiž příčinou špatného tlaku vzduchu v pneumatikách, čímž dochází k vyššímu opotřebení, horším jízdním vlastnostem vozu či zbytečným defektům, roztržením pláště a poškozením jeho konstrukce.

Tlak v pneumatice předepisuje výrobce vozu, tak se ho držte. Pokud máte na voze jiné pneumatiky, měly by být dodatečně výrobcem schváleny, jinak můžete čekat komplikace při STK či jednání s pojišťovnami v případě nehody. Správné nahuštění kontrolujte každých 14 dní a vždy na studené pneumatice. Nejezděte bez čepiček! Tím není myšlena vaše kšiltovka, ale ochrana ventilku před prachem a nečistotami. Před jízdou zkontrolujte obutí vozu alespoň rychlým pohledem.

Zmíněné čištění není jen o vzhledu vozu, ale o trvanlivosti plášťů. Zvláště je nutné očistit před uložením zimní pneumatiky od soli. Nikdy nepoužívejte čistící přípravky obsahující olej, ale pouze vodu s rozpuštěným mýdlem. Pokud už nemáte sil a rozhodnete se pro čištění tlakovou vodou, pamatujte, že bezpečná vzdálenost trysek je minimálně 20 cm!

Co se týče skladování, vždy ukládejte k sezonnímu odpočinku gumy očištěné. A jak se mají skladovat, aby nedošlo k jejich poškození? Rozhodující je, zda jsou na disku nebo bez něj. Gumy s diskem můžeme položit na sebe bočnicemi nebo zavěsit. Gumy bez disku musí stát bez zatížení na běhounu a doporučeno je jejich postupné otáčení.

foto: Fulda
Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?