Rozhodně se nedá říci, že by modelu Zonda F chyběl výkon a dynamické schopnosti - vždyť zvládne starý okruh v Nuerburgringu za 7:32 a dosahuje příčného přetížení v zatáčkách až 1.5 G.
Jde však o silniční vůz, který je snadno řiditelný, s intuitivním chováním, a který je měřítkem po stránce komfortu, bezpečnosti a nízké hmotnosti. Spolu s kvalitou zpracování a pozorností, věnovanou i nejmenším detailům, se tak Zonda F stala jedním z nejžádanějších supervozů, což zajistilo prodej všech 25 vozů v rekordně krátké době.
Přesto se zdá, že vůz Zonda F neplnil všechny požadavky těch nejnáročnějších zákazníků, kteří milují víkendové jízdy na uzavřených závodních tratích. A proto vznikl model Zonda R, při jehož návrhu dostrali tvůrci absolutní volnost. Cílem bylo vyvinout vůz s maximálním výkonem na závodním okruhu bez omezení jakýmikoliv pravidly s výjimkou bezpečnosti. Při návrhu vozu musely jít stranou veškeré kompromisy.
V září 2006 vznikly první nákresy, ale kritickým aspektem bylo získat podporu Mercedesu a společnosti AMG a mít tak možnost použít jejich vysokoobrátkový motor s výkonem 750 koní se suchou klikovou skříní, motor, který je lehký a vyznačuje se maximálně sníženým těžištěm. Základem byl motor z výkonného modelu CLK GTR, vozu, který dominoval šampionátu cestovních vozů GT. I při závodním provozu musí motor splnit požadavek na servisní interval alespoň 5000 km.
Zonda R byla komplexně nově navržena. Z modelu Zonda F bylo použito pouhých 10% komponent. Kované zavěšení kol, nová šestistupňová transversální sekvenční převodovka, monokok z uhlíkových vláken, aeronautická palivovaná nádrž se čtyřmi palivovými pumpami - to jsou jen některé použité prvky.
Rozvor kol se prodloužil o 47 mm, celková délka vzrostla o 394 mm a rozchod kol o 50 mm. Tvar a aerodynamika vozu byly důkladně přestavěny tak, aby se podařilo získat co největší přítlačnou sílu. Přestože jde o vůz, určený pro provoz na závodních tratích, nebyl by projekt schválen, pokud by kvalita zpracování vozu a všech detailů nebyla na úrovni, srovnatelné s cestovními modely Pagani.
Tato Zonda je určena k provozu na závodních okruzích a tak vývojáři nebyli při návrhu omezeni nutností plnit normy nebo projít homologačním procesem. Jedinou výjimkou je bezpečnost pasažérů.
Nové srdce Motor je vyroben závodními specialisty z Mercedes AMG, firmy, kde se rodí vozy, jež vítězí v seriálu DTM, a odkud pochází i model CLK GTR - pravděpodobně nejefektivnější a neúspěšnější zbraň pro ty, kdož chtějí bojovat v závodech série GT. Od motoru z tohoto vozu si Zonda R vypůjčila základní specifikace, včetně suché klikové skříně, což umožňuje maximálně snížit těžiště vozu. Motor dosahuje výkonu 750 koní v 8000 otáčkách a maximum točivého momentu dosahuje 710 Nm. Motor je vybaven výkonným a lehkým sacím systémem z uhlíkových vláken, závodní vícetalířovou spékanou spojkou a výfukovým systémem ve stylu Formule 1. Tento výfukový systém je vyroben z materiálu Inconel 625 a potažen keramickým potahem, aby se zajistila odolnost a odvoz žhavých výfukových plynů. Motor je spřažen se šestistupňovou transversální sekvenční synchronizovanou převodovkou, což zaručuje uspokojení nároků i těch nejnáročnějších řidičů.
Podvozek Centrální karbonové šasi zahrnuje bezpečnostní klec a pryžovou závodní palivovou nádrž se čtyřmi palivovými pumpami. Nádrž je opatřena hrdlem, umožňujícím rychlé doplnění paliva podobně, jako je tomu u závodních vozů seriálu GT. Proti modelu Zonda F se rozvor prodloužil o 47mm a nabízí tak lepší stabilitu vozu. Zcela nové jsou přední i zadní pomocné rámy, do nichž je zabudováno zavěšení s upravenou geometrií. Hořčíkové kované ráfky jsou upínány centrální maticí a vůz je vybaven rychlým pneumatickým systémem, umožňujícím jeho nadzvdižení a rychlou výměnu všech kol.
Tvar a aerodynamika Karoserie dostala nový tvar a prošla aerodynamickým testováním. Generuje nyní větší přítlačnou sílu, a to i v pomalu projížděných zatáčkách. Na voze vidíme delší přední kapotu s kapsami, delší spodní část předního spoileru a větší zadní převis s nastavitelným zadním křídlem. Vůz je také vybaven difuzérem, odvozeným od závodních vozů, což ústí v lepší aerodynamickou efektivitu a dovoluje si naplno užívat průjezdy zatáčkou. Vůz v každém okamžiku zobrazuje a ukládá informace o úrovni aktuálně generovaného přítlaku. Spolu s nastavitelným zadním přítlačným křídlem tak může řidič snadno nalézt ten nejlepší setup pro daný okruh.
Interiér Interiér je navržen tak, aby pojal řidiče a spolujezdce. Oba sedí v sedačkách, které jsou vyrobeny na míru a nabízejí tak maximální oporu tělu při přetížení, kterého vůz dosahuje především v zatáčkách. Zobrazení nejdůležitějších informací zajišťují přístroje Digitek. Vůz je vybaven sofistikovanou telemetrií, která pomocí řady senzorů umožňuje monitorovat takřka všechny komponenty vozu.
Foto: Pagani
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.