Jde však o silniční vůz, který je snadno řiditelný, s intuitivním chováním, a který je měřítkem po stránce komfortu, bezpečnosti a nízké hmotnosti. Spolu s kvalitou zpracování a pozorností, věnovanou i nejmenším detailům, se tak Zonda F stala jedním z nejžádanějších supervozů, což zajistilo prodej všech 25 vozů v rekordně krátké době.
Přesto se zdá, že vůz Zonda F neplnil všechny požadavky těch nejnáročnějších zákazníků, kteří milují víkendové jízdy na uzavřených závodních tratích.
A proto vznikl model Zonda R, při jehož návrhu dostrali tvůrci absolutní volnost. Cílem bylo vyvinout vůz s maximálním výkonem na závodním okruhu bez omezení jakýmikoliv pravidly s výjimkou bezpečnosti. Při návrhu vozu musely jít stranou veškeré kompromisy.
V září 2006 vznikly první nákresy, ale kritickým aspektem bylo získat podporu Mercedesu a společnosti AMG a mít tak možnost použít jejich vysokoobrátkový motor s výkonem 750 koní se suchou klikovou skříní, motor, který je lehký a vyznačuje se maximálně sníženým těžištěm. Základem byl motor z výkonného modelu CLK GTR, vozu, který dominoval šampionátu cestovních vozů GT. I při závodním provozu musí motor splnit požadavek na servisní interval alespoň 5000 km.
Zonda R byla komplexně nově navržena. Z modelu Zonda F bylo použito pouhých 10% komponent. Kované zavěšení kol, nová šestistupňová transversální sekvenční převodovka, monokok z uhlíkových vláken, aeronautická palivovaná nádrž se čtyřmi palivovými pumpami - to jsou jen některé použité prvky.
Rozvor kol se prodloužil o 47 mm, celková délka vzrostla o 394 mm a rozchod kol o 50 mm. Tvar a aerodynamika vozu byly důkladně přestavěny tak, aby se podařilo získat co největší přítlačnou sílu. Přestože jde o vůz, určený pro provoz na závodních tratích, nebyl by projekt schválen, pokud by kvalita zpracování vozu a všech detailů nebyla na úrovni, srovnatelné s cestovními modely Pagani.
Tato Zonda je určena k provozu na závodních okruzích a tak vývojáři nebyli při návrhu omezeni nutností plnit normy nebo projít homologačním procesem. Jedinou výjimkou je bezpečnost pasažérů.
Nové srdce
Motor je vyroben závodními specialisty z Mercedes AMG, firmy, kde se rodí vozy, jež vítězí v seriálu DTM, a odkud pochází i model CLK GTR - pravděpodobně nejefektivnější a neúspěšnější zbraň pro ty, kdož chtějí bojovat v závodech série GT. Od motoru z tohoto vozu si Zonda R vypůjčila základní specifikace, včetně suché klikové skříně, což umožňuje maximálně snížit těžiště vozu. Motor dosahuje výkonu 750 koní v 8000 otáčkách a maximum točivého momentu dosahuje 710 Nm. Motor je vybaven výkonným a lehkým sacím systémem z uhlíkových vláken, závodní vícetalířovou spékanou spojkou a výfukovým systémem ve stylu Formule 1. Tento výfukový systém je vyroben z materiálu Inconel 625 a potažen keramickým potahem, aby se zajistila odolnost a odvoz žhavých výfukových plynů. Motor je spřažen se šestistupňovou transversální sekvenční synchronizovanou převodovkou, což zaručuje uspokojení nároků i těch nejnáročnějších řidičů.
Podvozek
Centrální karbonové šasi zahrnuje bezpečnostní klec a pryžovou závodní palivovou nádrž se čtyřmi palivovými pumpami. Nádrž je opatřena hrdlem, umožňujícím rychlé doplnění paliva podobně, jako je tomu u závodních vozů seriálu GT. Proti modelu Zonda F se rozvor prodloužil o 47mm a nabízí tak lepší stabilitu vozu. Zcela nové jsou přední i zadní pomocné rámy, do nichž je zabudováno zavěšení s upravenou geometrií. Hořčíkové kované ráfky jsou upínány centrální maticí a vůz je vybaven rychlým pneumatickým systémem, umožňujícím jeho nadzvdižení a rychlou výměnu všech kol.
Tvar a aerodynamika
Karoserie dostala nový tvar a prošla aerodynamickým testováním. Generuje nyní větší přítlačnou sílu, a to i v pomalu projížděných zatáčkách. Na voze vidíme delší přední kapotu s kapsami, delší spodní část předního spoileru a větší zadní převis s nastavitelným zadním křídlem. Vůz je také vybaven difuzérem, odvozeným od závodních vozů, což ústí v lepší aerodynamickou efektivitu a dovoluje si naplno užívat průjezdy zatáčkou.
Vůz v každém okamžiku zobrazuje a ukládá informace o úrovni aktuálně generovaného přítlaku. Spolu s nastavitelným zadním přítlačným křídlem tak může řidič snadno nalézt ten nejlepší setup pro daný okruh.
Interiér
Interiér je navržen tak, aby pojal řidiče a spolujezdce. Oba sedí v sedačkách, které jsou vyrobeny na míru a nabízejí tak maximální oporu tělu při přetížení, kterého vůz dosahuje především v zatáčkách. Zobrazení nejdůležitějších informací zajišťují přístroje Digitek. Vůz je vybaven sofistikovanou telemetrií, která pomocí řady senzorů umožňuje monitorovat takřka všechny komponenty vozu.
Foto: Pagani