Rozhodně se nedá říci, že by modelu Zonda F chyběl výkon a dynamické schopnosti - vždyť zvládne starý okruh v Nuerburgringu za 7:32 a dosahuje příčného přetížení v zatáčkách až 1.5 G.
Jde však o silniční vůz, který je snadno řiditelný, s intuitivním chováním, a který je měřítkem po stránce komfortu, bezpečnosti a nízké hmotnosti. Spolu s kvalitou zpracování a pozorností, věnovanou i nejmenším detailům, se tak Zonda F stala jedním z nejžádanějších supervozů, což zajistilo prodej všech 25 vozů v rekordně krátké době.
Přesto se zdá, že vůz Zonda F neplnil všechny požadavky těch nejnáročnějších zákazníků, kteří milují víkendové jízdy na uzavřených závodních tratích. A proto vznikl model Zonda R, při jehož návrhu dostrali tvůrci absolutní volnost. Cílem bylo vyvinout vůz s maximálním výkonem na závodním okruhu bez omezení jakýmikoliv pravidly s výjimkou bezpečnosti. Při návrhu vozu musely jít stranou veškeré kompromisy.
V září 2006 vznikly první nákresy, ale kritickým aspektem bylo získat podporu Mercedesu a společnosti AMG a mít tak možnost použít jejich vysokoobrátkový motor s výkonem 750 koní se suchou klikovou skříní, motor, který je lehký a vyznačuje se maximálně sníženým těžištěm. Základem byl motor z výkonného modelu CLK GTR, vozu, který dominoval šampionátu cestovních vozů GT. I při závodním provozu musí motor splnit požadavek na servisní interval alespoň 5000 km.
Zonda R byla komplexně nově navržena. Z modelu Zonda F bylo použito pouhých 10% komponent. Kované zavěšení kol, nová šestistupňová transversální sekvenční převodovka, monokok z uhlíkových vláken, aeronautická palivovaná nádrž se čtyřmi palivovými pumpami - to jsou jen některé použité prvky.
Rozvor kol se prodloužil o 47 mm, celková délka vzrostla o 394 mm a rozchod kol o 50 mm. Tvar a aerodynamika vozu byly důkladně přestavěny tak, aby se podařilo získat co největší přítlačnou sílu. Přestože jde o vůz, určený pro provoz na závodních tratích, nebyl by projekt schválen, pokud by kvalita zpracování vozu a všech detailů nebyla na úrovni, srovnatelné s cestovními modely Pagani.
Tato Zonda je určena k provozu na závodních okruzích a tak vývojáři nebyli při návrhu omezeni nutností plnit normy nebo projít homologačním procesem. Jedinou výjimkou je bezpečnost pasažérů.
Nové srdce Motor je vyroben závodními specialisty z Mercedes AMG, firmy, kde se rodí vozy, jež vítězí v seriálu DTM, a odkud pochází i model CLK GTR - pravděpodobně nejefektivnější a neúspěšnější zbraň pro ty, kdož chtějí bojovat v závodech série GT. Od motoru z tohoto vozu si Zonda R vypůjčila základní specifikace, včetně suché klikové skříně, což umožňuje maximálně snížit těžiště vozu. Motor dosahuje výkonu 750 koní v 8000 otáčkách a maximum točivého momentu dosahuje 710 Nm. Motor je vybaven výkonným a lehkým sacím systémem z uhlíkových vláken, závodní vícetalířovou spékanou spojkou a výfukovým systémem ve stylu Formule 1. Tento výfukový systém je vyroben z materiálu Inconel 625 a potažen keramickým potahem, aby se zajistila odolnost a odvoz žhavých výfukových plynů. Motor je spřažen se šestistupňovou transversální sekvenční synchronizovanou převodovkou, což zaručuje uspokojení nároků i těch nejnáročnějších řidičů.
Podvozek Centrální karbonové šasi zahrnuje bezpečnostní klec a pryžovou závodní palivovou nádrž se čtyřmi palivovými pumpami. Nádrž je opatřena hrdlem, umožňujícím rychlé doplnění paliva podobně, jako je tomu u závodních vozů seriálu GT. Proti modelu Zonda F se rozvor prodloužil o 47mm a nabízí tak lepší stabilitu vozu. Zcela nové jsou přední i zadní pomocné rámy, do nichž je zabudováno zavěšení s upravenou geometrií. Hořčíkové kované ráfky jsou upínány centrální maticí a vůz je vybaven rychlým pneumatickým systémem, umožňujícím jeho nadzvdižení a rychlou výměnu všech kol.
Tvar a aerodynamika Karoserie dostala nový tvar a prošla aerodynamickým testováním. Generuje nyní větší přítlačnou sílu, a to i v pomalu projížděných zatáčkách. Na voze vidíme delší přední kapotu s kapsami, delší spodní část předního spoileru a větší zadní převis s nastavitelným zadním křídlem. Vůz je také vybaven difuzérem, odvozeným od závodních vozů, což ústí v lepší aerodynamickou efektivitu a dovoluje si naplno užívat průjezdy zatáčkou. Vůz v každém okamžiku zobrazuje a ukládá informace o úrovni aktuálně generovaného přítlaku. Spolu s nastavitelným zadním přítlačným křídlem tak může řidič snadno nalézt ten nejlepší setup pro daný okruh.
Interiér Interiér je navržen tak, aby pojal řidiče a spolujezdce. Oba sedí v sedačkách, které jsou vyrobeny na míru a nabízejí tak maximální oporu tělu při přetížení, kterého vůz dosahuje především v zatáčkách. Zobrazení nejdůležitějších informací zajišťují přístroje Digitek. Vůz je vybaven sofistikovanou telemetrií, která pomocí řady senzorů umožňuje monitorovat takřka všechny komponenty vozu.
Foto: Pagani
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.