Nový model Pagani - Zonda R

Jan Fiala, 2. března 2007, 16:05 Google+

Rozhodně se nedá říci, že by modelu Zonda F chyběl výkon a dynamické schopnosti - vždyť zvládne starý okruh v Nuerburgringu za 7:32 a dosahuje příčného přetížení v zatáčkách až 1.5 G.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pagani

Pagani | foto: Pagani

Sdílejte článek

Jde však o silniční vůz, který je snadno řiditelný, s intuitivním chováním, a který je měřítkem po stránce komfortu, bezpečnosti a nízké hmotnosti. Spolu s kvalitou zpracování a pozorností, věnovanou i nejmenším detailům, se tak Zonda F stala jedním z nejžádanějších supervozů, což zajistilo prodej všech 25 vozů v rekordně krátké době.

Přesto se zdá, že vůz Zonda F neplnil všechny požadavky těch nejnáročnějších zákazníků, kteří milují víkendové jízdy na uzavřených závodních tratích.
A proto vznikl model Zonda R, při jehož návrhu dostrali tvůrci absolutní volnost. Cílem bylo vyvinout vůz s maximálním výkonem na závodním okruhu bez omezení jakýmikoliv pravidly s výjimkou bezpečnosti. Při návrhu vozu musely jít stranou veškeré kompromisy.

V září 2006 vznikly první nákresy, ale kritickým aspektem bylo získat podporu Mercedesu a společnosti AMG a mít tak možnost použít jejich vysokoobrátkový motor s výkonem 750 koní se suchou klikovou skříní, motor, který je lehký a vyznačuje se maximálně sníženým těžištěm. Základem byl motor z výkonného modelu CLK GTR, vozu, který dominoval šampionátu cestovních vozů GT. I při závodním provozu musí motor splnit požadavek na servisní interval alespoň 5000 km.

Zonda R byla komplexně nově navržena. Z modelu Zonda F bylo použito pouhých 10% komponent. Kované zavěšení kol, nová šestistupňová transversální sekvenční převodovka, monokok z uhlíkových vláken, aeronautická palivovaná nádrž se čtyřmi palivovými pumpami - to jsou jen některé použité prvky.

Rozvor kol se prodloužil o 47 mm, celková délka vzrostla o 394 mm a rozchod kol o 50 mm. Tvar a aerodynamika vozu byly důkladně přestavěny tak, aby se podařilo získat co největší přítlačnou sílu. Přestože jde o vůz, určený pro provoz na závodních tratích, nebyl by projekt schválen, pokud by kvalita zpracování vozu a všech detailů nebyla na úrovni, srovnatelné s cestovními modely Pagani.

Tato Zonda je určena k provozu na závodních okruzích a tak vývojáři nebyli při návrhu omezeni nutností plnit normy nebo projít homologačním procesem. Jedinou výjimkou je bezpečnost pasažérů.

Nové srdce
Motor je vyroben závodními specialisty z Mercedes AMG, firmy, kde se rodí vozy, jež vítězí v seriálu DTM, a odkud pochází i model CLK GTR - pravděpodobně nejefektivnější a neúspěšnější zbraň pro ty, kdož chtějí bojovat v závodech série GT. Od motoru z tohoto vozu si Zonda R vypůjčila základní specifikace, včetně suché klikové skříně, což umožňuje maximálně snížit těžiště vozu. Motor dosahuje výkonu 750 koní v 8000 otáčkách a maximum točivého momentu dosahuje 710 Nm. Motor je vybaven výkonným a lehkým sacím systémem z uhlíkových vláken, závodní vícetalířovou spékanou spojkou a výfukovým systémem ve stylu Formule 1. Tento výfukový systém je vyroben z materiálu Inconel 625 a potažen keramickým potahem, aby  se zajistila odolnost a odvoz žhavých výfukových plynů. Motor je spřažen se šestistupňovou transversální sekvenční synchronizovanou převodovkou, což zaručuje uspokojení nároků i těch nejnáročnějších řidičů.

Podvozek
Centrální karbonové šasi zahrnuje bezpečnostní klec a pryžovou závodní palivovou nádrž se čtyřmi palivovými pumpami. Nádrž je opatřena hrdlem, umožňujícím rychlé doplnění paliva podobně, jako je tomu u závodních vozů seriálu GT. Proti modelu Zonda F se rozvor prodloužil o 47mm a nabízí tak lepší stabilitu vozu. Zcela nové jsou přední i zadní pomocné rámy, do nichž je zabudováno zavěšení s upravenou geometrií. Hořčíkové kované ráfky jsou upínány centrální maticí a vůz je vybaven rychlým pneumatickým systémem, umožňujícím jeho nadzvdižení a rychlou výměnu všech kol.

Tvar a aerodynamika
Karoserie dostala nový tvar a prošla aerodynamickým testováním. Generuje nyní větší přítlačnou sílu, a to i v pomalu projížděných zatáčkách. Na voze vidíme delší přední kapotu s kapsami, delší spodní část předního spoileru a větší zadní převis s nastavitelným zadním křídlem. Vůz je také vybaven difuzérem, odvozeným od závodních vozů, což ústí v lepší aerodynamickou efektivitu a dovoluje si naplno užívat průjezdy zatáčkou.
Vůz v každém okamžiku zobrazuje a ukládá informace o úrovni aktuálně generovaného přítlaku. Spolu s nastavitelným zadním přítlačným křídlem tak může řidič snadno nalézt ten nejlepší setup pro daný okruh.

Interiér
Interiér je navržen tak, aby pojal řidiče a spolujezdce. Oba sedí v sedačkách, které jsou vyrobeny na míru a nabízejí tak maximální oporu tělu při přetížení, kterého vůz dosahuje především v zatáčkách. Zobrazení nejdůležitějších informací zajišťují přístroje Digitek. Vůz je vybaven sofistikovanou telemetrií, která pomocí řady senzorů umožňuje monitorovat takřka všechny komponenty vozu.

Foto: Pagani

Vytisknout

Diskuze: Nový model Pagani - Zonda R

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Bravo

Nový Fiat Bravo v testu EuroNCAP

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud