Mýtné na dálnicích, auta z Číny, poplatky za vjezd do center měst: všední realita nebo hudba budoucnosti?
Na českých dálnicích se se začátkem nového roku začalo vybírat mýtné: platí je nákladní vozidla a autobusy s hmotností nad 12 tun na přibližně 970 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic. Průměrná částka poplatků činí 4,05 Kč/km. Spousta řidičů nákladních vozů si rychle spočítala, že při jízdě po silnicích první třídy ušetří spousty peněz a neztratí mnoho času, takže se stále více kamionů pohybuje mimo zpoplatněné zóny.
Znamená to tedy, že myšlenka mýtného je možná skvělá, ale, ostatně jako spousta skvělých myšlenek, nedotažená do konce? Hustější nákladní doprava v městečkách a vesnicích na exponovaných trasách jistě není nic příjemného ani pro obyvatele, ani pro silnice, které při větší zátěži potřebují častější opravy.. a kde na ně brát, že, když mýtné se vybírá na dálnici. Čeká nás tedy další výběrové řízení, další stavby bran, další zpoplatněné úseky, nebo k vyřešení tohoto problému bude stačit rozmístit značky se zákazem vjezdu pro některé automobily?
Jinou možností by bylo následovat slovenské bratry: dálniční síť mají na Slovensku ještě řidší než my, a to je co říct, a tak nákladní doprava prostě musí využívat běžné silnice. A na těch musejí mít, zjednodušeně řečeno, nákladní automobily od určité hmotnosti známku, jíž si defakto zaplatí vjezd. Pak už je potřeba vlastnictví známky jen kontrolovat.. a pokutovat řidiče, kteří ji nemají.
Kromě mýtného na dálnicích se léta diskutuje i o zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Představy o realizaci tohoto plánu se však radikálně rozcházejí, velkou roli hraje také fakt, že středem hlavního města vlastně vede tranzitní tah, a tak si na definitivní podobu projektu zřejmě budeme muset ještě chvíli počkat.
Poplatek při vjezdu do středu města již zavádí například Švédové, od poloviny letošního roku se bude platit při vjezdu do centra Stockholmu. Zahraniční návštěvníci by však měli být povinnosti přispívat tímto způsobem městu zproštěni. V zemi tří korunek si vůbec dávejte za volantem pozor, za vaše přestupky vám naúčtují několikanásobně vyšší částky, než jste zvyklí z domova. Nejvýmluvnějším příkladem je nezapnutí bezpečnostních pásů, které vás bude v případě nepřivázaného dospělého stát v přepočtu cca 4600 Kč, a pokud se bude volně po autě pohybovat dítě, odevzdáte policitům v přepočtu dokonce 7600 Kč.
Nejen Švédsko, ale i ostatní skandinávské země a také Švýcarsko mají zvláštní, individuální, přístup k řidičům a jejich prohřeškům: při výpočtech pokut za závažná provinění se vychází z aktuální výše příjmu viníka, takže by měla platit přímá úměra, například "čím jste bohatší a opilejší, tím více zaplatíte".
Ze severu se přesuneme na jih: pokud cestou do Černé Hory nevyhodíte z auta výstražnou vestu a nezhasnete světla, je všechno v pořádku. I tam vás za nepřítomnost vesty v autě a šetření žárovek mohou pokutovat, stejně jako u nás.
A jak to bude s těmi čínskými auty? To ukáže teprve čas. Automobilový průmysl v Číně patří mezi nejrychleji se rozvíjející, a pokud se Číňanům podaří udržet kvalitu vyráběného motorizovaného zboží na určité úrovni, asi nás opravdu čeká boom automobilů Made in China.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.