Mýtné na dálnicích, auta z Číny, poplatky za vjezd do center měst: všední realita nebo hudba budoucnosti?
Na českých dálnicích se se začátkem nového roku začalo vybírat mýtné: platí je nákladní vozidla a autobusy s hmotností nad 12 tun na přibližně 970 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic. Průměrná částka poplatků činí 4,05 Kč/km. Spousta řidičů nákladních vozů si rychle spočítala, že při jízdě po silnicích první třídy ušetří spousty peněz a neztratí mnoho času, takže se stále více kamionů pohybuje mimo zpoplatněné zóny.
Znamená to tedy, že myšlenka mýtného je možná skvělá, ale, ostatně jako spousta skvělých myšlenek, nedotažená do konce? Hustější nákladní doprava v městečkách a vesnicích na exponovaných trasách jistě není nic příjemného ani pro obyvatele, ani pro silnice, které při větší zátěži potřebují častější opravy.. a kde na ně brát, že, když mýtné se vybírá na dálnici. Čeká nás tedy další výběrové řízení, další stavby bran, další zpoplatněné úseky, nebo k vyřešení tohoto problému bude stačit rozmístit značky se zákazem vjezdu pro některé automobily?
Jinou možností by bylo následovat slovenské bratry: dálniční síť mají na Slovensku ještě řidší než my, a to je co říct, a tak nákladní doprava prostě musí využívat běžné silnice. A na těch musejí mít, zjednodušeně řečeno, nákladní automobily od určité hmotnosti známku, jíž si defakto zaplatí vjezd. Pak už je potřeba vlastnictví známky jen kontrolovat.. a pokutovat řidiče, kteří ji nemají.
Kromě mýtného na dálnicích se léta diskutuje i o zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Představy o realizaci tohoto plánu se však radikálně rozcházejí, velkou roli hraje také fakt, že středem hlavního města vlastně vede tranzitní tah, a tak si na definitivní podobu projektu zřejmě budeme muset ještě chvíli počkat.
Poplatek při vjezdu do středu města již zavádí například Švédové, od poloviny letošního roku se bude platit při vjezdu do centra Stockholmu. Zahraniční návštěvníci by však měli být povinnosti přispívat tímto způsobem městu zproštěni. V zemi tří korunek si vůbec dávejte za volantem pozor, za vaše přestupky vám naúčtují několikanásobně vyšší částky, než jste zvyklí z domova. Nejvýmluvnějším příkladem je nezapnutí bezpečnostních pásů, které vás bude v případě nepřivázaného dospělého stát v přepočtu cca 4600 Kč, a pokud se bude volně po autě pohybovat dítě, odevzdáte policitům v přepočtu dokonce 7600 Kč.
Nejen Švédsko, ale i ostatní skandinávské země a také Švýcarsko mají zvláštní, individuální, přístup k řidičům a jejich prohřeškům: při výpočtech pokut za závažná provinění se vychází z aktuální výše příjmu viníka, takže by měla platit přímá úměra, například "čím jste bohatší a opilejší, tím více zaplatíte".
Ze severu se přesuneme na jih: pokud cestou do Černé Hory nevyhodíte z auta výstražnou vestu a nezhasnete světla, je všechno v pořádku. I tam vás za nepřítomnost vesty v autě a šetření žárovek mohou pokutovat, stejně jako u nás.
A jak to bude s těmi čínskými auty? To ukáže teprve čas. Automobilový průmysl v Číně patří mezi nejrychleji se rozvíjející, a pokud se Číňanům podaří udržet kvalitu vyráběného motorizovaného zboží na určité úrovni, asi nás opravdu čeká boom automobilů Made in China.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.