Světová premiéra konceptu ID. BUZZ1 na detroitském autosalonu v lednu 2017 vyvolala po celém světě senzaci. Nadšené ohlasy nedovolily rozhodnout jinak: koncepční vůz musel být převeden do sériové výroby. Následovalo pět let intenzivních vývojových prací. Nyní nastává dlouho vyhlížený okamžik: převratný elektromobil je hotov. Volkswagen proto spouští odpočítávání dvojí světové premiéry: 9. března bude elektrický bezemisní Bulli představen současně jako ID. Buzz (pětimístný minibus) a Buzz Cargo (dodávka).
ID. Buzz aktuálně prochází závěrečnou fází zkoušek. Předsériová flotila nyní objíždí Evropu. Jedná se o testovací jízdy v podmínkách každodenního provozu mezi Barcelonou, Paříží, Londýnem, Amsterdamem, Kodaní, Hamburkem a Hannoverem. Jakub Šebesta, ředitel značky Volkswagen Užitkové vozy v ČR: „Předtím, než se výroba vozu ID. Buzz rozjede naplno, nám tyto závěrečné zkoušky s vozidly, která prakticky odpovídají konečné specifikaci pro sériovou výrobu, poskytují nepostradatelné informace pro jeho finální doladění.“
Nový design inspirovaný ikonickým modelem T1
Prototypy ID. Buzz jsou nyní jen lehce maskované. Začíná tak být patrné, že designéři důsledně přenesli styling koncepčního vozu z roku 2017 do produkční verze z roku 2022 – podobnost je nepřehlédnutelná. Oba modely ID. Buzz čerpají také ze stylistických prvků legendárního modelu T1, původního Bulli. Mezi tyto ikonické detaily patří extrémně krátké převisy karoserie, maximální využití prostoru na minimální ploše, klasické optické rozdělení karoserie na horní a dolní část a také nezaměnitelná tvář s tvarem písmene V. A stejně jako původní Bulli má také ID. Buzz pohon zadních kol.
Přes všechny odkazy na bohatou historii dává avantgardní ID. Buzz elektromobilitě novou tvář. Vznikl vůz, který nemá konkurenci, protože ID. Buzz není založen na kompromisní platformě určené pro různé druhy pohonu, ale je od základu elektrickým Bulli. Obě verze ID. Buzz, minibus i dodávka, signalizují svému okolí, že jejich majitelé učinili v oblasti mobility inteligentní rozhodnutí s pozitivním dopadem na klimatickou změnu.
Platforma MEB umožňuje vysokou míru agility
Po technické stránce je nová modelová řada založena na modulární elektrické platformě (MEB) koncernu Volkswagen. Obě varianty ID. Buzz přijdou letos na trh s vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií o nominální kapacitě 82 kWh (využitelná kapacita 77 kWh). Baterie napájí elektromotor o výkonu 150 kW, integrovaný do poháněné zadní nápravy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 145 km/h. Oficiální hodnoty dojezdu zatím nejsou k dispozici. Nový ID. Buzz je velmi agilní vůz. Elektromotor totiž dosahuje maximálního točivého momentu 310 Nm již od rozjezdu a uložení baterie hluboko v sendvičové podlaze znamená velmi nízké těžiště. Další výhodou plynoucí z použité platformy je průměr otáčení jen o málo přesahující 11 metrů.
Maximální využití prostoru a rozvor jako u modelu T6.1
Volkswagen Užitkové vozy vyvinul na bázi MEB všestrannou konstrukci, která umožňuje mimořádně široké spektrum využití: Variabilní pětimístný ID. Buzz se hodí pro volný čas stejně dokonale jako pro pracovní úkoly. ID. Buzz Cargo je pak ultramoderní třímístná dodávka s nulovými emisemi. To je však teprve začátek.
V průběhu příštího roku se portfolio rozroste o ještě všestrannější model s delším rozvorem.
Poznámky k rozměrům: Varianty ID. Buzz a ID. Buzz Cargo se standardním rozvorem (2988 mm), které budou představeny v letošním roce, jsou dlouhé jen 4712 mm. Pro srovnání: rozvor nového ID. Buzz se od modelu T6.1, který měří na délku 4904 mm, liší pouze o dva milimetry. ID. Buzz tak nabízí podobnou vnitřní délku, ale je schopen využít menší parkovací místa. Minibus s velkorysým prosklením po celém obvodu je vysoký 1937 mm; v případě dodávky je to 1938 mm kvůli drobným rozdílům v podvozku (T6.1: 1970 mm). Oba modely ID. Buzz jsou široké 1985 mm (bez zpětných zrcátek); nový model je tedy o 81 mm širší než T6.1. S ráfky o rozměrech 18 až 21 palců jezdí nová modelová řada na velkých kolech (průměr 750 mm).
Spousta místa pro cestující, zavazadla i práci
Díky prostorově úsporné platformě MEB se ID. Buzz a ID. Buzz Cargo vyznačují neobvykle efektivním využitím prostoru. Pětimístný ID. Buzz pojme i při obsazení všech sedadel až 1121 litrů zavazadel. Maximální objem nákladového prostoru modelu ID. Buzz Cargo, vybaveného dělicí stěnou, přesahuje 3,9 m3.
„Plug & Charge“ a obousměrné nabíjení
Chytré řešení nabíjení: zásluhou nejnovějšího softwaru ID. bude modelová řada v budoucnu nabízet také funkci „Plug & Charge“. Pomocí této funkce se ID. Buzz prostřednictvím nabíjecího konektoru autentizuje u rychlonabíjecích stanic mnoha poskytovatelů a vymění si s nimi tímto způsobem všechny potřebné údaje, což je mnohem pohodlnější řešení. A chystá se i další novinka: obousměrné nabíjení. Tato technologie otevírá zcela nové spektrum možností. Jeden příklad za všechny: Bude možné ukládat přebytečnou energii z vlastních solárních panelů
v ID. Buzz a večer ji dodávat zpět do domu, aby zůstal i bez slunce nezávislý na dodávkách elektřiny zvenčí.
Aktualizace na dálku a inovativní asistenční systémy
Aktualizace softwaru pro ID. Buzz i všechny další modely rodiny ID. lze stahovat bezdrátově na dálku. Vedle aktualizací informačního a zábavního systému to platí také pro aktualizace týkající se nabíjení nebo asistenčních funkcí. Spektrum asistenčních systémů zahrnuje inovativně propojené technologie, jako je nová funkce „Trained Parking“ (automatické zajetí na parkovací místo i vyjetí z něj), „Car2X“ (varování a upozornění na nebezpečí v okolí) a nejnovější verze systému „Travel Assist“ s využitím dat získávaných crowdsourcingem; systém umožňuje částečně automatizované příčné i podélné vedení v celém rozsahu rychlostí.
Uvedení na evropský trh v září
Výroba ID. Buzz bude zahájena v první polovině letošního roku a k zahájení prodeje na českém trhu je plánováno na druhé pololetí. ID. Buzz se bude prodávat také v USA – půjde o comeback, který netrpělivě očekávalo mnoho amerických fanoušků od New Yorku až po San Francisco.
První předchůdce modelu ID. Buzz debutoval před 50 lety
ID. Buzz není prvním Bulli s elektrickým pohonem. Již před padesáti lety předváděl Volkswagen na hannoverském veletrhu prototyp T2 poháněný vzadu umístěným elektromotorem. Maximální dojezd 85 kilometrů prozrazoval, že technologie baterií ještě zdaleka není zralá pro praktické použití. Ale už tehdy, v roce 1972, se zrodil sen: sen o bezemisním Bulli. V roce 2022 se stává skutečností.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.