Model Honda Monkey je pravděpodobně známý zejména jako výrazná ikona 70. let minulého století, světlo světa však poprvé spatřil již v roce 1961. Tento stroj původně disponoval motorem o zdvihovém objemu 49 cm3 a byl vyvinut jako dětská hračka pro zábavní park Tama Tech v Tokiu. Byl však natolik úspěšný, že vznikla i silniční verze, která se v roce 1963 začala vyvážet do Ameriky a do Evropy. Ta se vyznačovala výraznou chromovanou nádrží, sklopnými řídítky a napevno zabudovanými koly o průměru 5 palců.
Za svou oblibu model vděčil roztomilému designu, který si každý ihned oblíbil, malým rozměrům a mimořádně nízké hmotnosti — díky čemuž si mohl majitel s motocyklem ve městě užít spoustu zábavy. Do roku 1969 se kola motocyklu zvětšila na 8 palců a od roku 1970 se model stal ještě oblíbenějším díky využití rychle demontovatelných vidlic, díky kterým jej bylo možné naložit do zavazadlového prostoru malého automobilu.
Zlomovým v historii modelu Monkey byl rok 1978. Motocykl získal nový vzhled s nádrží ve tvaru kapky a stal se mimořádně oblíbeným mezi zástupy řidičů obytných vozidel, kteří hledali praktický dopravní prostředek použitelný poté, co s obytným vozem někde zaparkují. A právě tehdy si vyzývavý model Monkey získal místo v miliónech srdcí; se svou 3stupňovou převodovkou a odstředivou spojkou (pro jejíž ovládání nebylo zapotřebí „tradičních“ motocyklistických dovedností) poskytl miliónům jezdců první zkušenosti s otočením plynové rukojeti u jednostopého motorového vozidla.
A protože byl tak zábavný a tak snadno ovladatelný, sehrál při popularizaci motocyklů mezi širokou veřejností pravděpodobně větší roli, než jakýkoliv jiný stroj. Se svými tlustými koly, „opičími“ řídítky, drobnou palivovou nádrží a velkým měkkým sedlem patří Monkey nezaměnitelně do své doby, ale – stejně jako náklonnost, kterou k němu jeho majitelé chovají – je zároveň nadčasový.
V roce 2018 se model Monkey znovu vrátil. Zcela nový Monkey inspirovaný původním originálem (ale zároveň praktický a zábavný 125cm3 motocykl vhodný pro 21. století) oživil evropské silnice. Do roku 2022 model Monkey vstupuje s vylepšeným motorem, větší převodovkou, pohodlnějším odpružením, zcela novou barvou a drobnými zlepšeními, která ještě více zvyšují jeho atraktivitu i každodenní použitelnost.
Motor
Model Monkey je vybaven novým SOHC dvouventilovým vzduchem chlazeným motorem o objemu 124 cm3 (který je odvozen od agregátu použitého u MSX Grom), jenž se vyznačuje vrtáním 50 mm, zdvihem 63,1 mm a kompresním poměrem 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW motor dosahuje při 6 750 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 11 Nm při 5 500 ot./min.
Jízda s Monkey je tak nejen snazší, ale i zábavnější. Proud nasávaného čerstvého vzduchu upravuje nová korekční deska, přes kterou vzduch putuje do sacích kanálů, jež byly společně s přívodní trubkou navrženy s důrazem na hladké proudění. Také tvar vzduchové komory byl upraven tak, aby podporoval hladké proudění vzduchu, pomáhal zvyšovat točivý moment a zlepšovat ovladatelnost. Efektivní plnění emisní normy EURO5 zajišťuje přepracovaný katalyzátor s menšími rozměry. Délka svodu byla upravena s ohledem na úpravy provedené v systému sání, zatímco tlumič výfuku má namísto tříkomorové nově jednokomorovou konstrukci, která zlepšuje výkon a přispívá k charakteristickému zvuku motoru.
Nová 5stupňová převodovka, která nahradila starší 4stupňovou jednotku, má lépe odstupňované převody a nabízí tak více pohodlí i při delších cestách. Maximální rychlost dosahuje 91 km/h. Ruční ovládání spojky připomíná velké motocykly, zatímco 12palcová kola umožňují agilní pohyb po městě. Malé rozměry a vynikající rovnováha v nízkých rychlostech modelu Monkey usnadňují pohyb v hustém městském provozu.
Jeho motor se vyznačuje nízkou spotřebou 1,5 l / 100 km (v režimu WMTC), a to díky využití technologií pro snižování tření, jako je například předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. Účinné spalování zajišťuje nejmodernější elektronická řídicí jednotka PGM-FI.
Podvozek a vzhled
Ocelový páteřový rám u modelu Monkey je vyladěn s ohledem na rovnováhu mezi tuhostí a poddajností. Díky tomu se skvěle hodí pro celou řadu podmínek, pro které byl navržen. Kyvné rameno s oválným průřezem prvků odráží kruhové designové téma, které se prolíná celým strojem.
Inverzní vidlice disponuje zdvihem 100 mm a je opatřena prémiovým alumitovým povrchem. Dva zadní tlumiče jsou nově vybaveny dvoustupňovými pružinami a revidovanými vložkami, jež přispívají ke komfortnější jízdě na nerovných komunikacích a snižují rázy při plném stlačení tlumičů. Tlumiče zajišťují v ose kola zdvih 102 mm; maximální světlá výška dosahuje 175 mm.
O bezpečné zastavení se stará 220mm přední kotouč a 190mm zadní kotouč v kombinaci se systémem ABS propojený s jednotkou IMU. Široká kola s blokovým dezénem jsou zárukou hladké jízdy a jejich rozměr činí 120/80-12 65J vpředu a 130/80-12 69J vzadu.
Kola mají rozvor 1 145 mm, sklon přední vidlice a závlek dosahují 25°/82 mm a poloměr otáčení činí pouhých 1,9 m. Pohotovostní hmotnost dosahuje pouhých 104 kg a sedlo se nachází ve výšce 775 mm. Měkké sedlo je pro maximální komfort vyrobeno z uretanové pěny s vysokou hustotou.
Klasický styl modelu Monkey (se zkosenými řídítky, chromovanými blatníky, zvednutým výfukem s lisovaným ochranným krytem, širokými pneumatikami, čalouněným sedlem a typicky tvarovanou nádrží) navazuje na odkaz svého předchůdce a svými vlastnostmi dokáže oslovit nejen starší zájemce, ale i mnohem mladší generaci.
Starší jezdci si při pohledu na něj vzpomenou na 70. léta a na pocit svobody poté, co poprvé usedli na motocykl, zatímco mladší jezdci, které oslovuje retro styl, ocení nejen vzhled, ale i netradiční pojetí, které jim umožní odlišit se od jejich přátel. Jedna věc, která všechny spojuje bez ohledu na to, zda Monkey řídí, nebo kolem něj pouze prochází, je „faktor úsměvu“. Ten je s tímto motocyklem neoddělitelně spojen.
Pro rok 2022 je k dispozici jako volitelné příslušenství stylový trubkový zadní nosič, který umožňuje přepravu předmětů o hmotnosti až 3,0 kg. Lesklá 5,6litrová palivová nádrž lakovaná stejnou barvou jako rám, kyvné rameno a zadní tlumiče, hrdě nese historické 3-D Classic Wing designové logo Honda.
Elektronika
Klasický vzhled je protkán moderními technologiemi: kruhový přístrojový panel s digitálním LCD displejem obsahuje ukazatel rychlosti (který při zapnutí zapalování hravě zabliká), tachometr se dvěma denními počítadly ujetých kilometrů, či šestidílný ukazatel stavu paliva; všechna světla jsou vybavena LED diodami; klíč s vnitřním výbrusem (na němž je rovněž umístěno logo Classic Wing) nabízí funkci „odpovědi“, kdy po stisku tlačítka světla stroje zablikají, což majiteli usnadní nalezení stroje na přeplněném parkovišti; jednokanálový systém ABS je spojen s jednotkou pro měření setrvačného momentu (IMU), která omezuje „zvedání“ zádi při silném brzdění.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.