Letos je tomu už třicet let, co se na strojírenském veletrhu v Brně ukázala Škoda Favorit. Auto, které v Československu způsobilo malou revoluci. Na rozdíl od svých předchůdců mělo totiž moderní konstrukci – motor vpředu napříč a pohon předních kol. Historie tohoto typu pamatuje hned několik zajímavých speciálů, jejichž výrobu v Mladé Boleslavi nikdy nerealizovali. Jedním z nich je i Tremp, který započal cestu, vedoucí až k Felicii Fun.
Kompaktní hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol, navíc vyrobený vlastními silami, nikoliv použitím licence. V západoevropských zemích osmdesátých let naprosto běžný standard, v bývalém východním bloku cosi revolučního. Jako první se takto prezentovala Lada, jejíž model Samara se prodával úspěšně ještě v 21. století. Pravda, v pozdějších letech už pouze v Rusku, případně okolních státech. Nicméně právě Samara ukázala cestu, kterou se rozhodla jít i Škoda. Ta v roce 1987 představila v Brně zcela nový model Favorit. Ač se to někomu nemusí líbit, možná nejdůležitější model ve své bohaté historii. Byl to totiž právě Favorit, který přispěl k tomu, že Volkswagen počátkem devadesátých let investoval svůj kapitál právě do tuzemské automobilky, jež by bez něj možná dopadla ještě hůře než Tatra.
Favorit, a z něj odvozené typy Forman, Praktik, Pickup a Forman Plus, zná dnes vlastně každý. Pořád jich totiž na silnicích potkáváme dost a dost. Konec konců, škarohlídové rádi říkají, že i Felicia je jen překarosovaný a jen o něco málo modernější Favorit. V historii modelu, za jehož designem stojí slavný italský designér Nuccio Bertone, se ale najde i několik méně známých variant. Znáte například Škodu Tremp? Podle názvu zřejmě ne, práce na ní ale nebyla dlouhá. Podle devátého vydání Světa Motorů z roku 2004 trvala AZNP pouhých sedm týdnů roku 1989. Více než jedno auto ale konstruktéři nevyrobili, přesto by se Tremp dal označit za důležitý vývojový článek v modelové hierarchii. Právě on je totiž prapředkem Favoritu a především později Felicia Fun.
Už tedy asi tušíte, že Tremp byl autem pro volný čas. Jako základ posloužil klasický Favorit s karosérií hatchback. Již zmíněné vydání Světa Motorů uvádí, že jednou z hlavních myšlenek vývoje vozu byla následná výrobní nenáročnost. Dbalo se na to, aby přestavbu mohla provádět i firma bez speciálních strojů, kterými často disponovala jen automobilka. O jednoduchosti přestavby svědčí také fakt, že na svém místě dokonce zůstal zadní pár dveří, respektive víko kufru. Zatímco zbytek dveří byl i nadále plně funkční, spodní část víka kufru byla přivařena ke skeletu. Střecha byla, včetně vrchní části dveří a víka kufru, od B-sloupku dál nemilosrdně uříznuta a v zadní část tak vzniklo volné nebe nad hlavou. Z důvodu navýšení tuhosti celého vozu dostal Tremp masivní trubkový rám, viditelný v zadní části vozu. Správně, na místě zadních sedadel byla jen ložná plocha.
Specifická ale byla i přední část. Původní verze z roku 1989 totiž dostala černou masku chladiče, na níž navazovaly kryty klasických obdélníkových světlometů, avšak se dvěma kruhovými otvory. Tremp tak vypadal oproti Favoritu dost odlišně. Časem ale auto dostalo světlomety ze standardního modelu, běžnými „plecháči“ byla nahrazena i designově zajímavá litá kola. Pod kapotou je podle informací přímo v mladoboleslavském muzeu, které má jediný vyrobený prototyp ve svých sbírkách a občas jej vystavuje, čtyřválcová třináctistovka o výkonu 46 kW (62 k) v kombinaci s pětirychlostní manuální převodovkou. Oproti běžnému Favoritu tedy žádná změna. Jak už bylo řečeno, do výroby (hlavním odbytištěm se měly stát země s teplým podnebím) se Tremp nikdy nedostal. Stal se ale důležitými vývojovým článkem v řadě Škodovek pro volný čas. Navázaly na něj totiž Favorit Fun a především sériová Felicia Fun. O nich ale zase někdy příště.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.