Na světě je velké množství úžasných vozů, které se bohužel buď nedostaly do výroby vůbec a nebo jich vzniklo jen malé množství a široká motoristická veřejnost na ně téměř zapomněla. Pojďme si některé z nich připomenout.
Při pohledu na 3,6 metrů dlouhou nákupní tašku si musíte říkat, že něco takového ani zdaleka nepatří mezi sportovní vozy. Ale nenechte se zmýlit. Toto konkrétní mini MPV umělo ve své době nechat daleko za sebou i věhlasnější sportovní vozy.
Mercedes-Benz třídy A si hned z počátku kariéry zkazil reputaci při nechvalně známém incidentu během losího testu. Tehdy se malé vajíčko od výrobce prémiových sedanů během vyhýbacího manévru převrátilo. Okamžitě nastala obrovská svolávací akce a všechny vozy byly dodatečně dovybaveny systémem ESP a úpravou naladění podvozku.
V roce 1998 získal Fin Mika Häkkinen na voze McLaren-Mercedes poprvé titul Mistra světa ve Formuli 1. Tohoto úspěchu chtěli ve Stuttgartu využít, a proto u divize AMG postavili Mercedes A190 Twin, který měl zatraktivnit model s pošramocenou pověstí. Jak z názvu A190 vyplývá, byl vůz poháněn motorem o objemu 1,9 litrů. Ten se nijak nelišil od toho v sériové A190 a tak vozu poskytoval 92 kW (125 koní) výkonu a 180 N.m. točivého momentu, který putuje na kola přední nápravy. Důležitější v názvu modelu je slovo Twin. To odkazuje na druhý totožný motor ukrytý pod podlahou zavazadlového prostoru. Tento druhý motor pohání kola zadní nápravy.
Rázem tu máme celkový výkon 184 kW (250 koní), točivý moment 360 Nm. pohon všech čtyř kol a to vše při váze jen 1365 kg. Díky tomuto umí nenápadná nákupní taška upalovat rychlostí až 230 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h byla otázka 5,7 s. To není špatné ani dnes, ale v té době umělo soudobé Porsche Boxter z 0 na 100 km/h za 6,9 s a nebo třeba Jaguar XK8 potřeboval z 0 na 100 km/h 6,8 s. A190 Twin tak měl blíž k vozům jako Ferrari 456 GT, Porsche 911 a nebo Toyotě Supra, na které ztrácel okolo půl vteřiny, než k výše jmenovaným, které deklasoval o celou většinu.
Kromě přidání druhého motoru prošlo Áčko dalšími vylepšenímy. Můžeme zmínit snížený podvozek, brzdy od většího sourozence E55 AMG a nebo úpravou karosérie. Jiné jsou nárazníky a blatníky. I přesto, že byl dozadu umístěný druhý motor, vešlo se do interiéru čtveřice sedaček a navíc zbylo i místo v zavazadlovém prostoru, jehož objem zůstal slušných 260 litrů.
Mika Häkkinen se nechal slyšet, že by se mu líbilo, kdyby se A190 Twin dostalo do sériové výroby. To se ale nikdy nestalo. Vznikly jen 4 kusy A190 Twin (jeden nesl označení A38 AMG). Po jednom dostali oba piloti Stříbrných Šípů Häkkinen s Coulthardem, třetí byl uložen v muzeu značky ve Stuttgartu a čtvrtý obdržel soukromý sběratel.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?