Chevrolet Corvette C4 V12, objem ničím nenahradíš

Chevrolet Corvette ZR-12
Chevrolet Corvette ZR-12, foto: wikimedia.org
Petr Boháč , AutoRoad.cz 10. května 2021 08:12
Sdílej:

Americké přísloví říká, že objem ničím nenahradíš. V případě této "Vetty" nabírá rčení zcela nových rozměrů. Pod dlouhou kapotou se nachází motor, který ani za velkou louží nemá ve sportovních vozech obdoby.

Chevrolet Corvette generace C4 se ve Spojených Státech vyráběl od roku 1983 až do roku 1996. Pod jeho kapotou se nacházel motor 5,7 V8 o různých výkonech. Nejsilnější Corvette ZR-1s výkonem 420 koní byla schopna akceptovat z 0 na 60 MPH (96 km/h) za 4,9 s a atakovat rychlost až 288 km/h. Proti dnes představené Corvette V12 se však jednalo ještě o hodně slabou kávu.

Na začátku 90. let vyrukovala konkurenční automobilka Dodge se svým dnes již legendárním modelem Viper. Ten měl pod kapotou 8.0 litrový motor V10. To přimělo konstruktéry od General Motors postavit něco, co by jedovatého hada od Dodge strčilo do kapsy. A tím něčím je právě Chevrolet Corvette ZR-12.

Pod kapotou červeného prototypu na bázi Vette C4 se ukrývá motor V12 o objemu 9,8 litrů. Ten posílal prostřednictvím 6 stupňové manuální převodovky obrovský výkon na kola zadní nápravy. A když píši obrovský výkon, nikterak nepřeháním. Atmosfericky plněná V12 měla výkon 686 koní a takřka lokomotivní točivý moment 921 N.m. Aby se téměř 10 litrový motor vešel pod kapotu, musel být rozvor prodloužen o 203 mm. 

A proč tuto šílenou Corvettu nepotkáme v hojnějším počtu na veřejných komunikacích? Důvodů je hned několik. Už kvůli zmíněnému prodloužení rozvoru se výrazně zhoršily jízdní vlastnosti a ZR-12 výrazně ztratila na mrštnosti. Dalším důvodem je to, že oněch 686 koníků bylo problém uchladit, a tak se motor často přehříval. A v neposlední řadě šlo jako ve většině případů o peníze. Předpokládaná cena ZR-12 byla ve své době více než dvojnásobná oproti základní Corvettě C4.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.