Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Elektromobilita je dnes na vzestupu, ale elektrická vozidla tu byla už před více než sto lety. V období „mosazné éry“ na přelomu 19. a 20. století prodávala automobilka Baker Motor Vehicle Company elektromobily Baker Electrics. Tyto vozy, které dosahovaly maximální rychlosti 40 km/h, byly spíše vozíky bez koňského pohonu. Tehdy odborníci a veřejnost věřili, že elektrický pohon bude pro osobní dopravu klíčový, než se objevil spalovací motor s dlouhým dojezdem a rychlým tankováním, který převládl.
Zajímavostí je, že Škoda Auto vyvinula elektromobil již v roce 1944. Byl vybaven dobíjecími alkalicko-ocelovými bateriemi, které se nabíjely během noci levnější elektřinou. V případě potřeby bylo možné baterie snadno vyměnit za plně nabitou sadu. Tento vynález se však neuchytil, což lze vidět na aktuální nabídce automobilky, stejně jako u dalších značek. Situace ale v posledních dvou letech se výrazně mění.
Video: Elektromobil Škoda 1944 | YouTube
Navzdory minulosti elektromobilů jsme dnes skutečně svědky vzestupu elektromobility. S rostoucími nároky na ekologičnost a udržitelnost se automobilky zaměřují na vývoj moderních elektrických vozidel, která mají stále širší okruh zájemců. Tento trend, který se zrychluje s vývojem baterií a dobíjecí infrastruktury, naznačuje příchod zlatého věku elektromobility.
Elektromobily už nejsou jen zkouškou technologických inovací, ale jsou připravené stát se dominantní silou na silnicích. Vzhledem k rychlému vývoji baterií, autonomních systémů a infrastruktury dobíjení můžeme očekávat, že brzy budou elektromobily dostupné širší veřejnosti a stanou se běžnou součástí automobilového trhu.
Na cestě k zlatému věku elektromobility tedy stojí nejen technologie, ale i změna mentality spotřebitelů. Mnohé automobilky se dnes zaměřují na zvýšení dostupnosti a atraktivity elektrických vozidel, což může znamenat obrovský posun ve způsobu, jakým vnímáme osobní dopravu a ekologické alternativy pro budoucnost.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.