Baterie mají v zimě kratší životnost, stejně tak jako když používáme své chytré telefony v chladném období. Tento problém však lze údajně minimalizovat.
Nejde o klišé nebo pouhou teorii. V zimě dochází u elektromobilů ke snížení dojezdu, a to z řady důvodů, z nichž hlavním je skutečné složení lithium-iontových baterií, které se používají nejčastěji. Podle fyzikálního zákona se při změně venkovní teploty vždy mění viskozita elektrolytu, tedy jeho odolnost vůči deformaci. Ačkoli každá kapalina má svou vlastní viskozitu, teploty mohou tuto vlastnost výrazně ovlivnit: konkrétně elektrolyt při 20 stupních má optimální viskozitu pro výměnu iontů lithia. Naopak při teplotách blízkých nule stupňů je elektrolyt mnohem hustší a tato vysoká viskozita ztěžuje průchod iontů lithia. V důsledku toho klesá výkon baterie pod optimální úroveň a nabíjení ze stejných důvodů neprobíhá na plnou kapacitu.
Výzkum společnosti AutobildNěmecký časopis Autobild se rozhodl podrobněji prozkoumat tuto problematiku, a to na základě tří důležitých technických studií. První z nich je studie americké společnosti Recurrent zabývající se analýzou baterií, která zkoumala elektromobily v každodenním provozu a zjistila skutečnou ztrátu dojezdu při teplotách pod bodem mrazu. Mezi jednotlivými modely jsou značné rozdíly: například Jaguar I-Pace ztratil pouze 3 % dojezdu, Audi e-tron 8 % a čtyři analyzované modely Tesla (Model S, Model X, Model 3 Long Range a Model Y Long Range) vykazovaly ztráty mezi 15 a 19 %. U ostatních modelů byl zjištěn pokles „nádrže“ o 30 % v porovnání s celkovým dojezdem, u některých dokonce o maximálně 32 %. Test ADAC to potvrdil: v závislosti na modelu byl v mrazu zjištěn dojezd o 10 až 30 % kratší, zatímco v testech provedených Americkou automobilovou asociací ztratily testované elektromobily v zimě až 41 % svého dojezdu.
Hodně s tím souvisí regulace klimatuAAA hodnotila dojezd také při vypnutém nebo zapnutém topení: v prvním případě činil pokles dojezdu v průměru 12 %, zatímco v druhém případě se hodnoty velmi lišily: mezi 31 % a 50 %. Nulté potvrzení toho, že klimatizace v prostoru pro cestující není službou „zdarma“, ale naopak vyžaduje velké množství energie. U vozidel se spalovacím motorem zvyšuje používání topení nebo klimatizace spotřebu paliva o 5 %, zatímco - v průměru - u elektromobilu je dojezd při neustálém používání klimatizace ovlivněn o 5 až 10 %. „K překonání tohoto problému používá několik vozidel s bateriovým pohonem systémy označované jako „tepelné čerpadlo“. Tyto systémy nepoužívají elektrické topné těleso jako obvykle, ale místo toho shromažďují teplo vyzařované motorem a elektrickými systémy a vracejí je "s nulovými náklady" do prostoru pro cestující. Díky této technologii je možné snížit dopad klimatizace na 2 %,“ vysvětluje Zdeněk Vacl z Pirelli.
Pneumatiky a vzduchSvou roli hrají také pneumatiky a hustota vzduchu. Zimní pneumatiky, které jsou ze zákona povinné, mají důmyslně vyřezávané dezény pro boj s deštěm, sněhem a ledem a mají minimální vliv na spotřebu. „Proto je pro elektromobily nejvhodnější volba pneumatik, které poskytují ideální kompromis směrem ke zlepšení valivého odporu. Co se týče vzduchu, ten má v chladném počasí vyšší hustotu než normálně a vyžaduje dodatečný výkon, aby vůz udržel stejnou rychlost. Valivý odpor dále snižuje dojezd: v omezené míře, ale v kombinaci s energií potřebnou pro klimatizaci se dosahuje výrazného snížení,“ doplňuje Vacl.
Tipy pro řidičeZatímco čekáme na polovodičové baterie, které odstraní tyto výkonnostní nesrovnalosti (při stejné ceně a hmotnosti mají mít až o 50 % delší dojezd a vyšší rychlost nabíjení), existují určitá opatření, která lze přijmout již nyní, aby se omezila nadměrná spotřeba. Jenda z možností je řídit v kabátě a nepřehánět to s nastavením tepla.
Jako lepší řešení může být volba vozu s vyhřívanými sedadly, volantem a čelním sklem. „Často se zdá, že jde o zbytečný luxus, ale ve skutečnosti tento systém zabraňuje nutnosti používat vyhřívání k odmlžování a odstraňování námrazy z čelního skla a zároveň zajišťuje maximální pohodlí,“ vysvětluje Zdeněk Vacl z Pirelli.
Další chytrá volitelná funkce je dálkové vytápění při nabíjení vozu, takže neztratíte ani kW energie a nastavíte správnou teplotu. V neposlední řadě je důležité jezdit optimální rychlostí mimo centra měst. Například na dálnicích je odpor vzduchu při rychlosti 120 km/h o 15 % vyšší než při rychlosti 110 km/h.
Tak nevím, ale uvedené tipy asi žádného řidiče nepotěší. Elektromobilitě zkrátka musíte přijít na chuť. A nebo nemusíte...
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.