Automobiloví výrobci se stále více zaměřují na vodík jako na palivo budoucnosti. Nutnost je ale vybudování potřebné infrastruktury. V současnosti je na světě jen 432 plnicích stanic, z toho 330 veřejných.
Čeká RepublikaV České Republice existuje pouze jedna plnící stanice na vodík a to v Neratovicích. Přes to, že se jedná o neveřejnou stanic, umožňuje po domluvě načerpat vodík i soukromým zájemcům. Další, již veřejné stanice by měl budovat Unipetrol v rámci své sítě Benzina. Celkově má Unipetrol v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně, další se zřejmě příští rok otevře v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a plnicí stanice má vzniknout i v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu.
"V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů," říká mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.
V Evropě vede NěmeckoV v současné době funguje 177 plnicích vodíkových stanic. Z toho v Německu je jich nyní 87 a dalších 43 bude fungovat do roku 2021. Francie je s 26 stanicemi číslem dvě na starém kontinentu. Plánuje se dalších 34 stanic. Francouzi se ovšem zaměřují na tankování autobusů a flotil dodávkových vozů, méně už na veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice. Ve Švýcarsku působí čtyři stanice a dalších šest se plánuje. V Polsku vznikne první stanice v příštím roce.
Ambiciózní KoreaV Asii funguje 178 vodíkových stanic, z toho 114 v Japonsku a 33 v Koreji. 27 stanic je v Číně, ovšem využívají se takřka výhradně k tankování vodíkem napájených autobusů nebo nákladních vozů. Nejambicióznější plány výstavby má v Asii Korea, kde by mělo vzniknout zhruba 40 nových stanic.
Většina ze 74 vodíkových čerpacích stanic v Severní Americe se nachází v Kalifornii (48). V roce 2019 zde byly spuštěny čtyři nové a v současnosti se připravuje zahájení provozu dalších 21. K zemím, kde lze natankovat vodík, přibyly Malajsie a Saudská Arábie.
Toyota Mirai je prvním sériovým vozem na vodík Japonci nedávno představili novou generaci vodíkem poháněného modelu Mirai. Ten by se mohl v několika exemplářích dostat i do Česka. Toyota Mirai je prvním sériovým vozem na vodík.
Představila se v roce 2014. Mirai je poháněn pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící. S plnou nádrží paliva ujede až 500 km, přičemž tankování zabere necelé tři minuty. V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu ministerstva průmyslu a obchodu jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články.
Skupina firem podpoří poptávku po vodíkuToyota je jednou z deseti zakládajících firem skupiny pro zkoumání využití vodíku v japonském regionu. Jejím cílem je podpořit poptávku po vodíku a vybudovat dodavatelský řetězec pro stabilní využívání vodíku v regionu. První aktivity skupiny v Japonsku budou zahrnovat mezioborové studie napříč odvětvími, včetně energetiky (ropný a plynárenský průmysl, elektroenergetika), petrochemického průmyslu, automobilového průmyslu a finančnictví. Skupina chce docílit celospolečenské implementace v polovině 20. let a následně uskutečňovat strategický plán roční produkce až 300 000 tun vodíkového paliva kolem roku 2030.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?