Automobilový sektor vidí budoucnost ve vodíku, ale infrastruktura zatím nestačí

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 18. března 2020, 11:37 Google+

Automobiloví výrobci se stále více zaměřují na vodík jako na palivo budoucnosti. Nutnost je ale vybudování potřebné infrastruktury. V současnosti je na světě jen 432 plnicích stanic, z toho 330 veřejných.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Mirai

Toyota Mirai | foto: Toyota

Sdílejte článek

Čeká Republika
V České Republice existuje pouze jedna plnící stanice na vodík a to v Neratovicích. Přes to, že se jedná o neveřejnou stanic, umožňuje po domluvě načerpat vodík i soukromým zájemcům. Další, již veřejné stanice by měl budovat Unipetrol v rámci své sítě Benzina. Celkově má Unipetrol v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně, další se zřejmě příští rok otevře v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a plnicí stanice má vzniknout i v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu.

"V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů," říká mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.

img-responsive

Benzina | foto: Wikipedia

V Evropě vede Německo
V  v současné době funguje 177 plnicích vodíkových stanic. Z toho v Německu je jich nyní 87 a dalších 43 bude fungovat do roku 2021.
Francie je s 26 stanicemi číslem dvě na starém kontinentu. Plánuje se dalších 34 stanic. Francouzi se ovšem zaměřují na tankování autobusů a flotil dodávkových vozů, méně už na veřejně přístupné vodíkové čerpací stanice. Ve Švýcarsku působí čtyři stanice a dalších šest se plánuje. V Polsku vznikne první stanice v příštím roce.

Ambiciózní Korea
V Asii funguje 178 vodíkových stanic, z toho 114 v Japonsku a 33 v Koreji. 27 stanic je v Číně, ovšem využívají se takřka výhradně k tankování vodíkem napájených autobusů nebo nákladních vozů. Nejambicióznější plány výstavby má v Asii Korea, kde by mělo vzniknout zhruba 40 nových stanic.

Většina ze 74 vodíkových čerpacích stanic v Severní Americe se nachází v Kalifornii (48). V roce 2019 zde byly spuštěny čtyři nové a v současnosti se připravuje zahájení provozu dalších 21. K zemím, kde lze natankovat vodík, přibyly Malajsie a Saudská Arábie.

Toyota Mirai je prvním sériovým vozem na vodík
Japonci nedávno představili novou generaci vodíkem poháněného modelu Mirai. Ten by se mohl v několika exemplářích dostat i do Česka. Toyota Mirai je prvním sériovým vozem na vodík.

Představila se v roce 2014. Mirai je poháněn pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící. S plnou nádrží paliva ujede až 500 km, přičemž tankování zabere necelé tři minuty. V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu ministerstva průmyslu a obchodu jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články.

img-responsive

Toyota Mirai 2021 | foto: Toyota

Skupina firem podpoří poptávku po vodíku
Toyota je jednou z deseti zakládajících firem skupiny pro zkoumání využití vodíku v japonském regionu. Jejím cílem je podpořit poptávku po vodíku a vybudovat dodavatelský řetězec pro stabilní využívání vodíku v regionu. První aktivity skupiny v Japonsku budou zahrnovat mezioborové studie napříč odvětvími, včetně energetiky (ropný a plynárenský průmysl, elektroenergetika), petrochemického průmyslu, automobilového průmyslu a finančnictví. Skupina chce docílit celospolečenské implementace v polovině 20. let a následně uskutečňovat strategický plán roční produkce až 300 000 tun vodíkového paliva kolem roku 2030.

Vytisknout

Diskuze: Automobilový sektor vidí budoucnost ve vodíku, ale infrastruktura zatím nestačí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

lexus nx

Uhodnete, který Lexus je tím nejbezpečnějším v historii?

reklama

Doporučujeme

ford fiesta

Český Ford rozjíždí novou službu pro zákazníky a nechává servisy v provozu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

  2. TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

  3. Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

  4. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  5. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  6. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud