Boj s emisemi je celosvětový problém, který se však v každém koutě světa rozhodli řešit po svém. A tak zatímco některé metropole uzavírají své brány před vozidly se staršími motory, v New Yorku se rozhodli pronásledovat řidiče užitkových vozidel, kteří nechají běžet motor na prázdno. A ještě k tomu využívají pozorné chodce.
Jeden ze zákonů města New York, který měl pomoci v boji za čistší ovzduší, říká, že řidiči nákladních / užitkových vozidel nesmějí zaparkovat u chodníku a nechat běžet motor na prázdno déle jak tři minuty. V okolí škol se pak tohle časové okénko smrskává dokonce jen na minutu.
A protože policie už má svých starostí více než dost, rozhodla se radnice města využít ke kontrole dodržování těchto zákonů své rezidenty. Minulý rok tak vedení města spustilo program, který odměňuje všechny, kteří nahlásí řidiče porušující výše uvedený zákon. A někteří si z tohoto programu udělali slušný přivýdělek.
O tom ostatně hovoří i statistika, podle které se městu podařilo rozdat za minulý rok hned 1 038 pokut za prohřešky spojené s během motoru na volnoběh. Za rok 2017 jich přitom bylo pouze 24. Oddělení pro ochranu životního prostředí města New York se proto rozhodlo, že 25 % z peněz získaných na pokutách rozdělí mezi své informátory. Ve výsledku si tak 13 udavačů pozorných chodců rozdělilo 20 000 dolarů. Tedy cca 657 700 Kč.
Vůbec nejúspěšnějším informátorem byl advokát David Dong, který nahlásil 47 přestupků a získal odměnu 4 912 dolarů - tedy cca 112 400 Kč. V jeho těsném závěsu zůstal jistý Zachary Tinkelman, který si za stejný počet ohlášených přestupků přinesl domů 4 600 dolarů - tedy cca 105 300 Kč. Na třetím místě skončil bankéř George Pakenhem, který zřejmě přispěl ke vzniku celého programu a domů si odnesl 4 300 dolarů - cca 98 400 Kč.
Samotné pokuty za porušení výše zmíněného zákona se pohybují od 350 dolarů (8 000 Kč) až po 2 000 dolarů (45 760 Kč) - nejvyšší sazba je však určena pouze pro nepoučitelné hříšníky, kteří již byli dříve několikrát pokutování. Lidé, kteří se stanou svědky porušování tohoto zákona, mohou poslat svou stížnost přímo na úřad pro ochranu životního prostředí v New Yorku a jako důkaz musí přiložit sérii fotografií, nebo video. Odměna jim pak obvykle přijde cca během tří měsíců, jak uvedl Pakenhem.
Ten navíc během rozhovoru pro Post prozradil, že se evidentně zná i s nejaktivnějším oznamovatelem. Podle jeho slov je totiž Dong „stroj," který je „velice agresivní" a - pokud jsme si jeho slova správně vyložili, jde pro hříšnících v „podnikatelském duchu." A z toho je nám celkem špatně.
Podle Pakenhema je ale evidentně všechno v naprostém pořádku. „Občané dělají práci, kterou si policisté dělat nepřáli a jsou za to odměňováni," uvedl pro Post. „A současně tak pomáhají vyčistit vzduch ve městě."
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.