Volkswagen zvýšil počet elektromobilů dodaných zákazníkům na celém světě o 197 procent, u všech vozů s elektrifikovaným pohonem došlo k meziročnímu nárůstu o 158 procent. VW byl v roce 2020 lídrem německého trhu s elektricky poháněnými vozy a ID.3 byl v prosinci nejprodávanějším elektromobilem na mnoha evropských trzích.
Transformace značky Volkswagen osobní vozy směřující k elektromobilitě nabrala na rychlosti. „Rok 2020 byl pro značku Volkswagen bodem obratu a průlomem v oblasti elektromobility,“ říká Ralf Brandstätter, předseda představenstva značky Volkswagen, která v uplynulém roce dodala zákazníkům na celém světě historicky největší počet vozidel s elektrickým pohonem. Celkem to bylo více než 212 000 elektrifikovaných vozů (+158 procent oproti roku 2019), z toho téměř 134 000 elektromobilů (+197 procent v porovnání s rokem 2019). Brandstätter k tomu dodal: „Jsme na dobré cestě ke splnění naší ambice stát se lídrem na trhu s elektromobily. Jako žádný jiný výrobce ztělesňujeme atraktivní a cenově dostupnou elektromobilitu.“
Navzdory náročným podmínkám na trhu dodal Volkswagen v loňském roce zákazníkům na celém světě 5,328 milionu vozidel se všemi nabízenými druhy pohonu. V porovnání s předchozím rokem tak došlo k meziročnímu poklesu o 15 procent. V závěru roku se však prodeje výrazně zlepšovaly a v prosinci 2020 se podařilo stáhnout ztrátu za velmi dobrými výsledky posledního měsíce předchozího roku na pouhá dvě procenta. „Volkswagen v roce 2020 prokázal svou sílu. Navzdory všem omezením zavedeným v obchodě s automobily kvůli pandemii jsme si dokázali udržet podíl na světovém trhu a v některých regionech jej dokonce mírně zvýšit,“ řekl Klaus Zellmer, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, odpovědný za prodej. „To ukazuje, že máme atraktivní produkty schopné nadchnout naše zákazníky a maximálně motivovanou obchodní organizaci.“
Model ID.3 se v mnoha evropských zemích vyšvihl z nuly do čela žebříčků prodejeVolkswagen osobní vozy uvedl v roce 2020 na trh devět nových modelů s elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem. V Evropě díky tomu vzrostl podíl elektromobilů a hybridních vozidel na celkovém počtu dodaných vozů značky Volkswagen na 12,4 procenta – v roce 2019 to bylo 2,3 procenta. Nejoblíbenějším modelem byl přitom ID.3 s 56 500 vozy, přestože byl uváděn na trhy až od září. Po něm následovaly modely e-Golf2 s cca 41 300 vozy a Passat GTE3 s cca 24 000 automobily. Celkem bylo v roce 2020 objednáno 68 800 vozů ID.3 a již více než 56 500 jich bylo předáno zákazníkům – z toho 14 400 vozů převzali zákazníci v Německu. „ID.3 je opravdovým hitem,“ říká šéf prodeje Zellmer. „Přestože byl uveden na trh až ve druhé polovině roku, vyšvihl se v mnoha zemích téměř z nuly do čela žebříčků prodeje.“
Model ID.3 byl v prosinci nejčastěji dodávaným elektromobilem ve Finsku, Slovinsku a Norsku. Ve Švédsku byl Volkswagen ID.3 v prosinci 2020 dokonce absolutně nejprodávanějším automobilem bez ohledu na druh pohonu. V Nizozemí a Německu obsadila značka Volkswagen za celý rok 2020 první místo v segmentu elektromobilů – s podílem 23,8 procenta na trhu elektromobilů v Německu a 23 procent v Nizozemí.
Elektromobilita se začala prosazovat také na německém flotilovém trhu. Zde se podíl vozidel kategorií BEV (elektromobily napájené akumulátory) a PHEV (vozy s plug-in hybridním pohonem) u přijatých objednávek celkově zvýšil na téměř 22 procent – z cca 2 procent v roce 2018 a téměř 5 procent v roce 2019.
V roce 2021 bude impulzem pro další růst model ID.4 spolu s verzemi Plug-in Hybrid Po modelu ID.3 uvádí nyní Volkswagen na trhy již druhý elektricky poháněný model, ID.44. Jedná se o první globální elektromobil značky a jako SUV zcela odpovídá aktuálnímu trendu vývoje poptávky. Podíl SUV na celkovém počtu celosvětově dodaných vozů Volkswagen vzrostl z 29,8 procenta v roce 2019 na 34,8 procenta v roce 2020. Klaus Zellmer na závěr říká: „Pro rok 2021 jsme si předsevzali, že zvýšíme náš podíl na globálním trhu.“ Impulzem k tomu bude kromě nových elektricky poháněných modelů také hybridní ofenziva zahájená v roce 2020.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.