Volkswagen zvýšil počet elektromobilů dodaných zákazníkům na celém světě o 197 procent, u všech vozů s elektrifikovaným pohonem došlo k meziročnímu nárůstu o 158 procent. VW byl v roce 2020 lídrem německého trhu s elektricky poháněnými vozy a ID.3 byl v prosinci nejprodávanějším elektromobilem na mnoha evropských trzích.
Transformace značky Volkswagen osobní vozy směřující k elektromobilitě nabrala na rychlosti. „Rok 2020 byl pro značku Volkswagen bodem obratu a průlomem v oblasti elektromobility,“ říká Ralf Brandstätter, předseda představenstva značky Volkswagen, která v uplynulém roce dodala zákazníkům na celém světě historicky největší počet vozidel s elektrickým pohonem. Celkem to bylo více než 212 000 elektrifikovaných vozů (+158 procent oproti roku 2019), z toho téměř 134 000 elektromobilů (+197 procent v porovnání s rokem 2019). Brandstätter k tomu dodal: „Jsme na dobré cestě ke splnění naší ambice stát se lídrem na trhu s elektromobily. Jako žádný jiný výrobce ztělesňujeme atraktivní a cenově dostupnou elektromobilitu.“
Navzdory náročným podmínkám na trhu dodal Volkswagen v loňském roce zákazníkům na celém světě 5,328 milionu vozidel se všemi nabízenými druhy pohonu. V porovnání s předchozím rokem tak došlo k meziročnímu poklesu o 15 procent. V závěru roku se však prodeje výrazně zlepšovaly a v prosinci 2020 se podařilo stáhnout ztrátu za velmi dobrými výsledky posledního měsíce předchozího roku na pouhá dvě procenta. „Volkswagen v roce 2020 prokázal svou sílu. Navzdory všem omezením zavedeným v obchodě s automobily kvůli pandemii jsme si dokázali udržet podíl na světovém trhu a v některých regionech jej dokonce mírně zvýšit,“ řekl Klaus Zellmer, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, odpovědný za prodej. „To ukazuje, že máme atraktivní produkty schopné nadchnout naše zákazníky a maximálně motivovanou obchodní organizaci.“
Model ID.3 se v mnoha evropských zemích vyšvihl z nuly do čela žebříčků prodejeVolkswagen osobní vozy uvedl v roce 2020 na trh devět nových modelů s elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem. V Evropě díky tomu vzrostl podíl elektromobilů a hybridních vozidel na celkovém počtu dodaných vozů značky Volkswagen na 12,4 procenta – v roce 2019 to bylo 2,3 procenta. Nejoblíbenějším modelem byl přitom ID.3 s 56 500 vozy, přestože byl uváděn na trhy až od září. Po něm následovaly modely e-Golf2 s cca 41 300 vozy a Passat GTE3 s cca 24 000 automobily. Celkem bylo v roce 2020 objednáno 68 800 vozů ID.3 a již více než 56 500 jich bylo předáno zákazníkům – z toho 14 400 vozů převzali zákazníci v Německu. „ID.3 je opravdovým hitem,“ říká šéf prodeje Zellmer. „Přestože byl uveden na trh až ve druhé polovině roku, vyšvihl se v mnoha zemích téměř z nuly do čela žebříčků prodeje.“
Model ID.3 byl v prosinci nejčastěji dodávaným elektromobilem ve Finsku, Slovinsku a Norsku. Ve Švédsku byl Volkswagen ID.3 v prosinci 2020 dokonce absolutně nejprodávanějším automobilem bez ohledu na druh pohonu. V Nizozemí a Německu obsadila značka Volkswagen za celý rok 2020 první místo v segmentu elektromobilů – s podílem 23,8 procenta na trhu elektromobilů v Německu a 23 procent v Nizozemí.
Elektromobilita se začala prosazovat také na německém flotilovém trhu. Zde se podíl vozidel kategorií BEV (elektromobily napájené akumulátory) a PHEV (vozy s plug-in hybridním pohonem) u přijatých objednávek celkově zvýšil na téměř 22 procent – z cca 2 procent v roce 2018 a téměř 5 procent v roce 2019.
V roce 2021 bude impulzem pro další růst model ID.4 spolu s verzemi Plug-in Hybrid Po modelu ID.3 uvádí nyní Volkswagen na trhy již druhý elektricky poháněný model, ID.44. Jedná se o první globální elektromobil značky a jako SUV zcela odpovídá aktuálnímu trendu vývoje poptávky. Podíl SUV na celkovém počtu celosvětově dodaných vozů Volkswagen vzrostl z 29,8 procenta v roce 2019 na 34,8 procenta v roce 2020. Klaus Zellmer na závěr říká: „Pro rok 2021 jsme si předsevzali, že zvýšíme náš podíl na globálním trhu.“ Impulzem k tomu bude kromě nových elektricky poháněných modelů také hybridní ofenziva zahájená v roce 2020.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.