Bridgestone by rád přispěl několika radami a tipy pro motoristy k tomu, aby cestování automobilem bylo v letní sezoně, kdy se téměř 40 % Evropanů chystá jet na dovolenou automobilem, pro všechny účastníky silničního provozu zábavné a bezpečné. Hlavní pozornost je přitom věnována pneumatikám, protože ty jsou ve skutečnosti jediným bezpečnostním systémem vozu, který má kontakt s vozovkou.
Cestovatelské zvyky v Evropě
Podle studií, které letos uskutečnila společnost Stena Line, plánuje jet přibližně 40 % Evropanů na letní dovolenou automobilem, zejména Francouzi (66 %), Poláci (60 %) a Němci (58 %). Celkem 75 % z dotazovaných, kteří mají takové plány, uvedlo, že hlavním důvodem, proč vyrazí za dobrodružstvím automobilem, je větší míra svobody a flexibility.
A kam mají namířeno? Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Chorvatsko, Itálie, Německo a Francie, ale většina cestovatelů preferuje sousední země. A 72 % podnikne tuto cestu se svou druhou polovičkou, oproti 1 % dotazovaných, kteří uvedli, že by chtěli jet se svou tchyní.
Většina Evropanů se během cestování automobilem nehádá. Nicméně z výzkumů vyplývá, že dvěma hlavními příčinami neshod v automobilu během jízdy na dlouhé vzdálenosti jsou rychlost jízdy a itinerář. Pro 22 % cestovatelů je největší překážkou, kterou musí překonat, naložení všech věcí do vozu… aniž by zapomněli sluneční brýle, které jsou nejdůležitější položkou na seznamu věcí pro letní dovolenou pro téměř 60 % letních cestovatelů.
Před odjezdem na dovolenou automobilem si Evropané rádi zjišťují informace o místě, kam jedou, a podnikají kroky k tomu, aby se svým vozem bezpečně dojeli do svého cíle. Konkrétně 64 % považuje za nejdůležitější kontrolu itineráře před odjezdem na letní dovolenou a 62 % před odjezdem kontroluje, zda je jejich vůz v dobrém stavu.
Kontrola stavu vozidla před odjezdem je skutečně zásadní. Podle kontrol bezpečnosti pneumatik, realizovaných společností Bridgestone, jezdí 78 % evropských řidičů na pneumatikách, z nichž je minimálně jedna podhuštěná, zatímco 57 % pneumatik je ve Velké Británii měněno až poté, co byl překročen legislativní limit minimální hloubky dezénu 1,6 mm, 21 % francouzských řidičů jezdí na pneumatikách opotřebovaných na hloubku dezénu 1,6 mm nebo méně… a výměnu pneumatik stále odsunují! Ve Španělsku stojí za 75 % dopravních nehod, způsobených pneumatikami, pneumatiky pořízené jako použité. To jsou problémy, které nejen ohrožují bezpečnost silničního provozu, ale také zvyšují spotřebu paliva a způsobují nadměrné opotřebení pneumatik.
V tomto bodě přichází do hry Bridgestone se svými doporučeními pro bezpečnou jízdu a letní prázdninové cestování automobilem s pocitem naprostého bezpečí:
Kontrola pneumatik
Bezpečnost silničního provozu začíná montáží vhodných pneumatik pro příslušné roční období. Při jízdě na zimních pneumatikách v létě se může brzdná dráha prodloužit až o 30 %.
Stejně důležité je používání správného tlaku v pneumatikách: podhuštěné pneumatiky nejenže znamenají kompromisy pro bezpečné brzdění a manévrování, ale spotřebují také více paliva a dřív se opotřebují. Tlak by měl být kontrolován u studených pneumatik, protože teplý vzduch se rozpíná, a naměřené hodnoty pak nemusí být přesné. Informace o doporučených hodnotách tlaku lze nalézt v návodu k obsluze, na vnitřní straně střešních sloupků B nebo na vnitřní straně víčka palivové nádrže. Také byste měli mít na paměti, že u plně naloženého vozu je nutné zvýšit tlak v pneumatikách.
Legislativou povolená minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm. Nejsnadnějším způsobem, jak určit hloubku dezénu, je použít speciální měřidlo hloubky dezénu nebo integrovaný ukazatel opotřebení na pneumatikách. Jsou-li ukazatele opotřebení v jedné rovině s vnějším okrajem pneumatiky, je čas pneumatiku vyměnit. Jeden tip: vložte do dezénu jednoeurovou minci. Pokud uvidíte žlutý okraj, je čas vyměnit pneumatiky!
Nezapomeňte také zkontrolovat drobná poškození pneumatik. Vysoké zatížení během prázdninových cest v kombinaci s horkem a nízkým tlakem v pneumatikách může mít za následek prasknutí pneumatiky s případnou ztrátou řiditelnosti vozidla. Zvláštní pozornost by měla být věnována pneumatikám obytných přívěsů, obytných vozidel a dalších přívěsů, a to zejména v případech, že se jedná o vozidla, která nebyla delší dobu používána.
Pohled pod kapotu
Před odjezdem se také doporučuje otevřít kapotu motoru a zkontrolovat stavy motorového oleje, chladicí kapaliny a náplně do ostřikovačů. U studeného motoru by měla být hladina chladicí kapaliny mezi značkami pro minimální a maximální stav. Během letního období byste měli používat kapalinu do ostřikovačů se speciálním čisticím aditivem, které usnadňuje odstraňování hmyzu ze skla čelního okna. Pro dobrý výhled byste měli zkontrolovat také stírací lišty: pokud tvoří na skle proužky, nebo už nemají dobrý kontakt s povrchem skla, měli byste je vyměnit.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.