Bridgestone by rád přispěl několika radami a tipy pro motoristy k tomu, aby cestování automobilem bylo v letní sezoně, kdy se téměř 40 % Evropanů chystá jet na dovolenou automobilem, pro všechny účastníky silničního provozu zábavné a bezpečné. Hlavní pozornost je přitom věnována pneumatikám, protože ty jsou ve skutečnosti jediným bezpečnostním systémem vozu, který má kontakt s vozovkou.
Cestovatelské zvyky v Evropě
Podle studií, které letos uskutečnila společnost Stena Line, plánuje jet přibližně 40 % Evropanů na letní dovolenou automobilem, zejména Francouzi (66 %), Poláci (60 %) a Němci (58 %). Celkem 75 % z dotazovaných, kteří mají takové plány, uvedlo, že hlavním důvodem, proč vyrazí za dobrodružstvím automobilem, je větší míra svobody a flexibility.
A kam mají namířeno? Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Chorvatsko, Itálie, Německo a Francie, ale většina cestovatelů preferuje sousední země. A 72 % podnikne tuto cestu se svou druhou polovičkou, oproti 1 % dotazovaných, kteří uvedli, že by chtěli jet se svou tchyní.
Většina Evropanů se během cestování automobilem nehádá. Nicméně z výzkumů vyplývá, že dvěma hlavními příčinami neshod v automobilu během jízdy na dlouhé vzdálenosti jsou rychlost jízdy a itinerář. Pro 22 % cestovatelů je největší překážkou, kterou musí překonat, naložení všech věcí do vozu… aniž by zapomněli sluneční brýle, které jsou nejdůležitější položkou na seznamu věcí pro letní dovolenou pro téměř 60 % letních cestovatelů.
Před odjezdem na dovolenou automobilem si Evropané rádi zjišťují informace o místě, kam jedou, a podnikají kroky k tomu, aby se svým vozem bezpečně dojeli do svého cíle. Konkrétně 64 % považuje za nejdůležitější kontrolu itineráře před odjezdem na letní dovolenou a 62 % před odjezdem kontroluje, zda je jejich vůz v dobrém stavu.
Kontrola stavu vozidla před odjezdem je skutečně zásadní. Podle kontrol bezpečnosti pneumatik, realizovaných společností Bridgestone, jezdí 78 % evropských řidičů na pneumatikách, z nichž je minimálně jedna podhuštěná, zatímco 57 % pneumatik je ve Velké Británii měněno až poté, co byl překročen legislativní limit minimální hloubky dezénu 1,6 mm, 21 % francouzských řidičů jezdí na pneumatikách opotřebovaných na hloubku dezénu 1,6 mm nebo méně… a výměnu pneumatik stále odsunují! Ve Španělsku stojí za 75 % dopravních nehod, způsobených pneumatikami, pneumatiky pořízené jako použité. To jsou problémy, které nejen ohrožují bezpečnost silničního provozu, ale také zvyšují spotřebu paliva a způsobují nadměrné opotřebení pneumatik.
V tomto bodě přichází do hry Bridgestone se svými doporučeními pro bezpečnou jízdu a letní prázdninové cestování automobilem s pocitem naprostého bezpečí:
Kontrola pneumatik
Bezpečnost silničního provozu začíná montáží vhodných pneumatik pro příslušné roční období. Při jízdě na zimních pneumatikách v létě se může brzdná dráha prodloužit až o 30 %.
Stejně důležité je používání správného tlaku v pneumatikách: podhuštěné pneumatiky nejenže znamenají kompromisy pro bezpečné brzdění a manévrování, ale spotřebují také více paliva a dřív se opotřebují. Tlak by měl být kontrolován u studených pneumatik, protože teplý vzduch se rozpíná, a naměřené hodnoty pak nemusí být přesné. Informace o doporučených hodnotách tlaku lze nalézt v návodu k obsluze, na vnitřní straně střešních sloupků B nebo na vnitřní straně víčka palivové nádrže. Také byste měli mít na paměti, že u plně naloženého vozu je nutné zvýšit tlak v pneumatikách.
Legislativou povolená minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm. Nejsnadnějším způsobem, jak určit hloubku dezénu, je použít speciální měřidlo hloubky dezénu nebo integrovaný ukazatel opotřebení na pneumatikách. Jsou-li ukazatele opotřebení v jedné rovině s vnějším okrajem pneumatiky, je čas pneumatiku vyměnit. Jeden tip: vložte do dezénu jednoeurovou minci. Pokud uvidíte žlutý okraj, je čas vyměnit pneumatiky!
Nezapomeňte také zkontrolovat drobná poškození pneumatik. Vysoké zatížení během prázdninových cest v kombinaci s horkem a nízkým tlakem v pneumatikách může mít za následek prasknutí pneumatiky s případnou ztrátou řiditelnosti vozidla. Zvláštní pozornost by měla být věnována pneumatikám obytných přívěsů, obytných vozidel a dalších přívěsů, a to zejména v případech, že se jedná o vozidla, která nebyla delší dobu používána.
Pohled pod kapotu
Před odjezdem se také doporučuje otevřít kapotu motoru a zkontrolovat stavy motorového oleje, chladicí kapaliny a náplně do ostřikovačů. U studeného motoru by měla být hladina chladicí kapaliny mezi značkami pro minimální a maximální stav. Během letního období byste měli používat kapalinu do ostřikovačů se speciálním čisticím aditivem, které usnadňuje odstraňování hmyzu ze skla čelního okna. Pro dobrý výhled byste měli zkontrolovat také stírací lišty: pokud tvoří na skle proužky, nebo už nemají dobrý kontakt s povrchem skla, měli byste je vyměnit.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.