Bridgestone by rád přispěl několika radami a tipy pro motoristy k tomu, aby cestování automobilem bylo v letní sezoně, kdy se téměř 40 % Evropanů chystá jet na dovolenou automobilem, pro všechny účastníky silničního provozu zábavné a bezpečné. Hlavní pozornost je přitom věnována pneumatikám, protože ty jsou ve skutečnosti jediným bezpečnostním systémem vozu, který má kontakt s vozovkou.
Cestovatelské zvyky v Evropě
Podle studií, které letos uskutečnila společnost Stena Line, plánuje jet přibližně 40 % Evropanů na letní dovolenou automobilem, zejména Francouzi (66 %), Poláci (60 %) a Němci (58 %). Celkem 75 % z dotazovaných, kteří mají takové plány, uvedlo, že hlavním důvodem, proč vyrazí za dobrodružstvím automobilem, je větší míra svobody a flexibility.
A kam mají namířeno? Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Chorvatsko, Itálie, Německo a Francie, ale většina cestovatelů preferuje sousední země. A 72 % podnikne tuto cestu se svou druhou polovičkou, oproti 1 % dotazovaných, kteří uvedli, že by chtěli jet se svou tchyní.
Většina Evropanů se během cestování automobilem nehádá. Nicméně z výzkumů vyplývá, že dvěma hlavními příčinami neshod v automobilu během jízdy na dlouhé vzdálenosti jsou rychlost jízdy a itinerář. Pro 22 % cestovatelů je největší překážkou, kterou musí překonat, naložení všech věcí do vozu… aniž by zapomněli sluneční brýle, které jsou nejdůležitější položkou na seznamu věcí pro letní dovolenou pro téměř 60 % letních cestovatelů.
Před odjezdem na dovolenou automobilem si Evropané rádi zjišťují informace o místě, kam jedou, a podnikají kroky k tomu, aby se svým vozem bezpečně dojeli do svého cíle. Konkrétně 64 % považuje za nejdůležitější kontrolu itineráře před odjezdem na letní dovolenou a 62 % před odjezdem kontroluje, zda je jejich vůz v dobrém stavu.
Kontrola stavu vozidla před odjezdem je skutečně zásadní. Podle kontrol bezpečnosti pneumatik, realizovaných společností Bridgestone, jezdí 78 % evropských řidičů na pneumatikách, z nichž je minimálně jedna podhuštěná, zatímco 57 % pneumatik je ve Velké Británii měněno až poté, co byl překročen legislativní limit minimální hloubky dezénu 1,6 mm, 21 % francouzských řidičů jezdí na pneumatikách opotřebovaných na hloubku dezénu 1,6 mm nebo méně… a výměnu pneumatik stále odsunují! Ve Španělsku stojí za 75 % dopravních nehod, způsobených pneumatikami, pneumatiky pořízené jako použité. To jsou problémy, které nejen ohrožují bezpečnost silničního provozu, ale také zvyšují spotřebu paliva a způsobují nadměrné opotřebení pneumatik.
V tomto bodě přichází do hry Bridgestone se svými doporučeními pro bezpečnou jízdu a letní prázdninové cestování automobilem s pocitem naprostého bezpečí:
Kontrola pneumatik
Bezpečnost silničního provozu začíná montáží vhodných pneumatik pro příslušné roční období. Při jízdě na zimních pneumatikách v létě se může brzdná dráha prodloužit až o 30 %.
Stejně důležité je používání správného tlaku v pneumatikách: podhuštěné pneumatiky nejenže znamenají kompromisy pro bezpečné brzdění a manévrování, ale spotřebují také více paliva a dřív se opotřebují. Tlak by měl být kontrolován u studených pneumatik, protože teplý vzduch se rozpíná, a naměřené hodnoty pak nemusí být přesné. Informace o doporučených hodnotách tlaku lze nalézt v návodu k obsluze, na vnitřní straně střešních sloupků B nebo na vnitřní straně víčka palivové nádrže. Také byste měli mít na paměti, že u plně naloženého vozu je nutné zvýšit tlak v pneumatikách.
Legislativou povolená minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm. Nejsnadnějším způsobem, jak určit hloubku dezénu, je použít speciální měřidlo hloubky dezénu nebo integrovaný ukazatel opotřebení na pneumatikách. Jsou-li ukazatele opotřebení v jedné rovině s vnějším okrajem pneumatiky, je čas pneumatiku vyměnit. Jeden tip: vložte do dezénu jednoeurovou minci. Pokud uvidíte žlutý okraj, je čas vyměnit pneumatiky!
Nezapomeňte také zkontrolovat drobná poškození pneumatik. Vysoké zatížení během prázdninových cest v kombinaci s horkem a nízkým tlakem v pneumatikách může mít za následek prasknutí pneumatiky s případnou ztrátou řiditelnosti vozidla. Zvláštní pozornost by měla být věnována pneumatikám obytných přívěsů, obytných vozidel a dalších přívěsů, a to zejména v případech, že se jedná o vozidla, která nebyla delší dobu používána.
Pohled pod kapotu
Před odjezdem se také doporučuje otevřít kapotu motoru a zkontrolovat stavy motorového oleje, chladicí kapaliny a náplně do ostřikovačů. U studeného motoru by měla být hladina chladicí kapaliny mezi značkami pro minimální a maximální stav. Během letního období byste měli používat kapalinu do ostřikovačů se speciálním čisticím aditivem, které usnadňuje odstraňování hmyzu ze skla čelního okna. Pro dobrý výhled byste měli zkontrolovat také stírací lišty: pokud tvoří na skle proužky, nebo už nemají dobrý kontakt s povrchem skla, měli byste je vyměnit.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?