Že jsou technologie využívané ve vozech značky Citroën kreativní, to je dostatečně známo nejen díky reklamním sdělením v duchu „créative technologie“.
Některé inovativní prvky jdou ale ještě dál a mohou být i životně důležité. Mezi nimi hraje prim technologie e-Touch, což je v podstatě nenápadné tlačítko, které má ale nesmírný dosah a význam. Minimalizuje totiž dobu potřebnou k přivolání nezbytné pomoci především v případě vážné nehody.
Tlačítko SOS vše urychlí
Kdo se už někdy dostal do nepříjemné situace, která vyústila v dopravní nehodu, ví, co podobné krizové momenty udělají s psychikou člověka. Uvažování bez emocí a hlavně rychlé jednání je přitom nejdůležitější a mnohdy na něm závisí lidský život. Technologie automatického tísňového volání všechny tyto průvodní jevy lidské psychiky v krizových situacích eliminuje.
Značka Citroën spustila právě před rokem na území České republiky možnost tísňového volaní s lokalizací vozu a stala se tak v této oblasti důležitým průkopníkem. Od té doby už pomohla mnoha řidičům. Ti jsou ve vozech Citroën v případě dopravní nehody, nevolnosti či poruchy spojeni s dispečinkem záchranných nebo asistenčních služeb, kam jsou zároveň automaticky odeslány formou datové věty i potřebné informace o situaci vč. přesné lokalizace vozidla prostřednictvím GPS souřadnic.
Co se děje dál? Dispečer přijme volání a má ihned k dispozici detailní informace nejen o tom, kde se právě vozidlo nachází, ale také kterým směrem jelo, jakou mělo rychlost, zdali došlo k aktivaci airbagů atd. Současně zná typ vozidla, zda jde o diesel nebo benzínovou verzi a barvu. Když je posádka vozu při vědomí a ve stavu odpovídat, dispečer postupuje podle získaných informací a podle standardizovaného postupu. Pokud volající neodpovídá, dispečer kontaktuje neprodleně složky integrovaného záchranného systému, které bezprostředně vyjíždějí na určené místo.
Pomoc přes systém e-Touch může přivolat každý z kabiny, pokud tlačítko s nápisem SOS stiskne po dobu pěti vteřin. Majitelé Citroënů si díky tomuto systému mohou přivolat pomoc také v zahraničí, přičemž volající může komunikovat v mateřském jazyce. Služba je dostupná 24 hodin denně 7 dní v týdnu a je zcela zdarma. Systém ale funguje i v režimu „Assistence“, kdy lze tlačítko využít pro přivolání technické pomoci v případě poruchy vozu.
Centrální dispečink u nás provozuje společnost ÚAMK, jejíž mluvčí Petr Vomáčka říká: „V Česku je z hlediska infrastruktury vše připraveno pro ostrý provoz, který by se v zásadě nelišil od současného takzvaně testovacího, jež je plně funkční. Jsme velmi rádi, že Citroën přistoupil na českém trhu k tomuto tématu tak zodpovědně a výrazně pomáhá s rozšiřováním tohoto životně důležitého systému na našich silnicích.“
Zachráněné životy hovoří jasně
Citroën začal tuto technologii do svých vozů nasazovat s předstihem, nad rámec legislativních požadavků. Povinně by měl být SOS systém zaveden do všech nových modelů osobních a lehkých užitkových automobilů do října 2015, a byť s tímto termínem již operuje legislativa Evropské unie, kvůli některým členským státům s méně vyspělou infrastrukturou se již mluví o posunutí na rok 2017. Jedná se o termín, od něhož budou muset být všechny nově homologované vozy vybaveny touto funkcí. V České republice jsou technologií vybaveny vozy Citroën C3, C4, C4 Picasso a C5 a i vozy značky DS.
Dopravní nehody si v EU například jen v roce 2012 vyžádaly na 28.000 životů a 1,5 milionu zraněných. „Podle analýz a statistik by plně funkční služba, nejčastěji označovaná jako eCall, mohla v Evropě zachránit při dopravních nehodách na 2500 životů, v Česku by díky ní přežilo zhruba 70 lidí,“ vysvětluje Petr Vomáčka z ÚAMK. Samozřejmě by také výrazně poklesla závažnost zranění a následky úrazů.
zdroj: CitroënExtrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.