Japonská Toyota zahájila před pár lety intenzivní ofenzivu na českém trhu. Vypracovala se na čtvrtou příčku mezi značkami a je jasnou jedničkou v oblasti její domény, tedy automobilů s hybridním pohonem. Úspěchy sbírá také v kategorii velkoprostorových automobilů.
Výsledkem ofenzívy je postup Toyoty ze 14. místa českého žebříčku značek v roce 2016 na sedmou příčku v roce 2019 a čtvrtou v roce 2020 a 2021, na které se pohybuje i letos.
Ještě překvapivější je ale určitě skutečnost, že je nejprodávanější model Toyoty nese označení Proace, tedy vůz kategorie MPV, resp. LUV, tedy osobní dodávka. V prodejích tak překonává také velmi úspěšný model Yaris, kterého bylo letos prodáno i s verzí Cross dohromady „jen“ 1990 kusů.
Je sice pravdou, že pod modelovým označením Proace jsou nabízeny vozy dvou velikostí MPV a dodávek, a to Proace ve střední kategorii a Proace City v menší kategorii, ale podobné marketingové čarování s názvy modelů a jejich variant je běžné i u jiných značek.
V každém případě má model Proace v českých statistikách na svědomí po osmi měsících letošního roku celkem 2481 kusů, z toho 1876 v osobních verzích a 605 v kategorii lehkých užitkových vozů.
Tradiční teoretické rozdělování automobilů na osobní a lehké užitkové vede u některých modelů se stejným názvem k určitým komplikacím, což není případ jen u Toyoty Proace.
Ale výrobcům, prodejcům ani zákazníkům to zřejmě tolik nevadí, takže si mezi modely Proace, Proace Verso, Proace City a Proace City Verso a Proace City EV Electro a Proace City Verso EV Electro, samozřejmě vyberou to, co chtějí a co potřebují.
A je jedno, zda je jimi vybraný model je označován jako verze osobní, tedy MPV, nebo je deklarován jako lehké užitkové vozidlo, dodávka. Vždyť jsou všechny varianty na pohled takřka skoro stejné.
Že se v případě modelu Proace nejedná o letošní nahodilý výsledek potvrzuje skutečnosti, že už v roce 2020 ho bylo u nás registrováno 2294 vozů. Podobně si vedla Toyota Proace za rok 2021, ale to už bylo prodáno 3027 těchto vozů, což je daleko víc než kteréhokoli konkurenčního modelu.
Na úspěšné prodejní vlně jede Proace i letos, kdy bylo za dvě třetiny roku registrováno už 2481 vozů s typovým označením Proace, a jejich celkový počet prodaných v České republice už přesáhl právě v srpnu hranici 10 tisíc kusů.
Z uvedeného je docela dobře patrné, že krize posledních dvou let, ať už je označovaná jako pandemická či čipová, nebo jakkoli jinak, nedopadá zdaleka tak tvrdě na každého z výrobců.
Vypadá to, jako by někteří byli lépe připravení, což v případě jinak poměrně nenápadné Toyoty, ale nejen jí, přináší nesporné úspěchy. Vždyť legendárního pick-upu Toyota Hilux bylo letos, mimo armádní zakázky, prodáno také už 408 kusů a je rovněž jedničkou českého trhu.
Modely Toyota v poslední době disponujícím nejen atraktivní nabídkou, ale také zajímavými cenami, takže není proto divu, že se k této značce obrací mnoho zákazníků, kteří se ještě nedávno zajímali o vozy jiných značek.
To nakonec potvrzuje i nebývale velké množství letošních závazných objednávek. Realita současného českého trhu se změnila a zákazníci na ni pochopitelně reagují.
I když uvedené statistické údaje mohou být pro někoho „jen hrou čísel“, je jasné, že model Proace vládne českým statistikám jako neprodávanější z vozů MPV s 20procentním podílem v obou kategoriích, stejně jako je významným hráčem mezi lehkými užitkovými automobily.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?