Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Co přinesla modernizace?
Facelift modelu Škoda Scala přinesl několik vylepšení v designu, technologiích a výbavě. Mezi hlavní změny patří přepracovaná přední maska, upravený nárazník a nová přední světla, který nyní mohou být za příplatek i s technologií LED Matrix, které jsou fantastické. Změny se odehrály i uvnitř, o tom ale později.
Kolik stojí?
Základní Scala Selection stojí s litrovým tříválcem 1,0 TSI (70 kW) solidních 459 tisíc korun. To sice není úplně málo, ale dostanete prostorný vůz se slušnou dynamikou a poměrně hezkou výbavou – klimatizace, vyhřívaná sedadla vpředu, parkovací senzory vzadu, virtuální kokpit apod. Mnohem zajímavější je však aktuálně limitovaná edice 130 Let, která stojí 449 tisíc a dostanete navíc litá 16 palcová kola, bezdrátové zrcadlení telefonu, parkovací kameru a metalízu.
My v testu však máme edici Drive, která již v nabídce není, nicméně jedná se o podobnou nabídku, jako je zmíněná verze 130 Let. Když dáme do konfigurátoru tuto verzi se silnějším motorem 1,0 TSI 85 kW, který zde máme a zaklikneme verzi 130 Let Premium, dostaneme se na 510 tisíc. I po přidání nějakých příplatků za navigaci či LED Matrix světla, máme cenu kolem 550 tisíc, ale to už se dostáváme do teritoria šmrncovnější výbavy Monte Carlo, která na 560 tisících startuje.
Exteriér
Modernizovaná Scala neztratila nic ze své elegance. Designové změny jsou spíše minimalističtějšího rázu – přepracovaná přední maska, upravený nárazník a lehce pozměněná grafika zadních světel. Testovaná verze Drive disponuje černými detaily (maska, lišty, zrcátka atd.), které dodávají vozu dynamičtější vzhled, ale jako celek stále zůstává umírněná a decentní. Proporce jsou vyvážené a Scala působí kompaktně i díky chytrému designu zadní části, kde dominuje prodloužené zadní sklo a decentní spoiler.
Rozměry: 4362/1793/1471/2636 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1216 kg
Interiér
Vnitřek Scaly byl omlazen primárně zavedením nového infotainmentu s rychlejší odezvou. Standardní výbava nyní zahrnuje 8" digitální přístrojový štít a 8" centrální displej s bezdrátovou podporou Apple CarPlay a Android Auto. Vyšší výbavy nabízejí 10" digitální přístrojový štít a 9" centrální displej s navigací. Nově je k dispozici také dvouzónová klimatizace s přepracovaným ovládacím panelem. Mezi další vylepšení patří možnost objednání virtuálního pedálu pro elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru a přidání dvou USB-C portů pro zadní sedadla s nabíjecím výkonem 45 W, schopných napájet i notebooky. Prostor pro bezdrátové nabíjení telefonu byl vylepšen na výkon 15 W a nyní obsahuje funkční chlazení.
Sedadla poskytují výrazné boční vedení a skvěle drží tělo v zatáčkách, jsou ale i pohodlná. Sedět se dá hezky nízko a pozici za volantem není co vytknout. Vše je hezky po ruce a ačkoliv se zde objevují i tvrdší plasty, rozhodně to ve voze této kategorie neuráží. Potěší sportovní tříramenný volant, který skvěle padne do ruky. Otravné pípání při překročení povolené rychlosti se vypíná pomocí tlačítek na volantu na pár kliknutí a celkově se mi líbí i oddělené ovládání klimatizace a další tlačítka u klasické ruční brzdy (vypnutí Start Stop, volič jízdních režimů apod.).
Prostoru vpředu i vzadu je dostatek. Sednu-li si sám za sebe (měřím 185 cm), tak mi vzadu zbývá před koleny cca 10 cm prostoru a rezerva je i nad hlavou. Situace se nemění ani v případě množství úložných prostorů, kterých je zde dost. Největším trumfem Scaly je však prostorný zavazadlový prostor, jehož objem činí 467 litrů, Golf nabídne jen 380 litrů.
Jízda
Škoda Scala vždycky bodovala nízkou hmotností a tak akorát naladěným podvozkem, který je dostatečně komfortní, ale zároveň potěší i v zatáčkách, kde je auto krásně stabilní a předvídatelné. Pokud je pro vás komfort důležitější a svižnou jízdu nepreferujete, určitě zvolte 16 palcové disky. My máme na voze obuté o palec větší kola a na opravdu rozbitých silnicích ostré výmoly větší kola zvládají hůř. Často se odspodu ozývají tupé rány, což rozhodně nedělá autu nejlépe.
Naladění není nijak zvlášť řidičské, což se projevuje přeposilovaným řízením a velmi silným posilovačem brzd, díky kterému stačí na brzdění opravdu jemná síla. Je zde sice volič jízdních režimů, ale ani v tom sportovním není řízení výrazně tužší. Jsou to však jen detaily, které trápí mě, ale cílová skupina to negativně vnímat pravděpodobně nebude.
Motor
Pod kapotou pracuje tříválec 1.0 TSI s výkonem 85 kW. Vzhledem k lichému počtu válců potěší svou kultivovaností a celkově hezkým projevem. Nutno však podotknout, že do Golfa se již dává jako základní motor čtyřválec 1,5 TSI o podobném výkonu a ten působí dospěleji a rozhodně by bylo fajn ho dávat i do Scaly.
Motor je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, která má přesné dráhy a práce s ní je příjemná. Na rozdíl od motoru 1.5 TSI o výkonu 110 kW se jedná o podstatně klidnější motorizaci zaměřenou primárně na úspornost a pohodovou jízdu. Dynamika není ohromující, ale pro běžné cestování naprosto dostačuje. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 9,5 vteřin a maximální rychlost činí 202 km/h. Při jízdě po městě je motor pružný a ochotně reaguje na pokyny pravého pedálu. Je však nutné neposlouchat pomocníka řazení, který má tendence nechat vůz podtáčet. Co se spotřeby týče, tak počítejte po městě při klidné jízdě 6 – 7 litrů, okresky zvládne okolo 5 litrů a na dálnici si řekne kolem 7.
Závěr
Škoda Scala opět dokázala, že je vynikajícím autem, které si na nic nehraje a přitom má hodně co nabídnout. Na silnicích není přehnaně veliká, ale uvnitř nabídne překvapivě prostornou kabinu a velký kufr. Boduje rovněž jednoduchým ovládáním, nízkou hmotností a atraktivními jízdními vlastnostmi. Největším trumfem je však cena, která je proti Golfu podstatně níž, přitom nabídne snazší ovládání a větší kufr.
Jedná se o jednu z nejlepších Škodovek s fantastickým poměrem cena/výkon. Já osobně bych sice sáhl po čtyřválcovém motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW, ale pro klidnější řidiče, kteří jezdí spíše kratší trasy, bude levnější tříválec naprosto dostatečnou volbou. Škoda Scala 1,0 TSI Drive si odváží 8,5/10 bodů.
Plusy
Design
Praktičnost
Jednoduchost
Sedadla
Nízká hmotnost
Hezky zatáčí
Férová cenovka
Nízká spotřeba
Velký kufr
Snadné vypínání asistentů
Minusy
Přeposilované řízení a brzdy
Základní tříválec by mohl být nahrazen čtyřválci, jako u Golfu
Horší komfort na 17 palcových kolech
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.