Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý 1. března 2025 18:10
Sdílej:

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Co přinesla modernizace?

Facelift modelu Škoda Scala přinesl několik vylepšení v designu, technologiích a výbavě. Mezi hlavní změny patří přepracovaná přední maska, upravený nárazník a nová přední světla, který nyní mohou být za příplatek i s technologií LED Matrix, které jsou fantastické. Změny se odehrály i uvnitř, o tom ale později.

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Kolik stojí?

Základní Scala Selection stojí s litrovým tříválcem 1,0 TSI (70 kW) solidních 459 tisíc korun. To sice není úplně málo, ale dostanete prostorný vůz se slušnou dynamikou a poměrně hezkou výbavou – klimatizace, vyhřívaná sedadla vpředu, parkovací senzory vzadu, virtuální kokpit apod. Mnohem zajímavější je však aktuálně limitovaná edice 130 Let, která stojí 449 tisíc a dostanete navíc litá 16 palcová kola, bezdrátové zrcadlení telefonu, parkovací kameru a metalízu.

My v testu však máme edici Drive, která již v nabídce není, nicméně jedná se o podobnou nabídku, jako je zmíněná verze 130 Let. Když dáme do konfigurátoru tuto verzi se silnějším motorem 1,0 TSI 85 kW, který zde máme a zaklikneme verzi 130 Let Premium, dostaneme se na 510 tisíc. I po přidání nějakých příplatků za navigaci či LED Matrix světla, máme cenu kolem 550 tisíc, ale to už se dostáváme do teritoria šmrncovnější výbavy Monte Carlo, která na 560 tisících startuje.

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Modernizovaná Scala neztratila nic ze své elegance. Designové změny jsou spíše minimalističtějšího rázu – přepracovaná přední maska, upravený nárazník a lehce pozměněná grafika zadních světel. Testovaná verze Drive disponuje černými detaily (maska, lišty, zrcátka atd.), které dodávají vozu dynamičtější vzhled, ale jako celek stále zůstává umírněná a decentní. Proporce jsou vyvážené a Scala působí kompaktně i díky chytrému designu zadní části, kde dominuje prodloužené zadní sklo a decentní spoiler.

Rozměry: 4362/1793/1471/2636 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 1216 kg

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Vnitřek Scaly byl omlazen primárně zavedením nového infotainmentu s rychlejší odezvou. Standardní výbava nyní zahrnuje 8" digitální přístrojový štít a 8" centrální displej s bezdrátovou podporou Apple CarPlay a Android Auto. Vyšší výbavy nabízejí 10" digitální přístrojový štít a 9" centrální displej s navigací. Nově je k dispozici také dvouzónová klimatizace s přepracovaným ovládacím panelem. Mezi další vylepšení patří možnost objednání virtuálního pedálu pro elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru a přidání dvou USB-C portů pro zadní sedadla s nabíjecím výkonem 45 W, schopných napájet i notebooky. Prostor pro bezdrátové nabíjení telefonu byl vylepšen na výkon 15 W a nyní obsahuje funkční chlazení. 

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sedadla poskytují výrazné boční vedení a skvěle drží tělo v zatáčkách, jsou ale i pohodlná. Sedět se dá hezky nízko a pozici za volantem není co vytknout. Vše je hezky po ruce a ačkoliv se zde objevují i tvrdší plasty, rozhodně to ve voze této kategorie neuráží. Potěší sportovní tříramenný volant, který skvěle padne do ruky. Otravné pípání při překročení povolené rychlosti se vypíná pomocí tlačítek na volantu na pár kliknutí a celkově se mi líbí i oddělené ovládání klimatizace a další tlačítka u klasické ruční brzdy (vypnutí Start Stop, volič jízdních režimů apod.).

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Prostoru vpředu i vzadu je dostatek. Sednu-li si sám za sebe (měřím 185 cm), tak mi vzadu zbývá před koleny cca 10 cm prostoru a rezerva je i nad hlavou. Situace se nemění ani v případě množství úložných prostorů, kterých je zde dost. Největším trumfem Scaly je však prostorný zavazadlový prostor, jehož objem činí 467 litrů, Golf nabídne jen 380 litrů.

Jízda

Škoda Scala vždycky bodovala nízkou hmotností a tak akorát naladěným podvozkem, který je dostatečně komfortní, ale zároveň potěší i v zatáčkách, kde je auto krásně stabilní a předvídatelné. Pokud je pro vás komfort důležitější a svižnou jízdu nepreferujete, určitě zvolte 16 palcové disky. My máme na voze obuté o palec větší kola a na opravdu rozbitých silnicích ostré výmoly větší kola zvládají hůř. Často se odspodu ozývají tupé rány, což rozhodně nedělá autu nejlépe.

Naladění není nijak zvlášť řidičské, což se projevuje přeposilovaným řízením a velmi silným posilovačem brzd, díky kterému stačí na brzdění opravdu jemná síla. Je zde sice volič jízdních režimů, ale ani v tom sportovním není řízení výrazně tužší. Jsou to však jen detaily, které trápí mě, ale cílová skupina to negativně vnímat pravděpodobně nebude.

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Pod kapotou pracuje tříválec 1.0 TSI s výkonem 85 kW. Vzhledem k lichému počtu válců potěší svou kultivovaností a celkově hezkým projevem. Nutno však podotknout, že do Golfa se již dává jako základní motor čtyřválec 1,5 TSI o podobném výkonu a ten působí dospěleji a rozhodně by bylo fajn ho dávat i do Scaly.

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, která má přesné dráhy a práce s ní je příjemná. Na rozdíl od motoru 1.5 TSI o výkonu 110 kW se jedná o podstatně klidnější motorizaci zaměřenou primárně na úspornost a pohodovou jízdu. Dynamika není ohromující, ale pro běžné cestování naprosto dostačuje. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 9,5 vteřin a maximální rychlost činí 202 km/h. Při jízdě po městě je motor pružný a ochotně reaguje na pokyny pravého pedálu. Je však nutné neposlouchat pomocníka řazení, který má tendence nechat vůz podtáčet. Co se spotřeby týče, tak počítejte po městě při klidné jízdě 6 – 7 litrů, okresky zvládne okolo 5 litrů a na dálnici si řekne kolem 7.

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Škoda Scala opět dokázala, že je vynikajícím autem, které si na nic nehraje a přitom má hodně co nabídnout. Na silnicích není přehnaně veliká, ale uvnitř nabídne překvapivě prostornou kabinu a velký kufr. Boduje rovněž jednoduchým ovládáním, nízkou hmotností a atraktivními jízdními vlastnostmi. Největším trumfem je však cena, která je proti Golfu podstatně níž, přitom nabídne snazší ovládání a větší kufr.

Jedná se o jednu z nejlepších Škodovek s fantastickým poměrem cena/výkon. Já osobně bych sice sáhl po čtyřválcovém motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW, ale pro klidnější řidiče, kteří jezdí spíše kratší trasy, bude levnější tříválec naprosto dostatečnou volbou. Škoda Scala 1,0 TSI Drive si odváží 8,5/10 bodů.

Škoda Scala
Škoda Scala, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Design

Praktičnost

Jednoduchost

Sedadla

Nízká hmotnost

Hezky zatáčí

Férová cenovka

Nízká spotřeba

Velký kufr

Snadné vypínání asistentů

 

Minusy

Přeposilované řízení a brzdy

Základní tříválec by mohl být nahrazen čtyřválci, jako u Golfu

Horší komfort na 17 palcových kolech

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?