Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Co přinesla modernizace?
Facelift modelu Škoda Scala přinesl několik vylepšení v designu, technologiích a výbavě. Mezi hlavní změny patří přepracovaná přední maska, upravený nárazník a nová přední světla, který nyní mohou být za příplatek i s technologií LED Matrix, které jsou fantastické. Změny se odehrály i uvnitř, o tom ale později.
Kolik stojí?
Základní Scala Selection stojí s litrovým tříválcem 1,0 TSI (70 kW) solidních 459 tisíc korun. To sice není úplně málo, ale dostanete prostorný vůz se slušnou dynamikou a poměrně hezkou výbavou – klimatizace, vyhřívaná sedadla vpředu, parkovací senzory vzadu, virtuální kokpit apod. Mnohem zajímavější je však aktuálně limitovaná edice 130 Let, která stojí 449 tisíc a dostanete navíc litá 16 palcová kola, bezdrátové zrcadlení telefonu, parkovací kameru a metalízu.
My v testu však máme edici Drive, která již v nabídce není, nicméně jedná se o podobnou nabídku, jako je zmíněná verze 130 Let. Když dáme do konfigurátoru tuto verzi se silnějším motorem 1,0 TSI 85 kW, který zde máme a zaklikneme verzi 130 Let Premium, dostaneme se na 510 tisíc. I po přidání nějakých příplatků za navigaci či LED Matrix světla, máme cenu kolem 550 tisíc, ale to už se dostáváme do teritoria šmrncovnější výbavy Monte Carlo, která na 560 tisících startuje.
Exteriér
Modernizovaná Scala neztratila nic ze své elegance. Designové změny jsou spíše minimalističtějšího rázu – přepracovaná přední maska, upravený nárazník a lehce pozměněná grafika zadních světel. Testovaná verze Drive disponuje černými detaily (maska, lišty, zrcátka atd.), které dodávají vozu dynamičtější vzhled, ale jako celek stále zůstává umírněná a decentní. Proporce jsou vyvážené a Scala působí kompaktně i díky chytrému designu zadní části, kde dominuje prodloužené zadní sklo a decentní spoiler.
Rozměry: 4362/1793/1471/2636 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1216 kg
Interiér
Vnitřek Scaly byl omlazen primárně zavedením nového infotainmentu s rychlejší odezvou. Standardní výbava nyní zahrnuje 8" digitální přístrojový štít a 8" centrální displej s bezdrátovou podporou Apple CarPlay a Android Auto. Vyšší výbavy nabízejí 10" digitální přístrojový štít a 9" centrální displej s navigací. Nově je k dispozici také dvouzónová klimatizace s přepracovaným ovládacím panelem. Mezi další vylepšení patří možnost objednání virtuálního pedálu pro elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru a přidání dvou USB-C portů pro zadní sedadla s nabíjecím výkonem 45 W, schopných napájet i notebooky. Prostor pro bezdrátové nabíjení telefonu byl vylepšen na výkon 15 W a nyní obsahuje funkční chlazení.
Sedadla poskytují výrazné boční vedení a skvěle drží tělo v zatáčkách, jsou ale i pohodlná. Sedět se dá hezky nízko a pozici za volantem není co vytknout. Vše je hezky po ruce a ačkoliv se zde objevují i tvrdší plasty, rozhodně to ve voze této kategorie neuráží. Potěší sportovní tříramenný volant, který skvěle padne do ruky. Otravné pípání při překročení povolené rychlosti se vypíná pomocí tlačítek na volantu na pár kliknutí a celkově se mi líbí i oddělené ovládání klimatizace a další tlačítka u klasické ruční brzdy (vypnutí Start Stop, volič jízdních režimů apod.).
Prostoru vpředu i vzadu je dostatek. Sednu-li si sám za sebe (měřím 185 cm), tak mi vzadu zbývá před koleny cca 10 cm prostoru a rezerva je i nad hlavou. Situace se nemění ani v případě množství úložných prostorů, kterých je zde dost. Největším trumfem Scaly je však prostorný zavazadlový prostor, jehož objem činí 467 litrů, Golf nabídne jen 380 litrů.
Jízda
Škoda Scala vždycky bodovala nízkou hmotností a tak akorát naladěným podvozkem, který je dostatečně komfortní, ale zároveň potěší i v zatáčkách, kde je auto krásně stabilní a předvídatelné. Pokud je pro vás komfort důležitější a svižnou jízdu nepreferujete, určitě zvolte 16 palcové disky. My máme na voze obuté o palec větší kola a na opravdu rozbitých silnicích ostré výmoly větší kola zvládají hůř. Často se odspodu ozývají tupé rány, což rozhodně nedělá autu nejlépe.
Naladění není nijak zvlášť řidičské, což se projevuje přeposilovaným řízením a velmi silným posilovačem brzd, díky kterému stačí na brzdění opravdu jemná síla. Je zde sice volič jízdních režimů, ale ani v tom sportovním není řízení výrazně tužší. Jsou to však jen detaily, které trápí mě, ale cílová skupina to negativně vnímat pravděpodobně nebude.
Motor
Pod kapotou pracuje tříválec 1.0 TSI s výkonem 85 kW. Vzhledem k lichému počtu válců potěší svou kultivovaností a celkově hezkým projevem. Nutno však podotknout, že do Golfa se již dává jako základní motor čtyřválec 1,5 TSI o podobném výkonu a ten působí dospěleji a rozhodně by bylo fajn ho dávat i do Scaly.
Motor je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, která má přesné dráhy a práce s ní je příjemná. Na rozdíl od motoru 1.5 TSI o výkonu 110 kW se jedná o podstatně klidnější motorizaci zaměřenou primárně na úspornost a pohodovou jízdu. Dynamika není ohromující, ale pro běžné cestování naprosto dostačuje. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 9,5 vteřin a maximální rychlost činí 202 km/h. Při jízdě po městě je motor pružný a ochotně reaguje na pokyny pravého pedálu. Je však nutné neposlouchat pomocníka řazení, který má tendence nechat vůz podtáčet. Co se spotřeby týče, tak počítejte po městě při klidné jízdě 6 – 7 litrů, okresky zvládne okolo 5 litrů a na dálnici si řekne kolem 7.
Závěr
Škoda Scala opět dokázala, že je vynikajícím autem, které si na nic nehraje a přitom má hodně co nabídnout. Na silnicích není přehnaně veliká, ale uvnitř nabídne překvapivě prostornou kabinu a velký kufr. Boduje rovněž jednoduchým ovládáním, nízkou hmotností a atraktivními jízdními vlastnostmi. Největším trumfem je však cena, která je proti Golfu podstatně níž, přitom nabídne snazší ovládání a větší kufr.
Jedná se o jednu z nejlepších Škodovek s fantastickým poměrem cena/výkon. Já osobně bych sice sáhl po čtyřválcovém motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW, ale pro klidnější řidiče, kteří jezdí spíše kratší trasy, bude levnější tříválec naprosto dostatečnou volbou. Škoda Scala 1,0 TSI Drive si odváží 8,5/10 bodů.
Plusy
Design
Praktičnost
Jednoduchost
Sedadla
Nízká hmotnost
Hezky zatáčí
Férová cenovka
Nízká spotřeba
Velký kufr
Snadné vypínání asistentů
Minusy
Přeposilované řízení a brzdy
Základní tříválec by mohl být nahrazen čtyřválci, jako u Golfu
Horší komfort na 17 palcových kolech
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.