Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Exteriér
Octavia čtvrté generace i po letech vypadá moderně a neokoukaně, což je vzhledem k jejímu masovému rozšíření na našich silnicích docela překvapivé. Přední část vozu působí dynamicky díky ostře tvarovaným LED Matrix světlometům, které nabízejí skvělou svítivost. Při pohledu z boku upoutá svažující se záď, která sice může působit méně prakticky, ale uvnitř nijak neubírá na prostornosti. Testovaný vůz byl vybaven elegantními 18 palcovými disky obutými na pneumatikách o rozměru 225/45 R18. Zadní partie pak zdobí úzká LED světla s animovanými směrovkami.
Rozměry: 4698 x 1829 ×1470 x 2669 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1465 kg
Interiér
Výbava Exclusive Selection nabízí v základu TOP ergonomická sedadla s masážní funkcí, vyhříváním a elektrickým ovládáním. Nabízejí velmi dobrý komfort a špičkovou pozici za volantem, která je podpořena širokým rozsahem posuvu volantu a loketní opěrky. Ostatní automobilky by si zde mohli brát příklad.
Největší novinkou je 13 palcový infotainment, který je velkým krokem kupředu. První čtyřkové Octavie měly nevzhledný displej s tlustým rámečkem, což už dnes působí dost archaicky. Zlepšilo se i rozlišení, rychlost a intuitivnost. Kvalita materiálů je na stejné úrovni, jako u starší verze. Objevují se zde tvrdší plasty v oblasti středového tunelu a pod bočními okny, ale jinak je to v pořádku. Škoda, že u vrcholných verzí (RS / Exclusive Selection) nejsou tyto dvě místa na lepší úrovni. U nižších výbav bych k materiálům neměl výhrady.
Velkou pochvalu si zaslouží prostornost – místa je dostatek vpředu i vzadu. Se svou výškou 185 cm jsem neměl problém ani vyšší cestující na zadních sedadlech nemají problém. Odkládacích prostorů je v kabině dostatek a zavazadlový prostor nabídne velmi slušných 600 litrů.
Jízda
Podvozek snaží být primárně komfortní, ale 18 palcová kola mu to na horším povrchu trochu kazí. Při přejezdu příčných nerovností má vůz tendenci mírně nadskakovat a ozývá se typické bouchání, což je pro platformu MQB běžné. V zatáčkách má tendence se lehce naklánět, ale nic hrozného. Platí však, že benzínová verze 1,5 eTSI má lehčí předek a zatáčí tak ochotněji. Jinak se však naftová Octavia chová příkladně a máte-li ve svém okolí hezké silnice, budete spokojeni. Testovaný vůz nedisponoval adaptivními tlumiči, což je dobrá zpráva. V nedávno testované Octavii Combi jsme je měli a příliš si je neoblíbili. Standardní podvozek je naladěn sice trochu houpavě, ale já osobně s tím nemám problém.
Pro ty, kteří mají ve svém okolí méně kvalitní silnice a preferují co nejvyšší komfort, bych doporučil o palec menší 17 palcové disky. Brzdy se dobře dávkují a výhrady nemám ani k automatické převodovce, která řadí hladce a poměrně svižně. Řízení je měkčí, ale není to vyloženě přehnané a důležité je, že je přesné.
Motor
Pod kapotou pracuje klasický dvoulitrový turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 110 kW. Je spojen s automatickou převodovkou DSG se 7 stupni. Poháněná je přední náprava, naftovou čtyřkolku byste v nabídce hledali marně. Zaujme tichým a kultivovaným chodem, avšak na benzínový ekvivalent 1,5 eTSI nemá. Potěší vysokým kroutivým momentem 360 Nm, díky čemuž je motor hezky pružný a není třeba ho zbytečně vytáčet. Akcelerace na 100 km/h zabere 8,5 vteřin, což je stejně, jako u benzínového TSI se stejným výkonem. Maximální rychlost činí 228 km/h.
Nejsilnější stránkou je zde určitě spotřeba, která se dá držet na těchto hodnotách:
Město: 4 – 5,5 litrů / 100 km
Kombinovaná: 4,8 l
Dálničních 130 km/h: 5,3 l
Okresky: 4 – 4,5 l
Cena
Základ nabídky tvoří výbava Essence s benzínovým čtyřválcem 1,5 TSI o výkonu 85 kW. Za takovou Octavii zaplatíte 570 tisíc. Nám se však v testu objevila podstatně lépe vybavená Exclusive Selection, která stojí od 850 tisíc (1,5 TSI 110 kW, manuál), avšak s naším dieselem přijde na 950 tisíc. To je mimochodem o 50 tisíc více, než stojí benzínový ekvivalent s automatem - 1,5 eTSI 110 kW DSG. V nabídce je nově i silnější benzínová motorizace, která je dostupná s pohonem všech kol a sice dvoulitrové „té-es-íčko“ 2,0 TSI o výkonu 150 kW, která přijde bez příplatků v této výbavě na milion.
Závěr
Octavia opět dokázala, že je všestranným parťákem, který nabídne mnoho prostoru, vylepšený infotaintment, atraktivní vzhled a úsporný diesel. Celé to však má háček v podobě 18 palcových disků, které zbytečně kazí jízdní komfort, který by byl na 17 palcových kolech perfektní.
Kombinovaná spotřeba se dá hravě držet lehce pod pěti litry, jenže o 50 tisíc levnější ekvivalent v podobě benzínu 1,5 eTSI zvládá kombinovaně jezdit jen kousek nad pěti litry. Rozdíl je tedy zanedbatelný, ale benzínová motorizace potěší tišším chodem, v zimě dříve topí, je lehčí – ochotněji zatáčí a co se zrychlení na 100 km/h týče, tak je to plichta. Zatím to tedy vypadá jako výhra benzínové jednotky, jenže ono to není tak jednoduché. Diesel má dvě velké výhody – vyšší točivý moment (lepší pružnost), ale hlavně disponuje odolnější automatickou převodovku DSG s mokrými spojkami. Za mě je to tedy remíza a bude záviset na individuálních preferencích. Škoda Octavia Exclusive Selection 2,0 TDI DSG 110 kW si odváží 7/10 bodů.
Plusy
Atraktivní design
Povedený infotainment
Špičková pozice za volantem
Hezká dynamika
Nízká spotřeba
Praktičnost
Komfortní sedadla
Hezká výbava
Minusy
Lacinější místa v interiéru
Zbytečně horší komfort díky 18 palcovým diskům
Houpavější podvozek, jedete-li v zatáčkách rychleji
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?