Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Exteriér
Octavia čtvrté generace i po letech vypadá moderně a neokoukaně, což je vzhledem k jejímu masovému rozšíření na našich silnicích docela překvapivé. Přední část vozu působí dynamicky díky ostře tvarovaným LED Matrix světlometům, které nabízejí skvělou svítivost. Při pohledu z boku upoutá svažující se záď, která sice může působit méně prakticky, ale uvnitř nijak neubírá na prostornosti. Testovaný vůz byl vybaven elegantními 18 palcovými disky obutými na pneumatikách o rozměru 225/45 R18. Zadní partie pak zdobí úzká LED světla s animovanými směrovkami.
Rozměry: 4698 x 1829 ×1470 x 2669 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1465 kg
Interiér
Výbava Exclusive Selection nabízí v základu TOP ergonomická sedadla s masážní funkcí, vyhříváním a elektrickým ovládáním. Nabízejí velmi dobrý komfort a špičkovou pozici za volantem, která je podpořena širokým rozsahem posuvu volantu a loketní opěrky. Ostatní automobilky by si zde mohli brát příklad.
Největší novinkou je 13 palcový infotainment, který je velkým krokem kupředu. První čtyřkové Octavie měly nevzhledný displej s tlustým rámečkem, což už dnes působí dost archaicky. Zlepšilo se i rozlišení, rychlost a intuitivnost. Kvalita materiálů je na stejné úrovni, jako u starší verze. Objevují se zde tvrdší plasty v oblasti středového tunelu a pod bočními okny, ale jinak je to v pořádku. Škoda, že u vrcholných verzí (RS / Exclusive Selection) nejsou tyto dvě místa na lepší úrovni. U nižších výbav bych k materiálům neměl výhrady.
Velkou pochvalu si zaslouží prostornost – místa je dostatek vpředu i vzadu. Se svou výškou 185 cm jsem neměl problém ani vyšší cestující na zadních sedadlech nemají problém. Odkládacích prostorů je v kabině dostatek a zavazadlový prostor nabídne velmi slušných 600 litrů.
Jízda
Podvozek snaží být primárně komfortní, ale 18 palcová kola mu to na horším povrchu trochu kazí. Při přejezdu příčných nerovností má vůz tendenci mírně nadskakovat a ozývá se typické bouchání, což je pro platformu MQB běžné. V zatáčkách má tendence se lehce naklánět, ale nic hrozného. Platí však, že benzínová verze 1,5 eTSI má lehčí předek a zatáčí tak ochotněji. Jinak se však naftová Octavia chová příkladně a máte-li ve svém okolí hezké silnice, budete spokojeni. Testovaný vůz nedisponoval adaptivními tlumiči, což je dobrá zpráva. V nedávno testované Octavii Combi jsme je měli a příliš si je neoblíbili. Standardní podvozek je naladěn sice trochu houpavě, ale já osobně s tím nemám problém.
Pro ty, kteří mají ve svém okolí méně kvalitní silnice a preferují co nejvyšší komfort, bych doporučil o palec menší 17 palcové disky. Brzdy se dobře dávkují a výhrady nemám ani k automatické převodovce, která řadí hladce a poměrně svižně. Řízení je měkčí, ale není to vyloženě přehnané a důležité je, že je přesné.
Motor
Pod kapotou pracuje klasický dvoulitrový turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 110 kW. Je spojen s automatickou převodovkou DSG se 7 stupni. Poháněná je přední náprava, naftovou čtyřkolku byste v nabídce hledali marně. Zaujme tichým a kultivovaným chodem, avšak na benzínový ekvivalent 1,5 eTSI nemá. Potěší vysokým kroutivým momentem 360 Nm, díky čemuž je motor hezky pružný a není třeba ho zbytečně vytáčet. Akcelerace na 100 km/h zabere 8,5 vteřin, což je stejně, jako u benzínového TSI se stejným výkonem. Maximální rychlost činí 228 km/h.
Nejsilnější stránkou je zde určitě spotřeba, která se dá držet na těchto hodnotách:
Město: 4 – 5,5 litrů / 100 km
Kombinovaná: 4,8 l
Dálničních 130 km/h: 5,3 l
Okresky: 4 – 4,5 l
Cena
Základ nabídky tvoří výbava Essence s benzínovým čtyřválcem 1,5 TSI o výkonu 85 kW. Za takovou Octavii zaplatíte 570 tisíc. Nám se však v testu objevila podstatně lépe vybavená Exclusive Selection, která stojí od 850 tisíc (1,5 TSI 110 kW, manuál), avšak s naším dieselem přijde na 950 tisíc. To je mimochodem o 50 tisíc více, než stojí benzínový ekvivalent s automatem - 1,5 eTSI 110 kW DSG. V nabídce je nově i silnější benzínová motorizace, která je dostupná s pohonem všech kol a sice dvoulitrové „té-es-íčko“ 2,0 TSI o výkonu 150 kW, která přijde bez příplatků v této výbavě na milion.
Závěr
Octavia opět dokázala, že je všestranným parťákem, který nabídne mnoho prostoru, vylepšený infotaintment, atraktivní vzhled a úsporný diesel. Celé to však má háček v podobě 18 palcových disků, které zbytečně kazí jízdní komfort, který by byl na 17 palcových kolech perfektní.
Kombinovaná spotřeba se dá hravě držet lehce pod pěti litry, jenže o 50 tisíc levnější ekvivalent v podobě benzínu 1,5 eTSI zvládá kombinovaně jezdit jen kousek nad pěti litry. Rozdíl je tedy zanedbatelný, ale benzínová motorizace potěší tišším chodem, v zimě dříve topí, je lehčí – ochotněji zatáčí a co se zrychlení na 100 km/h týče, tak je to plichta. Zatím to tedy vypadá jako výhra benzínové jednotky, jenže ono to není tak jednoduché. Diesel má dvě velké výhody – vyšší točivý moment (lepší pružnost), ale hlavně disponuje odolnější automatickou převodovku DSG s mokrými spojkami. Za mě je to tedy remíza a bude záviset na individuálních preferencích. Škoda Octavia Exclusive Selection 2,0 TDI DSG 110 kW si odváží 7/10 bodů.
Plusy
Atraktivní design
Povedený infotainment
Špičková pozice za volantem
Hezká dynamika
Nízká spotřeba
Praktičnost
Komfortní sedadla
Hezká výbava
Minusy
Lacinější místa v interiéru
Zbytečně horší komfort díky 18 palcovým diskům
Houpavější podvozek, jedete-li v zatáčkách rychleji
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.