Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Město
Naše testování započalo ve městě a blízkém okolí, kde bude DS 4 trávit nejvíce času. Začneme s tím hlavním, tedy s podvozkem. Ten je naladěn spíše komfortně, což se ukázalo jako správná volba. Máme zde základní 19 palcová kola na pneumatikách o rozměru 205/55/R19. Výsledkem je pohodlná a tichá jízda, kterou neruší ani větší výmoly či příčné nerovnosti a to i navzdory absenci nezávislého zavěšení zadních kol. Podvozek a správné obutí drtivou většinu nedokonalostí vozovky spolehlivě „pochytají“. Posledně testovaná DS 4 v plug-in hybridní verzi měla 20 palcové disky a jízdní komfort byl podstatně horší, takže se zde opět ukázalo, že méně je někdy více.
Auto je opravdu krásné, což je fajn, ale daní za to je o něco horší výhled z vozu dozadu, kde je tenké sklo a mohutný C sloupek. Nenadchnou ani malá zpětná zrcátka. Parkování usnadní jak vyšší podvozek a zpětná kamera, tak senzory vpředu i vzadu. Díky kompaktním rozměrům je i přes horší výhled ven parkování celkem snadné a hodí se tak i do úzkých uliček v centru města. Díky hybridnímu pohonu zvládá DS 4 s trochou snahy jezdit i lehce pod 5 litrů, což je krásné. Jakmile se nebudete tolik hlídat a občas na plyn šlápnete výrazněji, pojedete pořád pod 6.
Okresky
Je čas vyrazit na výlet směr Kokořín, kde najdeme mnoho hezkých zatáček. Start je na Praze-Východ a až za Mělník jedu v režimu Eco co možná nejúsporněji. Stejný úsek jsem měřil i cestou zpět a po celkově ujetých cca 70 km na palubním počítači svítila spotřeba 4,4 litrů / 100 km, hezké. Potěší také odhlučnění, dávkování brzd a nerušivé připojování spalovacího motoru.
V Liběchově začíná pasáž rychlejších a táhlých zatáček, kde je však místy mokrá vozovka, na což je potřeba dávat pozor. Zimní pneumatiky Continental nejsou příliš široké a místy se předek vozu vezl nedotáčivě ven ze zatáčky a to i přes celkem běžnou rychlost. Stejný problém jsme měli i s nedávno testovaným Citroenem C5 X, který měl také v honu na co nejnižší spotřebu užší gumy, což bylo v zimě na úkor přilnavosti.
Na suchu vozu věřím podstatně více a zjišťuji, že to sice není nějaký rychlík, ale na běžné předjetí je výkon v prázdném autě úplně dostatečný. V zatáčkách se sice celkem naklání a umí být poměrně brzo i nedotáčivý, ale jakmile jedete jen svižně, nikoliv co nejrychleji, tak je to v pohodě. Podvozku se příliš nelíbí vyhýbací manévr, kdy už se vůz houpe poměrně dost, což přejde v lehkou přetáčivost, kterou následně kočíruje stabilizační systém. Na žádné divočení DS 4 opravdu není stavěná, ale svižnější tempo jí není vyloženě cizí.
Co mi vadí? Tak například to, že po ubrání plynu stále chvilku zrychluje. Dále pak, že pokud není baterie zcela nabitá, tak poměrně silnou rekuperaci doprovází nepříjemné hvízdání. Také řízení by mohlo být o něco komunikativnější / tužší a převodovka o chlup rychlejší.
Dálnice
Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že bude tříválcová DS 4 na dálnici trpět, není tomu tak. Akcelerace a pružnost ve vyšších rychlostech sice nenadchnou, nicméně ani neurazí a pokud zvolíte pohodovější tempo 130 - 140 km/h na tempomat, tak není žádný problém. Nutné ovšem opět podotknout, že jsem jel ve voze sám, jakmile do auta naložíte další tři pasažéry a plný kufr, bude to znát. Odhlučnění by sice vzhledem k prémiovým ambicím mohlo být o chlup lepší, ale rozhodně není špatné. Překvapením však byla spotřeba, která už v této rychlosti netěží z přítomnosti elektromotoru. Při ustálené rychlosti 130 km/h jsme jeli po dálnici 50 km tam a 50 km zpět, přičemž spotřeba po zprůměrování činila 6,6 litrů / 100 km. To je na benzínový tříválec ve voze, jehož světlá výška činí 189 mm velice hezká hodnota.
Lehčí terén
Když už jsme u té světlé výšky, tak mi to nedalo a na výletě jsem vyrazil i za dobrodružstvím a to na klasickou lesní cestu, která končila u trampského tábořiště. Po cestě se objevilo několik různých míst, kde jsem výšku podvozku ocenil. Stoupání sice nebylo kdoví jaké, ale „čtyřka“ to zvládla bez jediného zaváhání, stejně jako následné otočení se, což už vyžadovalo lehké křížení náprav.
Platí zde, že podvozek je schopnější, než největší limit – pohon předních kol. Čtyřkolku byste v nabídce hledali marně. Na druhou stranu většina lidí jezdí v terénu tak maximálně na houby či chalupu, kam většinou vede buď lesní nebo polní cesta bez výraznějšího stoupání. Právě v těchto místech je tenhle elegán podstatně schopnější, než obyčejný hatchback. Ve finále to tedy vlastně smysl dává i bez pohonu 4x4, který by zvýšil hmotnost, cenu i spotřebu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.