Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
V následujících týdnech se budeme věnovat těmto tématům:
1) První setkání
2) Jak jezdí (město, okresky a dálnice)
3) Verdikt
Kolik stojí?
DS4 jsme již testovali. Tehdy šlo o krásně vybavený plug-in hybrid s výkon 225 koní za více než 1,5 milionu. Vůz nás sice zaujal, ovšem cenově nám příliš nedával smysl. O to větší radost máme, že zde nyní máme základní stupeň výbavy Pallas s nejlevnějším pohonem Hybrid 136, který startuje na podstatně sympatičtějších 880 tis Kč.
Aktuálně však probíhá akce na vyšší výbavový stupeň Edition France, který s naším motorem stojí 810 tisíc a má navíc druhou sadu kol se zimními pneumatikami, bezklíčový vstup do vozu a startování, 19 palcová kola Lima, černý interiér v provedení Alcantara, masážní přední sedadla a bezdrátové nabíjení telefonu. Pokud byste sáhli po jediném dieselu v nabídce (1,5 BlueHDI 130 EAT8), tak se dostanete dokonce na 790 tisíc, což už je opravdu velmi hezká cena.
Exteriér
Design je hlavním tahákem automobilky DS. Je okouzlující, charismatický, odvážný a zkrátka vybočuje z davu. Na fotkách vypadá skvěle, ale naživo je to ještě lepší. Ostře řezané tvary v kombinaci s propracovanými detaily vypadají skvěle. Přední LED světlomety mají přísný pohled, chromové doplňky navozují luxusní šmrnc a líbí se mi i tak akorát veliká 19 palcová kola.
Kliky jsou v zamčeném stavu součástí karoserie, po odemknutí vyskočí ven. Koncové svítilny jsou tenké a objevuje se zde gravírovaný trojúhelníkový vzor. Dalším hezkým detailem je členitá přední maska či logo DS na C sloupku.
Rozměry: 4400/1866/1490/2675 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1529 kg (včetně 75 kg řidiče)
Interiér
Uvnitř vám dojde, že tohle není jen tak ledajaký crossover či „navoněný“ Citroen. Posádku obklopují krásné materiály a celkové zpracování je na jedničku. Mercedes GLA, Audi Q2/Q3 a další konkurenti by se zde mohli inspirovat.
Nechybí ani krásné detaily zobrazující trojúhelníkový motiv a velikou pochvalu si zaslouží i parádní sedadla. Ty v této výbavě sice nejsou masážní, ale jsou elektricky ovládaná, mají paměťovou funkci, lze prodloužit sedák a objevuje se zde jak kůže, tak látka. V zatáčkách hezky drží tělo boční vedení a sedí se i hezky nízko, což je další dobrá zpráva.
Ovládání vozu nepatří k nejsnazším, nicméně po několika dnech si zvykám a nemám žádný problém. Většina věcí se ovládá uvnitř infotainmentu, nicméně je zde mnoho tlačítek, které vás odkážou na to správné místo a nemusíte jej složitě hledat. Zábavní systém jako takový má na dnešní poměry spíše menší obrazovku, ale mně naprosto vyhovuje. Rozlišení a rychlost neurazí, ale rozhodně ani nenadchne – nějaká modernizace by nebyla od věci. Najde se zde ovšem pár ergonomických přešlapů – klika pro otevření dveří je špatně umístěná a málokdy jí napoprvé trefím, ovládání oken je nepřirozeně vysoko.
Jak je na tom s prostorností? Vpředu vlastně celkem dobře, avšak lehce stísněný pocit zde mám, nicméně situace je mnohem horší vzadu. Střecha je hezky nízká a boční okna také, což skvěle vypadá, ale když jsem nastupoval dozadu, tak jsem si skoro urazil hlavu. Měřím 185 cm a nastupování ani sezení vzadu není nic moc – před koleny téměř žádná rezerva a nad hlavou rovněž ne. Osoby měřící do 180 cm to budou mít podstatně komfortnější.
Kufr má poměrně vysokou nákladovou hranu a je celkem úzký, nicméně jeho objem činí 430 litrů, což je nadprůměr. Lexus UX má pouze 315 litrů, Mercedes GLA pak 427 litrů. Otevírání kufru bez použití dálkového ovládání je obzvláště v zimě, kdy je auto často špinavé, velice nepříjemné. Musíte se trefit do tenké mezery pod víkem kufru, kde je schované malé tlačítko.
Pohonné ústrojí
Základ zde tvoří vylepšený tříválcový motor 1,2 PureTech (100 kW / 230 Nm), který pracuje v Millerově cyklu spalování. Jeho lichý počet válců je bohužel znát a celková kultivovanost není odpovídající prémiovým ambicím a to obzvláště při studených startech. Celkově však velmi pomáhá fakt, že se jedná o hybrid – vůz tak zvládá jezdit při mírné zátěži pouze na elektřinu, což ke kultivovanosti přidává.
Elektromotor je umístěný v automatické převodovce a nabídne výkon 21 kW, kapacita baterie činí 0,9 kWh. V městském provozu zvládá při troše snahy jezdit polovinu času bez použití benzínového motoru. Dynamika nenadchne, ale ani neurazí. Akcelerace na 100 km/h zabere 9,4 vteřin a maximální rychlost činí 203 km/h.
V dalších kapitolách se budeme detailněji věnovat tomu, jak se s DS 4 jezdí ve městě, na okresce a na dálnici. Přineseme rovněž pečlivě naměřené hodnoty spotřeby paliva v různých lokalitách.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.