Jedná se o druhou generaci, která byla představena na počátku letošního roku. Na první pohled se změnil jak exteriér, tak interiér. Změny se však odehrály i na podvozku či motorech. Dnešní recenze odhalí, jestli za to druhá generace stojí a překonala tu první, která už má nějaký věk. Dalším aspektem, který budeme zkoumat bude, zda-li je lepší Kodiaq nebo Superb.
Úvod a ceny
Druhá generace Škody Kodiaq přináší svěží design, moderní technologie a robustní konstrukci. Dnes tu máme nejvyšší výbavovou verzi Exclusive Selection s nejsilnějším dieselem 2,0 TDI o výkonu 142 kW a pohonem všech kol. Cena tohoto modelu začíná na 1 415 000 Kč. Základní provedení však začíná podstatně níže a to na 980 000 Kč (Selection, 1,5 TSI DSG). Na výběr je zde ještě Sportline, která vozu velice sluší. Co se motorů týče, tak jsou zde 4 možnosti. Základ tvoří benzínový motor 1,5 TSI (110 kW), dále je zde elektrifikovaná verze 1,5 TSI iV (plug-in hybrid 150 kW) a poté dieselový dvoulitr 2,0 TDI ve dvou variantách (110 kW s pohonem předních kol a 142 kW 4x4).
Exteriér
Design nové generace nabízí výrazný a moderní zevnějšek. Přední část vozu zaujme širokou maskou chladiče s chromovými linkami a zamračenými LED Matrix světlomety, které jsou v nejvyšší verzi Exclusive Selection standardem a svítí fantasticky.
Boční profil vozu zdůrazňuje jeho robustnost, které pomáhají vytažené blatníky a veliká příplatková kola. Zadní část vozu je elegantní s horizontálně orientovanými LED světly, která dodávají vozu moderní vzhled. Já osobně si myslím, že by zádi prospělo, kdyby světla propojená nebyla. Je to prvek, který dnes nabízí nespočet aut a ona exkluzivita se už dávno vytratila. Celkový design je však atraktivní a vyvážený.
Rozměry: 4758/1864/1678/2789 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1853 kg
Interiér
Interiér byl navržen s důrazem na pohodlí, praktičnost a moderní vzhled. Přední sedadla jsou čalouněná kůží a disponují elektrickým ovládáním, vyhříváním, ventilací a propracovanou masážní funkcí. Jsou mimořádně pohodlná a líbí se mi i možnost prodloužení sedáku. Pozice za volantem je fajn, ale k dokonalosti bych si ještě přál mít možnost přitáhnout si volant o trochu blíže k tělu.
Proti nedávno testovaném Superbu se mi však líbí, že je zde výškově stavitelná opěrka, byť je na tak veliké auto poměrně úzká. Co se použitých materiálů týče, tak to je na první pohled fajn, ale některá místa měl předchůdce kvalitnější.
Kompletně přepracované palubní desce dominuje velký dotykový displej infotainmentu s podporou bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto. Ovládání je na poměry dnešních aut intuitivní a rychlé, což zvyšuje uživatelský komfort. Pro ovládání klimatizace a dalších základních funkcí jsou zde tradiční ovladače, které jsou snadno přístupné a ovládá se skrze ně i hlasitost audia či volič jízdních režimu. Předchozí generace Kodiaqu se ovládala snáz, ale stále je tohle velice dobré řešení, na které jsem si velmi rychle zvykl.
V interiéru je dostatek prostoru pro všechny pasažéry, ale proti novému Superbu zde mám paradoxně o něco stísněnější pocit a to obzvláště v šířce interiéru. Pravé koleno mi lehce utlačuje široký středový tunel a dveřní výplň je také blíž. Prostoru na zadních sedadlech je bez pochyb více v Superbu, což je dáno jeho dlouhým rozvorem a absenci třech řad sedadel.
Zavazadlový prostor nabízí kapacitu 910 litrů, což je více opravdu dost. Bez problému tak odveze celou rodinu na dovolenou a hravě dokáže i stěhovat delší předměty. Dokážu si klidně představit sklopit zadní sedadla, dát do vozu matraci a procestovat půl Evropy. Tato verze navíc nabízí i tři řady sedadel, za kterou i po vyklopení zbyde prostor na běžný nákup potravin.
Jízda
Vzhledem k tomu, že zde máme příplatkové 20 palcové ráfky, tak jízdní komfort není takový, jako bych si v rodinném SUV představoval. Neberte to však tak, že by byl nový Kodiaq nepohodlný, to rozhodně není, jen by to mohlo být jednoduše lepší. Je to vlastně stejná písnička, jako u nového Superbu – testovali jsme letos dva, jeden na 19 palcových kolech a druhý na 18 palcových. Jízdní komfort hrál rozhodně ve prospěch varianty s menšími koly a to samé platí i u Kodiaqu – pokud si potrpíte na lepší komfort oproti nepatrně hezčímu vzhledu, ušetřete nějaké peníze a nakonfigurujte si Kodiaq s 19 palcovými ráfky. Vyšší profil pneumatiky tak propustí méně rázů a jízda bude komfortnější.
Na druhou stranu je nutno říci, že i navzdory vysoké hmotnosti Kodiaq obstojně zatáčí a celkově se jízdní vlastnosti proti předchozí první generaci posunuly vpřed a to je vlastně do nejdůležitější. Komfort je díky adaptivnímu podvozku i přes ty velké disky slušný, ale mohlo by to být zkrátka ještě lepší. Potěší také velmi dobré odhlučnění, nadprůměrně povedené řízení, dobré dávkování brzd a hladká práce automatické převodovky DSG.
Motor
Srdcem testovaného modelu je naftový motor 2,0 TDI o výkonu 142 kW, který nabízí dostatečný výkon pro každodenní používání. Tento motor poskytuje točivý moment 400 Nm, což dodává vozu solidní pružnost i při plném zatížení. Motor je dobře odhlučněný, což přispívá k celkovému komfortu jízdy. Nechybí zde ani pohon všech kol a automatická převodovka, což Kodiaq činí skvělým univerzálem. Potěší také spotřeba, která se na tak velké a těžké auto dá s trochou snahy držet na slušných hodnotách:
Město: 6,3 – 7,5 litrů
Kombinovaná: 6,4 l
Dálnice: 6,4 l
Okresky: 5,5 – 6 l
Závěr
Nový Kodiaq je rozhodně krokem kupředu proti první generaci, která boduje snad jen v nižší cenovce a snadnějším ovládání, které ovšem v dnešní době působí archaicky a mnoho zákazníkům to vadí. Druhá generace vytvořila velice hezký kompromis mezi intuitivností a moderním designem interiéru. Pochvalu si zaslouží i vyspělejší podvozek, obří kufr, svěží design, bohatá výbava, skvělá sedadla a také pohonné ústrojí, které poskytuje hladkou, úspornou a dostatečně dynamickou jízdu. Jde zkrátka o zdařilého univerzála, který se zavděčí širokému spektru zákazníků.
Na druhou stranu se zde nemohu ubránit lehkému srovnání s nedávno testovaným novým Superbem, který celkově působí dotaženějším dojmem. Navíc je levnější, lehčí, nabízí kvalitnější a prostornější kabinu, jízda je o něco komfortnější + stabilnější a spotřeba o trochu nižší. Kodiaq zase zaujme větším zavazadelníkem, možností 7 míst k sezení, lepší průjezdností v terénu a je rovněž více „in“, protože je to SUV. Chybu neuděláte ani s jedním a jako vždy je to o preferencích každého, ale já osobně bych šel do Superbu. Nová Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 Exclusive Selection získává 8/10 bodů.
Plusy
Univerzálnost
Robustní design
Obří kufr
Moderní interiér
Snadné ovládání
Fantastická sedadla
Bohatá výbava
Solidní průjezdnost terénem
Dynamika a pružnost
Nízká spotřeba
Minusy
Hlavové opěrky nejdou nastavit podélně (V Superbu ano)
Méně prostoru pro pasažéry proti Superbu
Otočný volič automatické převodovky za volantem
20 palcová kola ubírají na komfortu
Hmotnost a sebevědomá cenovka
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.