O Subaru BRZ druhé generace se v posledních letech napsalo opravdu hodně. Na silnicích jich můžeme vídat výrazně větší počet, než bylo původně v plánu, za což vděčíme skvělé práci českého zastoupení Subaru. Verzi s manuálem jsme měli v recenzi loni a naprosto si ji zamilovali. Dnes se zaměříme na variantu s automatickou převodovkou a zjistíme, která verze je lepší.
Podrobný test druhé generace Subaru BRZ s manuálem včetně rozdílů s dvojčetem v podobě Toyoty GR86 najdete zde:
Automat x manuál
Kdo by čekal, že bude vše stejné a rozdílem bude pouze samotná převodovka, byl by na omylu. Logickým rozdílem je o 50 tisíc vyšší cenovka, ale jiný je zde i pohled na bezpečnost respektive na asistenty. Zatímco u purističtějšího manuálu nenajdete systém Eyesight, tak zde je. Mluvím konkrétně o kameře v čelním skle, která je takovým velkým bratrem, který na řidiče dohlíží. Vůz je tedy vybaven asistentem jízdy v pruzích, adaptivním tempomatem či systémem nouzového brzdění. Jsou zde také navíc dva jízdní režimy Sport a Snow, upozornění na rozjezd vozu vpředu, systém ochrany proti neúmyslnému rozjetí a asistent dálkových světel. Za těch 50 tisíc toho tedy zákazník nedostane málo. Náš konkrétní kousek byl ještě navíc vybaven homologovaným výfukovým systémem od firmy Miltec za 31 tisíc korun. Posledním příplatkem je metalíza za 12 tisíc, takže tento konkrétní kus stojí 1 123 000 Kč včetně DPH.
Jaké máme skóre? Vzhledem k tomu, že přítomnost asistentů někdo hodnotí jako plus, někdo naopak, tak je to remíza, ovšem musím započítat cenový rozdíl v pořizovací ceně či potenciálně dražší servis výměny čelního skla s kamerou pro systém EyeSight, takže manuál vede 1:0.
Co se týče převodovky, tak tu máme šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Je jinak zpřevodovaný, díky čemuž se trochu zhoršila dynamika, ale zase se lehce snížila spotřeba i hlučnost na dálnici. Manuál točí při 130 km/h cca 3500 otáček za minutu a automat o tisíc méně, tedy 2500 ot./min. Akcelerace na 100 km/h se u automatu zhoršila z 6,3 na 6,9 vteřin a maximální rychlost je lehce nižší - 210 km/h (226 km/h – manuál). Rozdíl v hmotnosti je 21 kg v neprospěch automatu (1371 kg včetně 75 kg řidiče). Bod získává manuál za lepší dynamiku a nepatrně nižší hmotnost, ale i automat za lepší cestovní komfort – 2:1 ve prospěch manuálu.
Jak jezdí?
Dost bylo faktických údajů a rozdílů na papíře, jdeme zjistit, jak to celé funguje a zda-li se do sportovního vozu tento měničový automat hodí. První zkouškou je cesta skrze ucpanou Prahu. V této disciplíně je to rozhodně bod pro automat – je tedy dorovnáno 2:2. Rozjezdy jsou krásně hladké, žádné cukání se nekoná. Celkově je tedy při běžné jízdě po městě, na okresce i na dálnici rozhodně lepší volbou automat.
Vadí mi asi jen přítomnost těch „bezpečnostních“ asistentů navíc, při poslední cestě přes Prahu, kdy jsem jel BRZ vrátit, tak se mi dvakrát stalo, že auto přede mnou zabrzdilo poměrně prudce. To jsem však velmi dobře viděl a vzhledem k autu těsně za mnou jsem dobržďoval plynule, ovšem brzdový asistent to vyhodnotil jinak a dal plné brzdy. Auto zamnou zastavilo tak 10 cm od mého zadního nárazníku. To stejné se mi stalo o pár kilometrů později. Jasně, můžete to vypnout, ale ruku na srdce, kdo si na to vzpomene před jízdou a všechny tyto věci povypíná? Málokdo a abyste to vypnuli, musíte zastavit, vše si naklikat a až pak se rozjet, což je rozhodně lepší řešení, než to provádět za jízdy, kdy je to zablokované.
Situace se však mění v moment, kdy si chcete užít ostřejší jízdu. Tam je znát, že převodovka má na řazení dost času, reakce na plyn není kdovíjaká a tak si volím manuální režim. Řadím pádly pod volantem, celkově je souhra s vozem lepší, ale stále je znát, že reakce nejsou příliš rychlé. Když se však od tohoto aspektu odprostím, je to boží a opět jsem se utvrdil v tom, že tohle je stroj na zábavu. Vůz je neuvěřitelně čitelný a předvídatelný. Řídí se skvěle, zatáčí s náramnou lehkostí a stopu dokáže lehce utahovat hnanou zadní nápravou, kde odvádí skvělou práci samosvorný diferenciál Torsen.
Dynamika není bůhví jaká a to je vlastně dobře – můžete si dovolit auto drtit naplno a užijete si jízdu i v nižších rychlostech. Další pochvala se line k podvozku, který je sice na limitu měkčí, ale v reálu na českých okreskách, které jsou často rozbité či hrbolaté, funguje úžasně a rozhodně ne nekomfortně. Udivuje mě i přilnavost pneumatik Michelin Pilot Sport 4S, díky kterým si na suché vozovce s vypnutou stabilizací žádné průjezdy dveřmi napřed jen tak neužijete. Pokud tedy nepoužijete hrubou sílu, kdy si vůz rozhodíte skandinávským flikem či kopnutím v zatáčce do brzdy. Situace se velmi rychle mění na mokrém povrchu, kde si můžete užívat velice dobře řiditelné přetáčivé smyky. Při sportovní jízdě celkově odvádí lepší práci manuál, který se tak ujímá vedení – 3:2.
Výfuk Milltec
Když jsem o sériovém BRZ psal posledně, trochu jsem kritizoval zvuk výfuků, který je vlastně nijaký. Řešením je homologovaný výfuk Milltec, který můžete objednat včetně montáže u dealerů Subaru. Stojí 31 tisíc a za mě osobně to rozhodně stojí za to. Studený start je možná až příliš hutný a dunivý, ovšem po pár vteřinách se ústálí na nižších volnoběžných otáčkách a je to velice decentní, leč příjemné zpestření. K dokonalosti chybí už jen občasné střelení do výfuku při skokovém ubrání plynu ve vysokých otáčkách.
Závěr
BRZ je jednoduše vynikající sporťák, který vznikl za účelem bavit řidiče a to mu jde skvěle. Nestojí majlant, jednoduše se ovládá, působí v dosti ohledech archaicky a právě v tom je jeho kouzlo. Atmosférický Boxer vpředu, pohon zadních kol, samosvor, nízká hmotnost a přiměřená cena, co víc si přát?
Pojďme ale k otázce z úvodu – je lepší volbou automat či manuál? V mých očích manuál, ale to proto, že BRZ vnímám primárně jako sporťák, se kterým nejezdím denně, ale jen na víkendové projížďky po zakroucených okreskách či na malé okruhy typu Sosnová apod. Při tomto stylu používání je levnější manuál bez bezpečnostních asistentů vhodnější a vítězí 3:2. Verze s automatem je lepší volbou pro někoho, kdo nepotřebuje „drtit“ auto na okreskách či okruhu, jezdí s vozem i po městě, v kolonách a nebo na dálnicích. Jedná se o univerzálnější auto a fakt, že je vůz o něco pomalejší je dosti lidem zkrátka fuk a raději si dopřejí větší komfort. Z objektivního hlediska je to plichta a obě verze si zaslouží 9/10 bodů.
Plusy
Design
Jízdní vlastnosti
Zábava
Ovládání
Kvalitní interiér
Skvělá sedadla
Čitelnost
Motor
Cenovka
Exkluzivita
Řízení
Provozní náklady
Minusy
Slabší brzdy
Proti manuálu horší dynamika
Pomalejší řazení
Absence bezdrátového Car Play
Reakce na plyn by mohla být ostřejší
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?