Podpora testování autonomních vozidel v České republice
Autonomní vozidla patří v současnosti k hlavním technologickým inovacím, jež mají potenciál velice pozitivně ovlivnit společnost, zejména díky zvýšení bezpečnosti na silnicích a celkovému zkvalitnění dopravy. Podpora autonomní mobility proto do značné míry vypovídá o úrovni a vyspělosti jednotlivých států. Česká republika je v tomto směru dlouhodobě aktivní a přispívá k rozvoji tohoto odvětví na mnoha úrovních. „Nejnověji díky vytvoření národního Katalogu testovacích oblastí pro autonomní vozidla v běžném silničním provozu,“ doplňuje Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu.
Katalog dostupný od 4. května 2020 na adrese https://testovacioblasti.autonomne.cz/ je svou podobou i rozsahem světově unikátním nástrojem, který vývojářům, technikům, softwarovým inženýrům a dalším profesím činným v odvětví autonomních vozidel významně usnadňuje práci, neboť poskytuje detailní informace o konkrétních úsecích české silniční sítě. „Díky tomu si bude možné prohlédnout úseky Katalogu virtuálně předtím, než proběhne reálné testování, takže samotné zkušební jízdy lze uskutečnit maximálně efektivně a se znalostí veškerých podmínek souvisejících s dopravní infrastrukturou,“ vysvětluje Valentová. Katalog je zpracován také v angličtině, což umožní jeho širší využití a zatraktivnění České republiky v rámci mezinárodního prostředí.
Jaké oblasti zahrnuje?
Katalog testovacích oblastí pro autonomní vozidla je tvořen dvěma oblastmi, každá v délce více než 500 km, dohromady v obou směrech tedy dva tisíce kilometrů. První se nachází v Čechách a zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav anebo Ústí nad Labem. Druhá se rozprostírá na Moravě a ve Slezsku, přičemž trasa vede přes Brno, Zlín či Kroměříž. Oblasti jsou segmentovány do jednotlivých sekcí, kterých je 3 434.
Významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozu
Katalog má podobu webové aplikace obsahující databázi úseků vybraných na základě důkladné analýzy potřeb autonomních vozidel, jež umožňuje snadné filtrování zájmových sekcí jak pomocí předdefinovaných balíčků, které zohledňují typ testování, tak i vyhledávání prostřednictvím personalizované volby vlastních parametrů. Výběr lze provést i přímo z interaktivní mapy. Na základě zvolených parametrů se následně uživateli zobrazí výčet všech sekcí, které splňují zadaná kritéria. Všechny tyto sekce si poté lze prohlédnout do nejmenších podrobností. K dispozici je videozáznam pořízený během průjezdu sekcí, pohyblivá mapa zachycující přesnou polohu, dále atributová časová osa s výpisem hlavních prvků infrastruktury, v neposlední řadě pak i výčet všech relevantních informací jako je pokrytí úseku různými typy bezdrátových sítí, průběh nadmořské výšky a index nehodovosti a další údaje ovlivňující testování. „Uživatelům Katalogu se tak dostává do rukou velmi přínosný nástroj, který významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozu,“ říká Marek Vanžura, spoluautor aplikace z Centra dopravního výzkumu.
Přístup je bezplatný
Přístup do aplikace je bezplatně umožněn komukoli po předchozí registraci. Jedinou podmínkou užití Katalogu je poskytování zpětné vazby o kvalitě prezentovaných informací prostřednictvím přednastavených formulářů. Vítaná je i zpětná vazba v podobě vlastních návrhů na možná zlepšení, doplnění anebo rozšíření.
Součástí je i metodický návod
Součástí projektu jsou kromě webové aplikace Katalogu i související dokumenty: Metodika pro výběr úseků, jež slouží jako návod pro budoucí případné rozšiřování databáze o nové sekce, dále Návrh podmínek údržby a servisu testovacích úseků a sektorů, který poskytuje instrukce, jak se starat o úseky zahrnuté v Katalogu, aby byla zachována jejich užitečnost pro testování autonomních vozidel, a Rámcová provozně-bezpečnostní opatření, jež představují manuál pro zajištění bezpečného zkušebního a testovacího provozu na úsecích Katalogu.
Kdo se na projektu podílel?
Na projektu, jenž byl iniciován Ministerstvem dopravy a financován Státním fondem dopravní infrastruktury, se společně s Centrem dopravního výzkumu podílely společnosti O2 Czech Republic, TÜV SÜD Czech a Roboauto a České vysoké učení technické v Praze¨.
Tisková zpráva: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.