Nissan představil technologii podpory řidiče se světovým prvenstvím, která kombinuje navigovanou jízdu po dálnici s možností jízdy v jednom pruhu bez rukou na volantu. Tato technologie rozšiřující oceňovaný systém ProPilot bude mít premiéru na podzim 2019 ve vozu Nissan Skyline pro japonský trh.
Tento nový systém navržený pro jízdu po dálnici „od nájezdu ke sjezdu“ využívá navigační systém vozidla, který pomáhá manévrovat vozidlo podle předdefinované trasy na určených silnicích. Tento systém také poprvé umožňuje jet v jednom pruhu bez rukou na volantu.
Aby řidiči aktivovali nejnovější funkce nového systému, musí nejprve v navigačním systému nastavit cíl cesty a vytvořit předdefinovanou jízdní trasu. Jakmile vůz najede na dálnici, zapne se navigovaná jízda nového systému.
Po aktivaci při využití předdefinované trasy bude systém řidiči pomáhat s jízdou na dálnici s více pruhy, dokud nedorazí ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, přičemž mu bude asistovat při předjíždění a změnách a opuštění jízdního pruhu.
Nový systém ProPILOT také při jízdě v jednom pruhu umožňuje jet bez rukou na volantu. Když se vozidlo přiblíží k rozdělení vozovky nebo je možné předjet pomalejší vůz, systém vyhodnotí vhodné načasování pro odpojení se z pruhu nebo předjetí na základě informací z navigačního systému a 360stupňového monitorování okolí vozu. Řidiče pomocí intuitivních zvukových a vizuálních signálů vyzve k položení obou rukou na volant a potvrzení zahájení těchto úkonů spínačem.
Vozidlo používá kombinaci kamer, radarů, sonarů, GPS a 3D mapových dat ve vysokém rozlišení (HD mapa) k získání 360stupňových informací o okolním prostředí a přesné poloze vozidla na silnici v reálném čase. Systém tyto informace používá k zajištění hladkého pocitu z jízdy podobného jízdě se zkušeným řidičem. Monitorovací systém v kabině neustále ověřuje, že řidič věnuje pozornost vozovce.
Hlavní scénáře použití
Zvukové signály a vizuální upozornění řidiči oznámí, když je funkce navigované jízdy k dispozici (po najetí na dálnici při použití předdefinované trasy nastavené v navigačním systému). Řidič může navigovanou jízdu zahájit stisknutím tlačítka. Po aktivaci systém pomáhá udržet vozidlo ve středu daného jízdního pruhu a udržet určitou vzdálenost od vozidla před ním při současném dodržování maximální rychlosti nastavené řidičem.
Jízda bez rukou na volantu je možná při jízdě v jednom pruhu, pokud řidič věnuje pozornost vozovce a je připraven převzít kontrolu nad volantem, když to budou podmínky na silnici, provoz a vozidlo vyžadovat.
Pokud vozidlo vpředu jede pomaleji, než je rychlost nastavená řidičem, a systém zjistí, že ho může předjet, upozorní řidiče zvukovými a vizuálními signály. Řidič může odsouhlasit předjetí umístěním obou rukou na volant a aktivací spínače. Po potvrzení od řidiče se vozidlo hladce přesune do předjížděcího jízdního pruhu. Když systém pomalejší vozidlo předjede a vyhodnotí, že je možné se vrátit do původního jízdního pruhu, požádá řidiče o potvrzení, že může vozidlem přejet zpět do tohoto pruhu.
Když chce řidič změnit jízdní pruh, umístí obě ruce na volant a aktivuje směrové světlo. Vozidlo změní pruhy poté, co systém vyhodnotí, že je změna jízdního pruhu možná.
Když se vozidlo přiblíží ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, zvukovým a vizuálním signálem řidiče upozorní, že navigovaná jízda brzy skončí. Jakmile vozidlo přijede ke sjezdu z dálnice, navigovaná jízda se ukončí a řidič převezme plnou kontrolu nad vozidlem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.