Nissan představil technologii podpory řidiče se světovým prvenstvím, která kombinuje navigovanou jízdu po dálnici s možností jízdy v jednom pruhu bez rukou na volantu. Tato technologie rozšiřující oceňovaný systém ProPilot bude mít premiéru na podzim 2019 ve vozu Nissan Skyline pro japonský trh.
Tento nový systém navržený pro jízdu po dálnici „od nájezdu ke sjezdu“ využívá navigační systém vozidla, který pomáhá manévrovat vozidlo podle předdefinované trasy na určených silnicích. Tento systém také poprvé umožňuje jet v jednom pruhu bez rukou na volantu.
Aby řidiči aktivovali nejnovější funkce nového systému, musí nejprve v navigačním systému nastavit cíl cesty a vytvořit předdefinovanou jízdní trasu. Jakmile vůz najede na dálnici, zapne se navigovaná jízda nového systému.
Po aktivaci při využití předdefinované trasy bude systém řidiči pomáhat s jízdou na dálnici s více pruhy, dokud nedorazí ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, přičemž mu bude asistovat při předjíždění a změnách a opuštění jízdního pruhu.
Nový systém ProPILOT také při jízdě v jednom pruhu umožňuje jet bez rukou na volantu. Když se vozidlo přiblíží k rozdělení vozovky nebo je možné předjet pomalejší vůz, systém vyhodnotí vhodné načasování pro odpojení se z pruhu nebo předjetí na základě informací z navigačního systému a 360stupňového monitorování okolí vozu. Řidiče pomocí intuitivních zvukových a vizuálních signálů vyzve k položení obou rukou na volant a potvrzení zahájení těchto úkonů spínačem.
Vozidlo používá kombinaci kamer, radarů, sonarů, GPS a 3D mapových dat ve vysokém rozlišení (HD mapa) k získání 360stupňových informací o okolním prostředí a přesné poloze vozidla na silnici v reálném čase. Systém tyto informace používá k zajištění hladkého pocitu z jízdy podobného jízdě se zkušeným řidičem. Monitorovací systém v kabině neustále ověřuje, že řidič věnuje pozornost vozovce.
Hlavní scénáře použití
Zvukové signály a vizuální upozornění řidiči oznámí, když je funkce navigované jízdy k dispozici (po najetí na dálnici při použití předdefinované trasy nastavené v navigačním systému). Řidič může navigovanou jízdu zahájit stisknutím tlačítka. Po aktivaci systém pomáhá udržet vozidlo ve středu daného jízdního pruhu a udržet určitou vzdálenost od vozidla před ním při současném dodržování maximální rychlosti nastavené řidičem.
Jízda bez rukou na volantu je možná při jízdě v jednom pruhu, pokud řidič věnuje pozornost vozovce a je připraven převzít kontrolu nad volantem, když to budou podmínky na silnici, provoz a vozidlo vyžadovat.
Pokud vozidlo vpředu jede pomaleji, než je rychlost nastavená řidičem, a systém zjistí, že ho může předjet, upozorní řidiče zvukovými a vizuálními signály. Řidič může odsouhlasit předjetí umístěním obou rukou na volant a aktivací spínače. Po potvrzení od řidiče se vozidlo hladce přesune do předjížděcího jízdního pruhu. Když systém pomalejší vozidlo předjede a vyhodnotí, že je možné se vrátit do původního jízdního pruhu, požádá řidiče o potvrzení, že může vozidlem přejet zpět do tohoto pruhu.
Když chce řidič změnit jízdní pruh, umístí obě ruce na volant a aktivuje směrové světlo. Vozidlo změní pruhy poté, co systém vyhodnotí, že je změna jízdního pruhu možná.
Když se vozidlo přiblíží ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, zvukovým a vizuálním signálem řidiče upozorní, že navigovaná jízda brzy skončí. Jakmile vozidlo přijede ke sjezdu z dálnice, navigovaná jízda se ukončí a řidič převezme plnou kontrolu nad vozidlem.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?