Jízda po dálnici bez rukou na volantu? Už v letošním roce

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 20. května 2019, 12:49 Google+

Nissan představil technologii podpory řidiče se světovým prvenstvím, která kombinuje navigovanou jízdu po dálnici s možností jízdy v jednom pruhu bez rukou na volantu. Tato technologie rozšiřující oceňovaný systém ProPilot bude mít premiéru na podzim 2019 ve vozu Nissan Skyline pro japonský trh.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nissan se chystá nabídnout nový systém ProPILOT 2.0, který nabídne navigovanou jízdu po dálnici a umožňuje jízdu v jednom jízdním pruhu bez rukou na volantu

Nissan se chystá nabídnout nový systém ProPILOT 2.0, který nabídne navigovanou jízdu po dálnici a umožňuje jízdu v jednom jízdním pruhu bez rukou na volantu | foto: Nissan

Sdílejte článek

Tento nový systém navržený pro jízdu po dálnici „od nájezdu ke sjezdu“ využívá navigační systém vozidla, který pomáhá manévrovat vozidlo podle předdefinované trasy na určených silnicích. Tento systém také poprvé umožňuje jet v jednom pruhu bez rukou na volantu.

Aby řidiči aktivovali nejnovější funkce nového systému, musí nejprve v navigačním systému nastavit cíl cesty a vytvořit předdefinovanou jízdní trasu. Jakmile vůz najede na dálnici, zapne se navigovaná jízda nového systému.

img-responsive

Nissan se chystá nabídnout nový systém ProPILOT 2.0, který nabídne navigovanou jízdu po dálnici a umožňuje jízdu v jednom jízdním pruhu bez rukou na volantu | foto: Nissan

Po aktivaci při využití předdefinované trasy bude systém řidiči pomáhat s jízdou na dálnici s více pruhy, dokud nedorazí ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, přičemž mu bude asistovat při předjíždění a změnách a opuštění jízdního pruhu.

Nový systém ProPILOT také při jízdě v jednom pruhu umožňuje jet bez rukou na volantu. Když se vozidlo přiblíží k rozdělení vozovky nebo je možné předjet pomalejší vůz, systém vyhodnotí vhodné načasování pro odpojení se z pruhu nebo předjetí na základě informací z navigačního systému a 360stupňového monitorování okolí vozu. Řidiče pomocí intuitivních zvukových a vizuálních signálů vyzve k položení obou rukou na volant a potvrzení zahájení těchto úkonů spínačem.

Vozidlo používá kombinaci kamer, radarů, sonarů, GPS a 3D mapových dat ve vysokém rozlišení (HD mapa) k získání 360stupňových informací o okolním prostředí a přesné poloze vozidla na silnici v reálném čase. Systém tyto informace používá k zajištění hladkého pocitu z jízdy podobného jízdě se zkušeným řidičem. Monitorovací systém v kabině neustále ověřuje, že řidič věnuje pozornost vozovce.

Hlavní scénáře použití

Zvukové signály a vizuální upozornění řidiči oznámí, když je funkce navigované jízdy k dispozici (po najetí na dálnici při použití předdefinované trasy nastavené v navigačním systému). Řidič může navigovanou jízdu zahájit stisknutím tlačítka. Po aktivaci systém pomáhá udržet vozidlo ve středu daného jízdního pruhu a udržet určitou vzdálenost od vozidla před ním při současném dodržování maximální rychlosti nastavené řidičem.

Jízda bez rukou na volantu je možná při jízdě v jednom pruhu, pokud řidič věnuje pozornost vozovce a je připraven převzít kontrolu nad volantem, když to budou podmínky na silnici, provoz a vozidlo vyžadovat.

Pokud vozidlo vpředu jede pomaleji, než je rychlost nastavená řidičem, a systém zjistí, že ho může předjet, upozorní řidiče zvukovými a vizuálními signály. Řidič může odsouhlasit předjetí umístěním obou rukou na volant a aktivací spínače. Po potvrzení od řidiče se vozidlo hladce přesune do předjížděcího jízdního pruhu. Když systém pomalejší vozidlo předjede a vyhodnotí, že je možné se vrátit do původního jízdního pruhu, požádá řidiče o potvrzení, že může vozidlem přejet zpět do tohoto pruhu.

Když chce řidič změnit jízdní pruh, umístí obě ruce na volant a aktivuje směrové světlo. Vozidlo změní pruhy poté, co systém vyhodnotí, že je změna jízdního pruhu možná.

Když se vozidlo přiblíží ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, zvukovým a vizuálním signálem řidiče upozorní, že navigovaná jízda brzy skončí. Jakmile vozidlo přijede ke sjezdu z dálnice, navigovaná jízda se ukončí a řidič převezme plnou kontrolu nad vozidlem.

Vytisknout

Diskuze: Jízda po dálnici bez rukou na volantu? Už v letošním roce

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Lamborghini Urus, koncept ST-X

Lamborghini chystá ještě ostřejší Urus, základem bude unikátní závodní koncept

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud