Způsoby využívání automobilů se nepřetržitým vývojem technologií, zaměřených na automatizované řízení, budou zákonitě měnit. Zatímco dříve byly automobily pouhým dopravním prostředkem, v budoucnosti se nakonec stanou i osobními životními prostory, individualizovanými v souladu s požadavky zákazníků, aby splňovaly jejich potřeby a touhy.
Technologie autonomní jízdy nalézají čím dál širší uplatnění, přestože se stále nacházejí v raných fázích svého vývoje. Jejich důsledné využívání by mohlo zásadně změnit způsob, jímž se dostáváme z bodu A do bodu B. Autonomní jízda přetvoří vzhled a charakter našich vozidel a díky ní bude cestování mnohem příjemnější.
Postoje zákazníků se postupně mění. Jejich pozornost se přesouvá k ekonomice založené na sdílení a k řešením pro bezproblémovou mobilitu. Je jasné, že se tomu musí automobilový průmysl náležitě přizpůsobovat. Značky, jako je Hyundai, již nebudou pouhými výrobci automobilů, ale měly by se změnit v poskytovatele služeb, nabízející komplexní řešení pro uspokojení individuálních požadavků zákazníků.
Autonomní IONIQHyundai IONIQ se může již nyní pochlubit jedním světovým prvenstvím, protože nabízí řidičům výběr tří elektrifikovaných pohonů v jednom druhu karoserie. Hyundai nyní v tomto modelu testuje na evropských silnicích technologie pro autonomní jízdu úrovně 4. Automobily jsou dnes rozdělovány z hlediska ovládání (řízení) do šesti úrovní, z nichž úrovně 1 až 5 představují stupně automatizovaného, resp. autonomního řízení:
Úroveň 0 - Všechny významné systémy jsou ovládány řidičemÚroveň 1 - Některé systémy, například tempomat nebo automatické brzdění, mohou být ovládány automobilemÚroveň 2 - Vozidlo nabízí alespoň dvě souběžně automatizované funkce, jako je akcelerace nebo řízení. Řidič však musí vždy zajistit bezpečný provozÚroveň 3 - Automobil může za určitých podmínek ovládat bezpečnostní funkce, řidič však musí převzít na vyzvání řízeníÚroveň 4 - Automobil je v některých provozních podmínkách, nikoli však ve všech, zcela autonomní. U této úrovně lze hovořit o velmi automatizované jízděÚroveň 5 - Vůz je zcela autonomní ve všech provozních situacích
Technologie autonomní jízdy nabídnou řidičům ještě větší přínosy, pokud budou propojeny s potřebnou infrastrukturou. Například inteligentní semafory dokážou s autonomními vozidly komunikovat. V tom se skrývá potenciál pro další zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení rizika vzniku dopravních zácp.
Cílem výzkumného autonomního vozidla IONIQ je maximální zjednodušení systémů pro autonomní jízdu. Toho bylo dosaženo použitím techniky sériově vyráběných verzí, od předního radarového senzoru chytrého tempomatu přes radarové senzory snímající oblasti slepého úhlu na rozích vozidla až po kameru asistenta pro jízdu v jízdním pruhu, která je propojena s technologií LiDAR.
Hyundai je jednou z mála společností, která již zahájila vývoj autonomní jízdy úrovně 4 v segmentu C. Hyundai Motor Group (HMG) svými investicemi v nadcházejících letech tento vývoj ještě urychlí.
HMG již nyní spolupracuje se společností Aurora. Tento krok upevnil strategické partnerství navázané mezi oběma společnostmi v roce 2018. Hyundai, Kia a Aurora v jeho rámci vyvíjejí technologie pro automatizované řízení modelu NEXO, vlajkové lodi značky Hyundai v segmentu automobilů s palivovými články. Společnosti na základě nové investice rozšíří vývoj na další modely a vytvoří optimální platformu pro autonomní vozidla Hyundai a Kia.
„S výzkumným autonomním vozidlem IONIQ úrovně 4 již myslíme o krok napřed, protože zkoumáme, jak se musí automobilový průmysl, technologie a infrastruktura změnit, abychom byli připraveni na budoucí mobilitu,“ říká Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe, odpovědný za marketing a produkt, a dodává: „Hyundai bude i nadále investovat do urychlení vývoje technologií pro autonomní jízdu.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.