Způsoby využívání automobilů se nepřetržitým vývojem technologií, zaměřených na automatizované řízení, budou zákonitě měnit. Zatímco dříve byly automobily pouhým dopravním prostředkem, v budoucnosti se nakonec stanou i osobními životními prostory, individualizovanými v souladu s požadavky zákazníků, aby splňovaly jejich potřeby a touhy.
Technologie autonomní jízdy nalézají čím dál širší uplatnění, přestože se stále nacházejí v raných fázích svého vývoje. Jejich důsledné využívání by mohlo zásadně změnit způsob, jímž se dostáváme z bodu A do bodu B. Autonomní jízda přetvoří vzhled a charakter našich vozidel a díky ní bude cestování mnohem příjemnější.
Postoje zákazníků se postupně mění. Jejich pozornost se přesouvá k ekonomice založené na sdílení a k řešením pro bezproblémovou mobilitu. Je jasné, že se tomu musí automobilový průmysl náležitě přizpůsobovat. Značky, jako je Hyundai, již nebudou pouhými výrobci automobilů, ale měly by se změnit v poskytovatele služeb, nabízející komplexní řešení pro uspokojení individuálních požadavků zákazníků.
Autonomní IONIQHyundai IONIQ se může již nyní pochlubit jedním světovým prvenstvím, protože nabízí řidičům výběr tří elektrifikovaných pohonů v jednom druhu karoserie. Hyundai nyní v tomto modelu testuje na evropských silnicích technologie pro autonomní jízdu úrovně 4. Automobily jsou dnes rozdělovány z hlediska ovládání (řízení) do šesti úrovní, z nichž úrovně 1 až 5 představují stupně automatizovaného, resp. autonomního řízení:
Úroveň 0 - Všechny významné systémy jsou ovládány řidičemÚroveň 1 - Některé systémy, například tempomat nebo automatické brzdění, mohou být ovládány automobilemÚroveň 2 - Vozidlo nabízí alespoň dvě souběžně automatizované funkce, jako je akcelerace nebo řízení. Řidič však musí vždy zajistit bezpečný provozÚroveň 3 - Automobil může za určitých podmínek ovládat bezpečnostní funkce, řidič však musí převzít na vyzvání řízeníÚroveň 4 - Automobil je v některých provozních podmínkách, nikoli však ve všech, zcela autonomní. U této úrovně lze hovořit o velmi automatizované jízděÚroveň 5 - Vůz je zcela autonomní ve všech provozních situacích
Technologie autonomní jízdy nabídnou řidičům ještě větší přínosy, pokud budou propojeny s potřebnou infrastrukturou. Například inteligentní semafory dokážou s autonomními vozidly komunikovat. V tom se skrývá potenciál pro další zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení rizika vzniku dopravních zácp.
Cílem výzkumného autonomního vozidla IONIQ je maximální zjednodušení systémů pro autonomní jízdu. Toho bylo dosaženo použitím techniky sériově vyráběných verzí, od předního radarového senzoru chytrého tempomatu přes radarové senzory snímající oblasti slepého úhlu na rozích vozidla až po kameru asistenta pro jízdu v jízdním pruhu, která je propojena s technologií LiDAR.
Hyundai je jednou z mála společností, která již zahájila vývoj autonomní jízdy úrovně 4 v segmentu C. Hyundai Motor Group (HMG) svými investicemi v nadcházejících letech tento vývoj ještě urychlí.
HMG již nyní spolupracuje se společností Aurora. Tento krok upevnil strategické partnerství navázané mezi oběma společnostmi v roce 2018. Hyundai, Kia a Aurora v jeho rámci vyvíjejí technologie pro automatizované řízení modelu NEXO, vlajkové lodi značky Hyundai v segmentu automobilů s palivovými články. Společnosti na základě nové investice rozšíří vývoj na další modely a vytvoří optimální platformu pro autonomní vozidla Hyundai a Kia.
„S výzkumným autonomním vozidlem IONIQ úrovně 4 již myslíme o krok napřed, protože zkoumáme, jak se musí automobilový průmysl, technologie a infrastruktura změnit, abychom byli připraveni na budoucí mobilitu,“ říká Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe, odpovědný za marketing a produkt, a dodává: „Hyundai bude i nadále investovat do urychlení vývoje technologií pro autonomní jízdu.“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?