Automobilka Toyota začala testovat možnosti praktického využití technologie blockchainu v automobilovém průmyslu. Nedávno vytvořené oddělení Blockchain Lab potvrdilo přínos technologie pro spolehlivost vozidel, provádění transakcí mezi vozidly i propojení aut se službami mobility.
Blockchain ale přispěje i k lepšímu propojení celého automobilového průmyslu, kdy umožní pracovat dodavatelům, výrobcům i prodejcům na stejné platformě.
Bezpečnější komunikaceBlockchain je zjednodušeně řečeno decentralizovaná účetní kniha, do které se zapisují operace s položkami v online prostředí. Lze si ji představit přibližně jako sdílený online dokument, který může upravovat skupina osob. Namísto jeho kopírování stále dokola mají všichni souběžný přístup k témuž materiálu.
Všechny změny se zaznamenávají a jsou viditelné, takže nehrozí žádné nebezpečí podvodného jednání. To umožňuje otevřenější a přitom bezpečnější komunikaci ve firemním prostředí.
Příležitost pro Woven CityToyota Motor Corporation a Toyota Financial Services Corporation vytvořily virtuální organizaci napříč celou skupinou, která postupně uvedla demo projekty k prokázání významu technologie a globální spolupráci s obchodními jednotkami. Skutečnou testovací půdou v rámci vývoje technologie blockchainu by se mohla stát lokalita Woven City, o které Toyota informovala letos v lednu.
Vylepšené službyFirma ve spolupráci s vlastními externími skupinami již loni v listopadu prováděla zkoušky zaměřené na zákazníky i vozidla. Jedna z iniciativ se zaměřila na zvyšování pohodlí zákazníků prostřednictvím sdílení identifikačních údajů a digitalizace kontaktů pro lepší správu osobních dat.
Cestou shromažďování a využívání informací napříč životním cyklem vozidel vznikly nové nebo vylepšené služby pro vozidla. Byly navrženy procesy pro dodavatelské řetězce s cílem zvyšovat efektivitu a vysledovatelnost na základě ukládání a sdílení informací o výrobě dílů a jejich dopravě.
Nasazení u partnerských firemV blízké budoucnosti Toyota Blockchain Lab plánuje rozšiřovat partnerskou spolupráci. Cílem je využít nejrůznějších možností technologie blockchainu a urychlit iniciativy zavádění ve firemním prostředí. To bude zahrnovat mj. další zkoumání potenciálních aplikací a podporu poloprovozních zkoušek s příslušnými podniky, nebo možnosti vyhodnocování nefunkčních dílů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.