Land Cruiser se zrodil před 72 lety, konkrétně 1. srpna 1951 jako Toyota „Jeep BJ“. Již krátce poté prokázal své silné stránky a schopnosti jako první vůz v historii, který vystoupal až k šesté stanici na svazích proslulé japonské hory Fuji.
Díky své celosvětové pověsti se Land Cruiser řadí k nejprodávanějším modelům Toyoty s dosavadními prodeji v objemu 11,3 milionu vozů ve více než 170 zemích a regionech.
Posun základních jízdních schopností díky nové platformě GA-F
Nový Land Cruiser si zachoval tradiční odolnou rámovou konstrukci a je postaven na podvozkové platformě Toyota GA-F, která významnou měrou přispívá ke zlepšení terénních schopností tohoto vozu.
Nový model zároveň nabízí snadnou ovladatelnost a více pohodlí v rámci běžného cestování po silnicích v souladu se snahou Toyoty, aby tento praktický vůz naplňoval každodenní potřeby zákazníků.
Tuhost nového rámu se zvýšila o 50 %, přičemž nárůst tuhosti celku (karoserie s rámem) činí 30 %. Uvedená vylepšení přispívají k ještě lepší odezvě i jízdnímu chování a pohodlí. Vylepšení se týká i základního systému zavěšení kol, zejména ve smyslu kříživosti náprav – tedy klíčového aspektu jízdních schopností v terénu.
Nový elektrický posilovač řízení (EPS)
Nový Land Cruiser bude poprvé používat elektrický posilovač řízení (EPS). Novinka napomůže potlačit nárazy kol přenášené do volantu za jízdy po špatném povrchu nebo v terénu a zajistí hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost za všech rychlostí. Díky systému EPS může být nový Land Cruiser vybaven i asistentem pro udržení v jízdním pruhu v rámci paketu systémů aktivní bezpečnosti a asistenčních systémů Toyota Safety Sense.
Odpojitelný přední stabilizátor– poprvé v rámci Toyoty
Nový Land Cruiser s novými odpojovacími stabilizátory na přední nápravě nabídne ještě lepší terénní schopnosti. Uvedená technologie SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism – stabilizátor s odpojovacím mechanismem), objevující se v rámci značky Toyota vůbec poprvé, umožňuje řidiči upravit nastavení stabilizátoru pomocí spínače na přístrojové desce. Mechanismus tak dovoluje podle potřeby zajistit lepší jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách, jakož i vyšší míru pohodlí a snazší ovladatelnost na silnici.
Jízdu v terénu ještě více usnadňují modernizované systémy Multi-Terrain Monitor (systém monitorující jízdu v terénu) a Multi-Terrain Select (výběr typu povrchu). Multi-Terrain Monitor za pomoci kamery o vysokém rozlišení a displeje zprostředkuje řidiči výhled na prostor v okolí vozidla i pod ním; systém Multi-Terrain Select na druhé straně automaticky přizpůsobuje jízdní schopnosti vozidla podle různých podmínek při zdolávání terénu.
Vylepšený pohon
Pohon vozu dokládá snahu Toyoty nabízet vůz, který byl navržen a vyroben s ohledem na životní styl nebo praktické využití ze strany zákazníků, čímž navazuje na dlouhodobě budovanou pověst spolehlivosti a odolnosti na silnicích i v terénu.
V západní Evropě bude nový Land Cruiser uveden s přeplňovaným naftovým motorem 2,8 litru, který umně vyvažuje spotřebu paliva a jízdní schopnosti. Dosahuje maximálního výkonu 204 koní (150 kW) a ve spojení s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift umožňuje tahání přívěsů o hmotnosti až 3500 kg. Začátkem roku 2025 bude k dispozici elektrifikovaný pohon spojující výkonný a hospodárný naftový motor se 48V mild-hybridní technologií.
Design: splynutí tradice s modernou
Spojením tradice s modernou vznikl nadčasový vzhled vyjadřující schopnosti vozu vypořádat se i s těmi nejnáročnějšími podmínkami. Stylistické ztvárnění zároveň zachycuje funkční krásu, s níž se setkáváme u těch nejlepších nástrojů pro profesionály.
Robustní a drsný vzhled vyjadřuje ideu „návrat ke kořenům“, na níž je nový Land Cruiser postaven, ale současně je mimořádně praktický v souladu s pravidly funkčního designu. K jízdním schopnostem v terénu přispívají kratší převisy, vymodelované rohy a zúžená spodní partie karoserie. Jednotlivé součásti karoserie byly kromě toho navrženy tak, aby je v případě poškození bylo snadné vyměnit.
Design exteriéru při pohledu z boku se drží klasické siluety Land Cruiseru s robustními horizontálními křivkami. Celková délka vozu je 4920 mm při šířce 1980 mm a výšce 1870 mm; rozvor náprav činí 2850 mm.
Interiér bude variantně v pěti- nebo sedmimístném uspořádání; v obou případech bude provedení kabiny poukazovat na robustnost a funkčnost pravověrného terénního vozu. Dokladem je řada detailů, jako například horizontální uspořádání přístrojového panelu nebo tvarování spínačů s ohledem na snadné ovládání i při jízdě v náročném terénu.
Velký důraz kladli návrháři i na dobrý výhled řidiče ve všech směrech, o čemž svědčí nízká kapota motoru, horizontální přístrojový panel nebo snížení okenní čáry ve spojení s bočními okny, která otevírají výhled směrem k zemi.
Pokročilé bezpečnostní prvky
Pro nový Land Cruiser jsou připraveny nejnovější systémy Toyota Safety Sense s uceleným paketem Toyota T-Mate, zahrnujícím pokročilé bezpečnostní prvky a technologie k usnadnění práce řidiče.
Land Cruiser First Edition
Zcela nový Land Cruiser bude na evropský trh uveden v provedení First Edition, a to výhradně pro ty zákazníky, kteří si tento vůz rezervují během prvního předprodejního období od října tohoto roku.
Limitovaná edice – pro Evropu přibližně jen 3000 vozů – klade důraz na tradice Land Cruiseru prostřednictvím speciálních stylistických prvků a terénního charakteru, za nímž stojí i racionálních důvody. Ze zajímavých detailů jmenujme klasické kulaté světlomety nebo dvě varianty specifického dvoubarevného lakování karoserie: v odstínu hnědá Sand a modrá Smoky. Další podrobnosti budou k dispozici později před uvedením vozidla na trh.