Kategorie vozů SUV je stále populárnější. S jejich slávou stoupá i touha dosahovat s těmito vozy nových rekordů. Zatímco Porsche stanovilo rekord v tažení těžkého nákladu, Toyota se pustila do stavby nejrychlejšího SUV na světě.
Základem tohoto speciálu je obyčejná Toyota Land Cruiser. V základní podobě je tohle SUV stavěné spíše k překonávání těžkého terénu, cestování na dlouhé vzdálenosti nebo převozu příslušníků speciálních sil. Většina lidí ho ale využívá jen jako nejbezpečnější kočár k převozu dětí do školy.
V Toyotě z něj ale postavili naprosté monstrum. Pod kapotou je standardní osmiválec 5,7 litru. Tedy úplně standardní není, je totiž přeplňován dvěma turbodmychadly o velikosti míče na volejbal. Aby motor tohle přeplňování vydržel, dostal speciální kované díly. Výkon, který motor produkuje, dosahuje neuvěřitelných 2000 koní.
Aby vůz dosáhl lepší akcelerace, zmizelo z interiéru vše, co tam nemuselo být, což ušetřilo pěkných pár kilogramů váhy. Naopak zde přibyla bezpečnostní klec, protože bezpečnost především. Aby měl vůz menší aerodynamický odpor, konstruktéři ho markantně snížili.
Za volant se usadil bývalý jezdec série NASCAR, Carl Edwards. K překonání rekordu měl k dispozici letištní dráhu dlouhou 2,5 míle, což je v přepočtu cca 4 kilometry. Rychlost, které během jízdy dosáhl, činila 230 mph, což je neskutečných 370 km/h. Pokud by měl řidič k dispozici delší dráhu, údajně by z vozu dokázal vymáčknout ještě víc. I tenhle výsledek ale stačil ke stanovení nového světového rekordu.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.