Terénní auta musí zvládnout úplně všechno od dalekých výprav či nejobtížnějších rally až po práci v dolech. Čím víc výzev na tyto vozy čeká, tím je větší šance, že zvládnou něco, co se okamžitě zapíše do automobilové historie. Toyota Land Cruiser má takových rekordů minimálně pět.
30 let na cestěJak dlouhá může být nejdelší výprava v dějinách? Ukázalo se, že stovky tisíc kilometrů a více než 30 let. Světový rekord zapsaný do Guinnessovy knihy jako nejdelší cesta automobilem patří Emilovi a Lilianě Schmidovým, kteří se 18. října 1984 vydali svojí Toyotou Land Cruiser FJ60 na velkou výpravu. Tak velkou, že v roce 2017 měl tento švýcarský pár se svým Land Cruiserem na kontě již více než 740 tisíc ujetých kilometrů. Mezitím navštívil 186 zemí a po celou dobu jezdí stejnou terénní Toyotou.
Rychlostní rekordŽe by byl klasický terénní vůz skoro stejně rychlý jako Bugatti Veyron? Není na tom nic těžkého, pokud se najde parta skvělých inženýrů a vhodný základ. V roce 2017 se Američané z Toyota Racing rozhodli upravit jistý Land Cruiser. Auto se dočkalo značného snížení a jeho tovární motor V8 5.7 podpořily dvě silná turbodmychadla. A výsledek? Výkon celých 2 000 koní a rychlostní rekord, který činil 370 km/h. Automobil byl tehdy označen za nejrychlejší SUV na světě. Rychlost Land Speed Cruiseru přitom mohla být ještě vyšší, protože největší omezení nepředstavovaly možnosti vozu, nýbrž délka testovací dráhy.
Nejdelší konvojDíky svým terénním možnostem je Toyota Land Cruiser oblíbená v Africe, Austrálii nebo na Blízkém Východě, kde přírodní podmínky bývají velmi nepříznivé. V roce 2014 se katarská pobočka Toyoty rozhodla u příležitosti 50. výročí svého vzniku zorganizovat pokus o překonání světového rekordu v kategorii nejdelšího konvoje terénních aut, a zapsat se tak do Guinnessovy knihy rekordů. Požadavky nebylo snadné splnit – auta musela ujet nejméně 30 kilometrů a vzdálenost mezi vozy nesměla překročit 100 metrů. Díky účasti 154 terénních Toyot, z nichž velkou část tvořily Land Cruisery, se rekord podařilo překonat.
Nadvláda v Rally DakarLand Cruiser láme rekordy i v Rally Dakar. Terénní Toyoty se jí účastní od samého počátku a od roku 1995 japonský producent oficiálně staví do nejobtížnějšího závodu světa model Land Cruiser. Auto soutěží v kategorii továrních automobilů T2, čili těch s minimálními úpravami. A zcela tuto kategorii ovládlo – z 25 startů Toyota Land Cruiser dojela devatenáctkrát jako první. Současná vítězná vlna trvá od roku 2014 a čítá šest vítězství v řadě.
Jeden a půl kilometrů pod zemí Dobrý terénní vůz dojede prakticky všude. Ovšem pod zemí by ho asi nikdo nehledal. A přesto. Toyota Land Cruiser se dostane i do hloubky 1 600 metrů, neboť tento automobil se s oblibou využívá v australských dolech. Pro důlní potřeby dokonce Australané vyrobili jeho speciální verzi s elektrickým pohonem.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.