Terénní auta musí zvládnout úplně všechno od dalekých výprav či nejobtížnějších rally až po práci v dolech. Čím víc výzev na tyto vozy čeká, tím je větší šance, že zvládnou něco, co se okamžitě zapíše do automobilové historie. Toyota Land Cruiser má takových rekordů minimálně pět.
30 let na cestěJak dlouhá může být nejdelší výprava v dějinách? Ukázalo se, že stovky tisíc kilometrů a více než 30 let. Světový rekord zapsaný do Guinnessovy knihy jako nejdelší cesta automobilem patří Emilovi a Lilianě Schmidovým, kteří se 18. října 1984 vydali svojí Toyotou Land Cruiser FJ60 na velkou výpravu. Tak velkou, že v roce 2017 měl tento švýcarský pár se svým Land Cruiserem na kontě již více než 740 tisíc ujetých kilometrů. Mezitím navštívil 186 zemí a po celou dobu jezdí stejnou terénní Toyotou.
Rychlostní rekordŽe by byl klasický terénní vůz skoro stejně rychlý jako Bugatti Veyron? Není na tom nic těžkého, pokud se najde parta skvělých inženýrů a vhodný základ. V roce 2017 se Američané z Toyota Racing rozhodli upravit jistý Land Cruiser. Auto se dočkalo značného snížení a jeho tovární motor V8 5.7 podpořily dvě silná turbodmychadla. A výsledek? Výkon celých 2 000 koní a rychlostní rekord, který činil 370 km/h. Automobil byl tehdy označen za nejrychlejší SUV na světě. Rychlost Land Speed Cruiseru přitom mohla být ještě vyšší, protože největší omezení nepředstavovaly možnosti vozu, nýbrž délka testovací dráhy.
Nejdelší konvojDíky svým terénním možnostem je Toyota Land Cruiser oblíbená v Africe, Austrálii nebo na Blízkém Východě, kde přírodní podmínky bývají velmi nepříznivé. V roce 2014 se katarská pobočka Toyoty rozhodla u příležitosti 50. výročí svého vzniku zorganizovat pokus o překonání světového rekordu v kategorii nejdelšího konvoje terénních aut, a zapsat se tak do Guinnessovy knihy rekordů. Požadavky nebylo snadné splnit – auta musela ujet nejméně 30 kilometrů a vzdálenost mezi vozy nesměla překročit 100 metrů. Díky účasti 154 terénních Toyot, z nichž velkou část tvořily Land Cruisery, se rekord podařilo překonat.
Nadvláda v Rally DakarLand Cruiser láme rekordy i v Rally Dakar. Terénní Toyoty se jí účastní od samého počátku a od roku 1995 japonský producent oficiálně staví do nejobtížnějšího závodu světa model Land Cruiser. Auto soutěží v kategorii továrních automobilů T2, čili těch s minimálními úpravami. A zcela tuto kategorii ovládlo – z 25 startů Toyota Land Cruiser dojela devatenáctkrát jako první. Současná vítězná vlna trvá od roku 2014 a čítá šest vítězství v řadě.
Jeden a půl kilometrů pod zemí Dobrý terénní vůz dojede prakticky všude. Ovšem pod zemí by ho asi nikdo nehledal. A přesto. Toyota Land Cruiser se dostane i do hloubky 1 600 metrů, neboť tento automobil se s oblibou využívá v australských dolech. Pro důlní potřeby dokonce Australané vyrobili jeho speciální verzi s elektrickým pohonem.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.