Poslední týden v loňském roce nám společnost dělala Toyota Land Cruiser v nejprodávanějším provedení Active Trend. Během testu v Krušných horách panovaly skvělé podmínky a radost nám dělal i fakt, že jsme ve stejnou dobu testovali expediční Pajero. Bylo tedy jasné, že tyhle dva rivaly musíme postavit před stejné překážky, aby nám ukázaly, co v nich skutečně je a jaké vlastně mají limity. Zajímá vás, jak se Land Cruiseru dařilo?
Toyota Land Cruiser se za 65 let své existence stala opravdu legendárním automobilem. Při vývoji poslední, páté generace, Toyota dbala především na bezpečnost a všestrannost vozu. Důležitými parametry byly také pohodlí cestujících a terénní schopnosti, které jsme však z počátku automobilu nechtěli věřit. Zdálo se nám, že robustní Land Cruiser bude v terénu neohrabaný a také jsme měli obavy o chromované nášlapy. Terénní parametry však říkají, že by si měl automobil poradit s bočním náklonem a stoupavostí až do úhlu 42°, a zvládnout brodění do hloubky 70 cm, což jsou mimochodem hodnoty srovnatelné s expedičním Pajerem.
Land Cruiser však působí opravdu spíše jako limuzína, zvláště pak při pohledu do interiéru. Testovaný Land Cruiser disponoval bohatou výbavou – 8“ dotyková obrazovka, audio systém JBL se 14 reproduktory, kožená a klimatizovaná sedadla, dřevěné prvky na volantu a přístrojové desce, velké střešní okno i kamery pro sledování okolí v rozsahu 360°. Dojem z interiéru je vážně skvělý a v této disciplíně vede Land Cruiser na plné čáře.
Terénní ambice předznamenává velké množství offroadových systémů. Land Cruiser disponuje již v základním režimu permanentním pohonem 4x4, který je zabezpečen centrálním diferenciálem Torsen. Pro náročnější podmínky je automobil vybaven redukcí, která zvyšuje točivý moment kol i uzávěrou středového diferenciálu. Tím však výčet offroadových systémů v žádném případě nekončí – za zmínku jistě stojí systémy MTS, Crawl, KDSS, systém pro nastavení výšky podvozku i tlačítko s nápisem 2ND START. Multi-Terrain Select slouží k nastavení typu terénu, kterému je přizpůsoben charakter motoru i citlivost ABS. Crawl Control pak označuje systém určený pro udržení stále rychlosti v terénu, pomocí tohoto systému lze i bezpečně vyjíždět a sjíždět prudké svahy. Pod zkratkou KDSS se ukrývá kineticko-dynamický systém zavěšení, který v terénu umožňuje odpojení stabilizátorů a díky tomu zlepší kopírování reliéfu terénu. Land Cruiser je také vybaven možností nastavení výšky podvozku ve třech úrovních. Posledním tlačítkem 2ND START určíme, aby se automobil rozjížděl na druhý převodový stupeň, což může být vhodné zejména na kluzkém povrchu.
Pod kapotouPod kapotou testovaného Land Cruiseru se ukrýval naftový čtyřválec o objemu 2,8 litru a výkonu 130 kW (177 k). Tento motor tvoří zároveň jedinou pohonnou jednotku v nabídce. Ve světě tvoří vrchol nabídky Land Cruiser V8 se zážehovým motorem 5,7 V8 o výkonu 266 kW, tuto verzi do České republiky bohužel Toyota nedováží. Zpět tedy k naftovému čtyřválci. Zájemci mohou vybírat mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou, která navýší cenu vozu o 60 tisíc. Manuální převodovka je však dostupná pouze v nižších výbavových stupních.
Jízdní výkony můžeme hodnotit jako dobré. Naftový motor poskytuje dostatek výkonu, i když má s 2,3 tuny těžkým autem co dělat, o čem vypovídají i hodnoty zrychlení z 0 na 100 za 12,7 vteřiny a maximální rychlost, která je omezena na 175 km/h. Automobil naštěstí není žádný lenoch a není ani brzdou provozu, při předjíždění si však nechávejte raději větší rezervu. Šestistupňový automat řadí hladce a rychle, jeho chování můžete upravovat jízdními režimy Eco, Normal, Sport a Sport+. Nám však nejlépe seděl „standardní“ režim Normal. A spotřeba? Ta se během testu pohybovala těsně pod hranicí 10 litrů. Na spotřebu uváděnou výrobcem (7,4 – 8,3) se nám dostat nepodařilo.
Jízdní vlastnostiNa silnici je Land Cruiser opravdovým králem – takhle klidnou a tichou jízdu jsme zažili naposledy v Lexusu RX450h. V zatáčkách je však potřeba si na chování automobilu zvyknout. Člověk vnímá vysokou hmotnost vozu, automobil se však i díky systému KDSS nenaklání, a právě to působí nezvykle. Jinak je ale Land Cruiser nad očekávání skvělým společníkem na dlouhých trasách. Jak si ale vedl v terénu?
Zpočátku jsme se o Land Cruiser trochu obávali a nechtěli jej nějak poškodit. V terénu jsme tedy byli velice opatrní a zkoušeli, jak se automobil na sněhu a blátě bude chovat. Land Cruiser se však prodíral vpřed na jakémkoliv podkladu a řidiči dopřával i slušnou porci zábavy. I přes obuté zimní pneumatiky se Land Cruiser choval na blátě znatelně lépe než Pajero na terénních Nokianech – to nás překvapilo asi nejvíce. Land Cruiser zvládl překonat stejné překážky jako Pajero a poradil si i s hlubokými brody.
Land Cruiser jsme však nakonec přeci jen nachytali a to neúmyslně, když jsme automobil testovali v nám ne úplně známém prostředí. Špatně jsme odhadli vrstvu sněhu naváté na cestě a s automobilem jsme si takzvaně „lehli na břicho“. V tu chvíli nám byly všechny offroadové asistenty k ničemu. Podvozek již byl v nejvyšším nastavení, takže nezbývalo nic jiného, než vzít do ruky lopatu a pokusit se vrstvu pod vozem odhrabat, což se nakonec podařilo. V tu chvíli nás však mrzelo, že Land Cruiser nedisponuje uzávěrkou zadního diferenciálu, která by nám při vyproštění mohla pomoci. Podruhé jsme dostali Land Cruiser na holičky při objíždění onoho místa, kde jsme již jednou zapadli. Cesty byly zafoukané sněhem a nedalo se dobře odhadnout, co se pod ním vlastně ukrývá. Sníh se tedy propadl pod pravým kolem, které uvízlo ve škarpě. Opět tedy začal proces samovyproštění, který byl tentokrát neúspěšný a s vytažením pomohl až lesní kolový traktor.
CenaNejlevněji lze Land Cruiser pořídit ve 3dveřovém provedení s manuální převodovkou ve výbavě Live za 1 049 900. Nejlevnější 5dveřové provedení pak vyjde na 1 119 900. Námi testovaný model byl v nejprodávanější a neoblíbenější konfiguraci Active Trend, která tvoří druhý nejvyšší výbavový stupeň a jejíž cena je 1 709 900.
Hodnocení redakceTest Land Cruiseru jsme si v redakci užili po všech stránkách. Silniční vlastnosti jsou opravdu těžko uvěřitelné, tak klidnou a tíchou jízdu jsme již dlouho nezažili. Automobil nás překvapil zejména v terénu, kde jsme jeho schopnosti neočekávali; Land Cruiser však dokázal plně sekundovat expedičnímu Pajeru, které je přeci jen připraveno pro náročnější podmínky. Jak ale následně ukázalo naše dvojí zapadnutí, stále je potřeba myslet na to, že i tento automobil má své limity. Při jízdě v terénu proto buďte obezřetní, v případě zapadnutí se 2,3 tuny těžký automobil špatně vyprošťuje. V rámci možností však automobil skvěle kombinuje to nejlepší, co lze ze silničních a terénních schopností nabidnout. Land Cruiser se navíc nabízí i v 7 místné verzi, což jeho rodinné a pracovní možnosti uplatnění dále rozšiřuje.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru 16 ventilový řadový čtyřválec přeplňovaný Palivo nafta Zdvihový objem 2 755 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 130 (177) / 3400 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 450 / 1600-2400 Typ pohonu 4x4 s uzávěrkou mezinápravového dif. Převodovka 6 stupňová automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 12,7 s Maximální rychlost 175 km/ Spotřeba paliva: Kombinovaná, udávaná výrobcem 7,4 - 8,3 Rozměry: Délka 4 780 mm Výška 1 845 mm Šířka 1 885 mm Hmotnost (provozní) 2 280 kg Zavazadlový prostor: Za druhou řadou sedadel / po střechu 621 / 1151 Cena testovaného vozu 1 709 900 KčToyota
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.