Poslední týden v loňském roce nám společnost dělala Toyota Land Cruiser v nejprodávanějším provedení Active Trend. Během testu v Krušných horách panovaly skvělé podmínky a radost nám dělal i fakt, že jsme ve stejnou dobu testovali expediční Pajero. Bylo tedy jasné, že tyhle dva rivaly musíme postavit před stejné překážky, aby nám ukázaly, co v nich skutečně je a jaké vlastně mají limity. Zajímá vás, jak se Land Cruiseru dařilo?
Toyota Land Cruiser se za 65 let své existence stala opravdu legendárním automobilem. Při vývoji poslední, páté generace, Toyota dbala především na bezpečnost a všestrannost vozu. Důležitými parametry byly také pohodlí cestujících a terénní schopnosti, které jsme však z počátku automobilu nechtěli věřit. Zdálo se nám, že robustní Land Cruiser bude v terénu neohrabaný a také jsme měli obavy o chromované nášlapy. Terénní parametry však říkají, že by si měl automobil poradit s bočním náklonem a stoupavostí až do úhlu 42°, a zvládnout brodění do hloubky 70 cm, což jsou mimochodem hodnoty srovnatelné s expedičním Pajerem.
Land Cruiser však působí opravdu spíše jako limuzína, zvláště pak při pohledu do interiéru. Testovaný Land Cruiser disponoval bohatou výbavou – 8“ dotyková obrazovka, audio systém JBL se 14 reproduktory, kožená a klimatizovaná sedadla, dřevěné prvky na volantu a přístrojové desce, velké střešní okno i kamery pro sledování okolí v rozsahu 360°. Dojem z interiéru je vážně skvělý a v této disciplíně vede Land Cruiser na plné čáře.
Terénní ambice předznamenává velké množství offroadových systémů. Land Cruiser disponuje již v základním režimu permanentním pohonem 4x4, který je zabezpečen centrálním diferenciálem Torsen. Pro náročnější podmínky je automobil vybaven redukcí, která zvyšuje točivý moment kol i uzávěrou středového diferenciálu. Tím však výčet offroadových systémů v žádném případě nekončí – za zmínku jistě stojí systémy MTS, Crawl, KDSS, systém pro nastavení výšky podvozku i tlačítko s nápisem 2ND START. Multi-Terrain Select slouží k nastavení typu terénu, kterému je přizpůsoben charakter motoru i citlivost ABS. Crawl Control pak označuje systém určený pro udržení stále rychlosti v terénu, pomocí tohoto systému lze i bezpečně vyjíždět a sjíždět prudké svahy. Pod zkratkou KDSS se ukrývá kineticko-dynamický systém zavěšení, který v terénu umožňuje odpojení stabilizátorů a díky tomu zlepší kopírování reliéfu terénu. Land Cruiser je také vybaven možností nastavení výšky podvozku ve třech úrovních. Posledním tlačítkem 2ND START určíme, aby se automobil rozjížděl na druhý převodový stupeň, což může být vhodné zejména na kluzkém povrchu.
Pod kapotouPod kapotou testovaného Land Cruiseru se ukrýval naftový čtyřválec o objemu 2,8 litru a výkonu 130 kW (177 k). Tento motor tvoří zároveň jedinou pohonnou jednotku v nabídce. Ve světě tvoří vrchol nabídky Land Cruiser V8 se zážehovým motorem 5,7 V8 o výkonu 266 kW, tuto verzi do České republiky bohužel Toyota nedováží. Zpět tedy k naftovému čtyřválci. Zájemci mohou vybírat mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou, která navýší cenu vozu o 60 tisíc. Manuální převodovka je však dostupná pouze v nižších výbavových stupních.
Jízdní výkony můžeme hodnotit jako dobré. Naftový motor poskytuje dostatek výkonu, i když má s 2,3 tuny těžkým autem co dělat, o čem vypovídají i hodnoty zrychlení z 0 na 100 za 12,7 vteřiny a maximální rychlost, která je omezena na 175 km/h. Automobil naštěstí není žádný lenoch a není ani brzdou provozu, při předjíždění si však nechávejte raději větší rezervu. Šestistupňový automat řadí hladce a rychle, jeho chování můžete upravovat jízdními režimy Eco, Normal, Sport a Sport+. Nám však nejlépe seděl „standardní“ režim Normal. A spotřeba? Ta se během testu pohybovala těsně pod hranicí 10 litrů. Na spotřebu uváděnou výrobcem (7,4 – 8,3) se nám dostat nepodařilo.
Jízdní vlastnostiNa silnici je Land Cruiser opravdovým králem – takhle klidnou a tichou jízdu jsme zažili naposledy v Lexusu RX450h. V zatáčkách je však potřeba si na chování automobilu zvyknout. Člověk vnímá vysokou hmotnost vozu, automobil se však i díky systému KDSS nenaklání, a právě to působí nezvykle. Jinak je ale Land Cruiser nad očekávání skvělým společníkem na dlouhých trasách. Jak si ale vedl v terénu?
Zpočátku jsme se o Land Cruiser trochu obávali a nechtěli jej nějak poškodit. V terénu jsme tedy byli velice opatrní a zkoušeli, jak se automobil na sněhu a blátě bude chovat. Land Cruiser se však prodíral vpřed na jakémkoliv podkladu a řidiči dopřával i slušnou porci zábavy. I přes obuté zimní pneumatiky se Land Cruiser choval na blátě znatelně lépe než Pajero na terénních Nokianech – to nás překvapilo asi nejvíce. Land Cruiser zvládl překonat stejné překážky jako Pajero a poradil si i s hlubokými brody.
Land Cruiser jsme však nakonec přeci jen nachytali a to neúmyslně, když jsme automobil testovali v nám ne úplně známém prostředí. Špatně jsme odhadli vrstvu sněhu naváté na cestě a s automobilem jsme si takzvaně „lehli na břicho“. V tu chvíli nám byly všechny offroadové asistenty k ničemu. Podvozek již byl v nejvyšším nastavení, takže nezbývalo nic jiného, než vzít do ruky lopatu a pokusit se vrstvu pod vozem odhrabat, což se nakonec podařilo. V tu chvíli nás však mrzelo, že Land Cruiser nedisponuje uzávěrkou zadního diferenciálu, která by nám při vyproštění mohla pomoci. Podruhé jsme dostali Land Cruiser na holičky při objíždění onoho místa, kde jsme již jednou zapadli. Cesty byly zafoukané sněhem a nedalo se dobře odhadnout, co se pod ním vlastně ukrývá. Sníh se tedy propadl pod pravým kolem, které uvízlo ve škarpě. Opět tedy začal proces samovyproštění, který byl tentokrát neúspěšný a s vytažením pomohl až lesní kolový traktor.
CenaNejlevněji lze Land Cruiser pořídit ve 3dveřovém provedení s manuální převodovkou ve výbavě Live za 1 049 900. Nejlevnější 5dveřové provedení pak vyjde na 1 119 900. Námi testovaný model byl v nejprodávanější a neoblíbenější konfiguraci Active Trend, která tvoří druhý nejvyšší výbavový stupeň a jejíž cena je 1 709 900.
Hodnocení redakceTest Land Cruiseru jsme si v redakci užili po všech stránkách. Silniční vlastnosti jsou opravdu těžko uvěřitelné, tak klidnou a tíchou jízdu jsme již dlouho nezažili. Automobil nás překvapil zejména v terénu, kde jsme jeho schopnosti neočekávali; Land Cruiser však dokázal plně sekundovat expedičnímu Pajeru, které je přeci jen připraveno pro náročnější podmínky. Jak ale následně ukázalo naše dvojí zapadnutí, stále je potřeba myslet na to, že i tento automobil má své limity. Při jízdě v terénu proto buďte obezřetní, v případě zapadnutí se 2,3 tuny těžký automobil špatně vyprošťuje. V rámci možností však automobil skvěle kombinuje to nejlepší, co lze ze silničních a terénních schopností nabidnout. Land Cruiser se navíc nabízí i v 7 místné verzi, což jeho rodinné a pracovní možnosti uplatnění dále rozšiřuje.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru 16 ventilový řadový čtyřválec přeplňovaný Palivo nafta Zdvihový objem 2 755 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 130 (177) / 3400 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 450 / 1600-2400 Typ pohonu 4x4 s uzávěrkou mezinápravového dif. Převodovka 6 stupňová automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 12,7 s Maximální rychlost 175 km/ Spotřeba paliva: Kombinovaná, udávaná výrobcem 7,4 - 8,3 Rozměry: Délka 4 780 mm Výška 1 845 mm Šířka 1 885 mm Hmotnost (provozní) 2 280 kg Zavazadlový prostor: Za druhou řadou sedadel / po střechu 621 / 1151 Cena testovaného vozu 1 709 900 KčToyota
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.