TEST: Toyota Land Cruiser - legendární offroad v luxusním hávu. Nevyměkl však?

-jka / AutoRoad.cz, 18. ledna 2019, 06:00 Google+

Poslední týden v loňském roce nám společnost dělala Toyota Land Cruiser v nejprodávanějším provedení Active Trend. Během testu v Krušných horách panovaly skvělé podmínky a radost nám dělal i fakt, že jsme ve stejnou dobu testovali expediční Pajero. Bylo tedy jasné, že tyhle dva rivaly musíme postavit před stejné překážky, aby nám ukázaly, co v nich skutečně je a jaké vlastně mají limity. Zajímá vás, jak se Land Cruiseru dařilo?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Toyota Land Cruiser se za 65 let své existence stala opravdu legendárním automobilem. Při vývoji poslední, páté generace, Toyota dbala především na bezpečnost a všestrannost vozu. Důležitými parametry byly také pohodlí cestujících a terénní schopnosti, které jsme však z počátku automobilu nechtěli věřit. Zdálo se nám, že robustní Land Cruiser bude v terénu neohrabaný a také jsme měli obavy o chromované nášlapy. Terénní parametry však říkají, že by si měl automobil poradit s bočním náklonem a stoupavostí až do úhlu 42°, a zvládnout brodění do hloubky 70 cm, což jsou mimochodem hodnoty srovnatelné s expedičním Pajerem.

Land Cruiser však působí opravdu spíše jako limuzína, zvláště pak při pohledu do interiéru. Testovaný Land Cruiser disponoval bohatou výbavou – 8“ dotyková obrazovka, audio systém JBL se 14 reproduktory, kožená a klimatizovaná sedadla, dřevěné prvky na volantu a přístrojové desce, velké střešní okno i kamery pro sledování okolí v rozsahu 360°. Dojem z interiéru je vážně skvělý a v této disciplíně vede Land Cruiser na plné čáře.

img-responsive

Toyota Land Cruiser | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Terénní ambice předznamenává velké množství offroadových systémů. Land Cruiser disponuje již v základním režimu permanentním pohonem 4x4, který je zabezpečen centrálním diferenciálem Torsen. Pro náročnější podmínky je automobil vybaven redukcí, která zvyšuje točivý moment kol i uzávěrou středového diferenciálu. Tím však výčet offroadových systémů v žádném případě nekončí – za zmínku jistě stojí systémy MTS, Crawl, KDSS, systém pro nastavení výšky podvozku i tlačítko s nápisem 2ND START. Multi-Terrain Select slouží k nastavení typu terénu, kterému je přizpůsoben charakter motoru i citlivost ABS. Crawl Control pak označuje systém určený pro udržení stále rychlosti v terénu, pomocí tohoto systému lze i bezpečně vyjíždět a sjíždět prudké svahy. Pod zkratkou KDSS se ukrývá kineticko-dynamický systém zavěšení, který v terénu umožňuje odpojení stabilizátorů a díky tomu zlepší kopírování reliéfu terénu. Land Cruiser je také vybaven možností nastavení výšky podvozku ve třech úrovních. Posledním tlačítkem 2ND START určíme, aby se automobil rozjížděl na druhý převodový stupeň, což může být vhodné zejména na kluzkém povrchu.

Pod kapotou

Pod kapotou testovaného Land Cruiseru se ukrýval naftový čtyřválec o objemu 2,8 litru a výkonu 130 kW (177 k). Tento motor tvoří zároveň jedinou pohonnou jednotku v nabídce. Ve světě tvoří vrchol nabídky Land Cruiser V8 se zážehovým motorem 5,7 V8 o výkonu 266 kW, tuto verzi do České republiky bohužel Toyota nedováží. Zpět tedy k naftovému čtyřválci. Zájemci mohou vybírat mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou, která navýší cenu vozu o 60 tisíc. Manuální převodovka je však dostupná pouze v nižších výbavových stupních.

Jízdní výkony můžeme hodnotit jako dobré. Naftový motor poskytuje dostatek výkonu, i když má s 2,3 tuny těžkým autem co dělat, o čem vypovídají i hodnoty zrychlení z 0 na 100 za 12,7 vteřiny a maximální rychlost, která je omezena na 175 km/h. Automobil naštěstí není žádný lenoch a není ani brzdou provozu, při předjíždění si však nechávejte raději větší rezervu. Šestistupňový automat řadí hladce a rychle, jeho chování můžete upravovat jízdními režimy Eco, Normal, Sport a Sport+. Nám však nejlépe seděl „standardní“ režim Normal. A spotřeba? Ta se během testu pohybovala těsně pod hranicí 10 litrů. Na spotřebu uváděnou výrobcem (7,4 – 8,3) se nám dostat nepodařilo.

img-responsive

Toyota Land Cruiser | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Jízdní vlastnosti

Na silnici je Land Cruiser opravdovým králem – takhle klidnou a tichou jízdu jsme zažili naposledy v Lexusu RX450h. V zatáčkách je však potřeba si na chování automobilu zvyknout. Člověk vnímá vysokou hmotnost vozu, automobil se však i díky systému KDSS nenaklání, a právě to působí nezvykle. Jinak je ale Land Cruiser nad očekávání skvělým společníkem na dlouhých trasách. Jak si ale vedl v terénu?

Zpočátku jsme se o Land Cruiser trochu obávali a nechtěli jej nějak poškodit. V terénu jsme tedy byli velice opatrní a zkoušeli, jak se automobil na sněhu a blátě bude chovat. Land Cruiser se však prodíral vpřed na jakémkoliv podkladu a řidiči dopřával i slušnou porci zábavy. I přes obuté zimní pneumatiky se Land Cruiser choval na blátě znatelně lépe než Pajero na terénních Nokianech – to nás překvapilo asi nejvíce. Land Cruiser zvládl překonat stejné překážky jako Pajero a poradil si i s hlubokými brody.

Land Cruiser jsme však nakonec přeci jen nachytali a to neúmyslně, když jsme automobil testovali v nám ne úplně známém prostředí. Špatně jsme odhadli vrstvu sněhu naváté na cestě a s automobilem jsme si takzvaně „lehli na břicho“. V tu chvíli nám byly všechny offroadové asistenty k ničemu. Podvozek již byl v nejvyšším nastavení, takže nezbývalo nic jiného, než vzít do ruky lopatu a pokusit se vrstvu pod vozem odhrabat, což se nakonec podařilo. V tu chvíli nás však mrzelo, že Land Cruiser nedisponuje uzávěrkou zadního diferenciálu, která by nám při vyproštění mohla pomoci. Podruhé jsme dostali Land Cruiser na holičky při objíždění onoho místa, kde jsme již jednou zapadli. Cesty byly zafoukané sněhem a nedalo se dobře odhadnout, co se pod ním vlastně ukrývá. Sníh se tedy propadl pod pravým kolem, které uvízlo ve škarpě. Opět tedy začal proces samovyproštění, který byl tentokrát neúspěšný a s vytažením pomohl až lesní kolový traktor.

img-responsive

Toyota Land Cruiser | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Cena

Nejlevněji lze Land Cruiser pořídit ve 3dveřovém provedení s manuální převodovkou ve výbavě Live za 1 049 900. Nejlevnější 5dveřové provedení pak vyjde na 1 119 900. Námi testovaný model byl v nejprodávanější a neoblíbenější konfiguraci Active Trend, která tvoří druhý nejvyšší výbavový stupeň a jejíž cena je 1 709 900.

Hodnocení redakce

Test Land Cruiseru jsme si v redakci užili po všech stránkách. Silniční vlastnosti jsou opravdu těžko uvěřitelné, tak klidnou a tíchou jízdu jsme již dlouho nezažili. Automobil nás překvapil zejména v terénu, kde jsme jeho schopnosti neočekávali; Land Cruiser však dokázal plně sekundovat expedičnímu Pajeru, které je přeci jen připraveno pro náročnější podmínky. Jak ale následně ukázalo naše dvojí zapadnutí, stále je potřeba myslet na to, že i tento automobil má své limity. Při jízdě v terénu proto buďte obezřetní, v případě zapadnutí se 2,3 tuny těžký automobil špatně vyprošťuje. V rámci možností však automobil skvěle kombinuje to nejlepší, co lze ze silničních a terénních schopností nabidnout. Land Cruiser se navíc nabízí i v 7 místné verzi, což jeho rodinné a pracovní možnosti uplatnění dále rozšiřuje.

Technická data
Pohonné ústrojí:
Typ motoru 16 ventilový řadový čtyřválec přeplňovaný
Palivo nafta
Zdvihový objem 2 755 ccm
Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 130 (177) / 3400
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 450 / 1600-2400
Typ pohonu 4x4 s uzávěrkou mezinápravového dif.
Převodovka 6 stupňová automatická
Jízdní výkony:
Zrychlení z 0 na 100 12,7 s
Maximální rychlost 175 km/
Spotřeba paliva:
Kombinovaná, udávaná výrobcem 7,4 - 8,3
Rozměry:
Délka 4 780 mm
Výška 1 845 mm
Šířka 1 885 mm
Hmotnost (provozní) 2 280 kg
Zavazadlový prostor:
Za druhou řadou sedadel / po střechu 621 / 1151
Cena testovaného vozu 1 709 900 Kč

Toyota

Vytisknout

Diskuze: TEST: Toyota Land Cruiser - legendární offroad v luxusním hávu. Nevyměkl však?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Lada Peter Turbo

Pět působivých konceptů Lada, které mohly ohromit svět. Nikdy však nedostaly…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud