Poslední týden v loňském roce nám společnost dělala Toyota Land Cruiser v nejprodávanějším provedení Active Trend. Během testu v Krušných horách panovaly skvělé podmínky a radost nám dělal i fakt, že jsme ve stejnou dobu testovali expediční Pajero. Bylo tedy jasné, že tyhle dva rivaly musíme postavit před stejné překážky, aby nám ukázaly, co v nich skutečně je a jaké vlastně mají limity. Zajímá vás, jak se Land Cruiseru dařilo?
Toyota Land Cruiser se za 65 let své existence stala opravdu legendárním automobilem. Při vývoji poslední, páté generace, Toyota dbala především na bezpečnost a všestrannost vozu. Důležitými parametry byly také pohodlí cestujících a terénní schopnosti, které jsme však z počátku automobilu nechtěli věřit. Zdálo se nám, že robustní Land Cruiser bude v terénu neohrabaný a také jsme měli obavy o chromované nášlapy. Terénní parametry však říkají, že by si měl automobil poradit s bočním náklonem a stoupavostí až do úhlu 42°, a zvládnout brodění do hloubky 70 cm, což jsou mimochodem hodnoty srovnatelné s expedičním Pajerem.
Land Cruiser však působí opravdu spíše jako limuzína, zvláště pak při pohledu do interiéru. Testovaný Land Cruiser disponoval bohatou výbavou – 8“ dotyková obrazovka, audio systém JBL se 14 reproduktory, kožená a klimatizovaná sedadla, dřevěné prvky na volantu a přístrojové desce, velké střešní okno i kamery pro sledování okolí v rozsahu 360°. Dojem z interiéru je vážně skvělý a v této disciplíně vede Land Cruiser na plné čáře.
Terénní ambice předznamenává velké množství offroadových systémů. Land Cruiser disponuje již v základním režimu permanentním pohonem 4x4, který je zabezpečen centrálním diferenciálem Torsen. Pro náročnější podmínky je automobil vybaven redukcí, která zvyšuje točivý moment kol i uzávěrou středového diferenciálu. Tím však výčet offroadových systémů v žádném případě nekončí – za zmínku jistě stojí systémy MTS, Crawl, KDSS, systém pro nastavení výšky podvozku i tlačítko s nápisem 2ND START. Multi-Terrain Select slouží k nastavení typu terénu, kterému je přizpůsoben charakter motoru i citlivost ABS. Crawl Control pak označuje systém určený pro udržení stále rychlosti v terénu, pomocí tohoto systému lze i bezpečně vyjíždět a sjíždět prudké svahy. Pod zkratkou KDSS se ukrývá kineticko-dynamický systém zavěšení, který v terénu umožňuje odpojení stabilizátorů a díky tomu zlepší kopírování reliéfu terénu. Land Cruiser je také vybaven možností nastavení výšky podvozku ve třech úrovních. Posledním tlačítkem 2ND START určíme, aby se automobil rozjížděl na druhý převodový stupeň, což může být vhodné zejména na kluzkém povrchu.
Pod kapotouPod kapotou testovaného Land Cruiseru se ukrýval naftový čtyřválec o objemu 2,8 litru a výkonu 130 kW (177 k). Tento motor tvoří zároveň jedinou pohonnou jednotku v nabídce. Ve světě tvoří vrchol nabídky Land Cruiser V8 se zážehovým motorem 5,7 V8 o výkonu 266 kW, tuto verzi do České republiky bohužel Toyota nedováží. Zpět tedy k naftovému čtyřválci. Zájemci mohou vybírat mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou, která navýší cenu vozu o 60 tisíc. Manuální převodovka je však dostupná pouze v nižších výbavových stupních.
Jízdní výkony můžeme hodnotit jako dobré. Naftový motor poskytuje dostatek výkonu, i když má s 2,3 tuny těžkým autem co dělat, o čem vypovídají i hodnoty zrychlení z 0 na 100 za 12,7 vteřiny a maximální rychlost, která je omezena na 175 km/h. Automobil naštěstí není žádný lenoch a není ani brzdou provozu, při předjíždění si však nechávejte raději větší rezervu. Šestistupňový automat řadí hladce a rychle, jeho chování můžete upravovat jízdními režimy Eco, Normal, Sport a Sport+. Nám však nejlépe seděl „standardní“ režim Normal. A spotřeba? Ta se během testu pohybovala těsně pod hranicí 10 litrů. Na spotřebu uváděnou výrobcem (7,4 – 8,3) se nám dostat nepodařilo.
Jízdní vlastnostiNa silnici je Land Cruiser opravdovým králem – takhle klidnou a tichou jízdu jsme zažili naposledy v Lexusu RX450h. V zatáčkách je však potřeba si na chování automobilu zvyknout. Člověk vnímá vysokou hmotnost vozu, automobil se však i díky systému KDSS nenaklání, a právě to působí nezvykle. Jinak je ale Land Cruiser nad očekávání skvělým společníkem na dlouhých trasách. Jak si ale vedl v terénu?
Zpočátku jsme se o Land Cruiser trochu obávali a nechtěli jej nějak poškodit. V terénu jsme tedy byli velice opatrní a zkoušeli, jak se automobil na sněhu a blátě bude chovat. Land Cruiser se však prodíral vpřed na jakémkoliv podkladu a řidiči dopřával i slušnou porci zábavy. I přes obuté zimní pneumatiky se Land Cruiser choval na blátě znatelně lépe než Pajero na terénních Nokianech – to nás překvapilo asi nejvíce. Land Cruiser zvládl překonat stejné překážky jako Pajero a poradil si i s hlubokými brody.
Land Cruiser jsme však nakonec přeci jen nachytali a to neúmyslně, když jsme automobil testovali v nám ne úplně známém prostředí. Špatně jsme odhadli vrstvu sněhu naváté na cestě a s automobilem jsme si takzvaně „lehli na břicho“. V tu chvíli nám byly všechny offroadové asistenty k ničemu. Podvozek již byl v nejvyšším nastavení, takže nezbývalo nic jiného, než vzít do ruky lopatu a pokusit se vrstvu pod vozem odhrabat, což se nakonec podařilo. V tu chvíli nás však mrzelo, že Land Cruiser nedisponuje uzávěrkou zadního diferenciálu, která by nám při vyproštění mohla pomoci. Podruhé jsme dostali Land Cruiser na holičky při objíždění onoho místa, kde jsme již jednou zapadli. Cesty byly zafoukané sněhem a nedalo se dobře odhadnout, co se pod ním vlastně ukrývá. Sníh se tedy propadl pod pravým kolem, které uvízlo ve škarpě. Opět tedy začal proces samovyproštění, který byl tentokrát neúspěšný a s vytažením pomohl až lesní kolový traktor.
CenaNejlevněji lze Land Cruiser pořídit ve 3dveřovém provedení s manuální převodovkou ve výbavě Live za 1 049 900. Nejlevnější 5dveřové provedení pak vyjde na 1 119 900. Námi testovaný model byl v nejprodávanější a neoblíbenější konfiguraci Active Trend, která tvoří druhý nejvyšší výbavový stupeň a jejíž cena je 1 709 900.
Hodnocení redakceTest Land Cruiseru jsme si v redakci užili po všech stránkách. Silniční vlastnosti jsou opravdu těžko uvěřitelné, tak klidnou a tíchou jízdu jsme již dlouho nezažili. Automobil nás překvapil zejména v terénu, kde jsme jeho schopnosti neočekávali; Land Cruiser však dokázal plně sekundovat expedičnímu Pajeru, které je přeci jen připraveno pro náročnější podmínky. Jak ale následně ukázalo naše dvojí zapadnutí, stále je potřeba myslet na to, že i tento automobil má své limity. Při jízdě v terénu proto buďte obezřetní, v případě zapadnutí se 2,3 tuny těžký automobil špatně vyprošťuje. V rámci možností však automobil skvěle kombinuje to nejlepší, co lze ze silničních a terénních schopností nabidnout. Land Cruiser se navíc nabízí i v 7 místné verzi, což jeho rodinné a pracovní možnosti uplatnění dále rozšiřuje.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru 16 ventilový řadový čtyřválec přeplňovaný Palivo nafta Zdvihový objem 2 755 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 130 (177) / 3400 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 450 / 1600-2400 Typ pohonu 4x4 s uzávěrkou mezinápravového dif. Převodovka 6 stupňová automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 12,7 s Maximální rychlost 175 km/ Spotřeba paliva: Kombinovaná, udávaná výrobcem 7,4 - 8,3 Rozměry: Délka 4 780 mm Výška 1 845 mm Šířka 1 885 mm Hmotnost (provozní) 2 280 kg Zavazadlový prostor: Za druhou řadou sedadel / po střechu 621 / 1151 Cena testovaného vozu 1 709 900 KčToyota
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.