Byznys s veterány na vzestupu. Vtrhne do něj velký hráč?

Dealer BMW Renocar se hodlá stát centrem pro oldtimery | foto: Renocar

V Česku přibývá oldtimerů. Podle nejnovější analýzy z Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické se v tuzemských garážích nachází na 35 000 starých aut a trh s nimi každým rokem výrazně roste. Dosud se dovozem, prodejem a servisem oldtimerů zabývá jen několik spíše menších firem. To se ale zřejmě brzy změní. Přední český dealer BMW Renocar se hodlá stát centrem pro oldtimery z Česka i zahraničí.

„V Česku se trh se starými auty ve velkém začal rozvíjet až po revoluci, oproti západním sousedům tak měl a stále má co dohánět. Podle všeho ale nastává čas, kdy má smysl pro milovníkům starých bavoráků nabídnout kompletní zázemí,” říká Pavel Vránek a odkazuje na novou analýzu a strategii, kterou pro Renocar vypracovala Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze.

„Český trh s oldtimery vykazuje každý rok výrazný růst,” komentuje Ladislav Tyll, odborník na podnikové strategie z Fakulty podnikohospodářské VŠE. V roce 2022 bylo do databáze historických vozidel FIVA od ledna do listopadu zaregistrováno přes 4000 historických vozidel, v roce 2020 přes 3500 a v roce 2019 okolo 2000. Necelé tři čtvrtiny z toho jsou vozy vyrobené mezi lety 1960 až 1990. Nejčastěji jde o staré škodovky, které zastávají okolo 20 % vozidel registrovaných v posledních letech.

Tyll dodává, že registr historických vozidel přitom má informace jen o části oldtimerů v ČR - spoustu oldtimerů majitelé udržují a provozují na běžných dokladech. Celkem se jich tak v tuzemských garážích může podle analýzy fakulty nacházet až 35 000.

„Majitelé oldtimerů, kterých přibývá, ocení profesionální služby od A do Z. Hodláme zprostředkovávat nákup i prodej, rozšiřovat kapacity pro renovace a servis a také podporovat komunitu, včetně pořádání akcí a srazů,” vyjmenovává Pavel Vránek, který je sám fandou starých bavoráků – spolu se svým otcem a bratrem vlastní hned po centrále v Mnichově největší sbírku starých BMW v Evropě.

Dle analýzy CEMS činí průměrná cena oldtimerů provozovaných v Česku okolo půl milionu korun. Každoročně na něj majitel vynaloží v průměru okolo 50 000 korun a přes 20 000 ročně pak utratí na akcích, srazech a dalších výdajích, které jsou s vášní spojené.

„Strategie ale počítá s tím, že Renocar osloví také vlastníky starých BMW z Rakouska či Bavorska a Saska, kde je těchto oldtimerů násobně více a kde se nachází také více majitelů, kteří své vozy raději svěřují do rukou profesionálům,” doplňuje Vránek s tím, že například v Rakousku jsou stará BMW velmi oblíbená, ale je tam jen málo dílen a dealerů, kteří by se na ně specializovali.

„Je jasné, že byznys s oldtimery v dohledné době nepředčí ten hlavní, kterým je prodej a údržba moderních aut. Je ale očividné, že v Česku zažíváme boom s oldtimery a jako Renocar, který v názvu nese slovo renovace, si tuto vlnu nechceme nechat utéct,” vysvětluje Vránek s tím, že v letošním roce hodlá Renocar rozšířit kapacity renovací a servisu oldtimerů a posílit svou značku Renocar Klasik.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy