Dnes již legendární Trabant 601 je známý jako malé dvoutaktní autíčko z duroplastu. Věděli jste, že již dříve existoval sportovní automobil vyrobený z tohoto vysmívaného materiálu?
Vše začalo ještě před druhou světovou válkou. V německém Zwickau vyráběla své vozy automobilka DKW. Již v roce 1939 spatřil světlo světa model DKW F8, po prohře Německa a rozdělení na Německou demokratickou republiku (NDR) a Spolkovou republiku Německo (SRN). DKW mělo tu smůlu, že se nacházelo na špatné straně železné opony. Podnik byl znárodněn a z jeho bran začaly od roku 1949 vyjíždět automobily Ifa F8, které byly téměř totožné s již zmíněným DKW F8.
Na zkrácené platformě Ify F8 vznikl již předchůdce Trabantu 601 s názvem AWZ P70 Zwickau. Kapota, střecha a víko zavazadlového prostoru byly z plechu, ostatní povrchové díly karosérie byly z Duroplastu. Mezi lety 1955 a 1959 vzniklo celkem 36 155 kusů.
Přibližně 1 000 kusů připadalo právě na sportovně stříbrné 2+2 místné kupé. Sporťáček s vnějšími rozměry 3740x1500x1400 mm a rozvorem 2380 mm vážil pouhých 875 kg. Přední kola poháněl kapalinou chlazený dvoudobý řadový dvouválec, s objemem 690 ccm o výkonu 16 kW (22 koní) a s točivým momentem 53 N.m. K volbě rychlostních stupňů sloužila 3 stupňová manuální převodovka. Maximální rychlost byla rovných 100 km/h a průměrná spotřeba dosahovala 7,5 litrů směsi benzínu a oleje na 100 km. V roce 1959 byl vůz nahrazen Trabantem P50, který byl již jen krůček k nejznámějšímu duroplastovému Trabantu 601.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.