Dnes již legendární Trabant 601 je známý jako malé dvoutaktní autíčko z duroplastu. Věděli jste, že již dříve existoval sportovní automobil vyrobený z tohoto vysmívaného materiálu?
Vše začalo ještě před druhou světovou válkou. V německém Zwickau vyráběla své vozy automobilka DKW. Již v roce 1939 spatřil světlo světa model DKW F8, po prohře Německa a rozdělení na Německou demokratickou republiku (NDR) a Spolkovou republiku Německo (SRN). DKW mělo tu smůlu, že se nacházelo na špatné straně železné opony. Podnik byl znárodněn a z jeho bran začaly od roku 1949 vyjíždět automobily Ifa F8, které byly téměř totožné s již zmíněným DKW F8.
Na zkrácené platformě Ify F8 vznikl již předchůdce Trabantu 601 s názvem AWZ P70 Zwickau. Kapota, střecha a víko zavazadlového prostoru byly z plechu, ostatní povrchové díly karosérie byly z Duroplastu. Mezi lety 1955 a 1959 vzniklo celkem 36 155 kusů.
Přibližně 1 000 kusů připadalo právě na sportovně stříbrné 2+2 místné kupé. Sporťáček s vnějšími rozměry 3740x1500x1400 mm a rozvorem 2380 mm vážil pouhých 875 kg. Přední kola poháněl kapalinou chlazený dvoudobý řadový dvouválec, s objemem 690 ccm o výkonu 16 kW (22 koní) a s točivým momentem 53 N.m. K volbě rychlostních stupňů sloužila 3 stupňová manuální převodovka. Maximální rychlost byla rovných 100 km/h a průměrná spotřeba dosahovala 7,5 litrů směsi benzínu a oleje na 100 km. V roce 1959 byl vůz nahrazen Trabantem P50, který byl již jen krůček k nejznámějšímu duroplastovému Trabantu 601.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?