Obytná auta a přívěsy v Česku? Promluvil předseda asociace

HoppyGo Fiat Ducato | foto: HoppyGo

Obliba karavaningu rostla v Česku plynule už před pandemií covidu, ale za uplynulé dva roky se zájem o obytná auta a karavany extrémně zvýšil. Pro lidi, kteří měli peníze a chtěli cestovat, šlo o variantu, jak si užít dovolenou a moct cestovat. Půjčovny evidovaly nárůst o 200 až 400 procent a kvůli tomu, že výrobci nebyli připraveni na dramatické zvýšení poptávky, prodávaly se ojetiny někdy i dráž než nová auta. Nemuselo se na ně totiž čekat, řekl ČTK na veletrhu Caravaning Brno předseda a spoluzakladatel Asociace kempování a karavaningu (AKK) Jan Bordovský.

Letos se zájem o obytná auta sice snížil, ale více než o pokles poptávky jde o důsledek problémů ve výrobě. A zatímco v předchozích dvou letech byla řada nákupů impulzivních, nyní se vývoj nových registrací vrací k předcovidovým zvyklostem. "Někteří lidé také zjistili, že karavaning není pro ně, nevyhovuje jim tolik, provoz není levný, a tak se auta zbavují, díky čemuž se zvětšil trh s ojetinami," řekl Bordovský. Stále však platí, že na nový vůz běžné střední třídy v ceně zhruba 1,5 milionu korun se čeká rok, na prémiovější modely i dva roky. "Výrobci na obrovský růst zájmu nebyli na začátku covidu vůbec připraveni. Po ekonomické krizi v roce 2008 se přestalo vyrábět na sklad."

Za posledních deset let se v Česku počet karavanů a obytných vozů ztrojnásobil. Obytných aut je registrovaných zhruba 35.000, karavanů 20.000. "K tomu operujeme s číslem 50.000 až 60.000 aut, které si majitelé různě přestavěli, aby v nich mohli přespávat, takže celkem zhruba 100.000 aut," řekl Bordovský.

Peugeot Boxer | foto: Peugeot ČR

Na extrémní nárůst obliby karavaningu nestačila reagovat infrastruktura. V prvním roce covidu lidé, v létě i v zimě, parkovali živelně, mnozí se nechovali příliš ohleduplně k přírodě. AKK proto začala jednat s kraji či obcemi, kde natrefila na vstřícné politiky a úředníky, dařilo se najít místa, kde mohly karavany stát. "Snažíme se obcím vysvětlovat přínos karavaningu a potřeby této skupiny cestovatelů. Za poslední dva roky se v Česku zdvojnásobil počet karavanových stání. Celkový počet je však stále nízký, je jich okolo 30. Umožňují parkování a přenocování na dvě tři noci, poskytují základní servisní výbavu a zásuvku na elektřinu. Na lepších místech jsou i kontejnery na tříděný odpad, ve Svitavách mají i samoobslužnou prádelnu," řekl Bordovský. Situace se zlepšuje tam, kde jsou karavaningu naklonění úředníci či politici, kteří vnímají zájem tohoto typu turistů jako příležitost.

Kvalita zázemí v kempech se zlepšuje pomalu. "Problémem je, že značnou část kempů provozují nájemci, a nemají tak velkou motivaci investovat. Ale například města či němečtí a nizozemští vlastníci investují. Pobyt v takovém kempu už však stojí podobně jako v penzionu," řekl Bordovský.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy