K záchraně života měl Uber 6 sekund, proč ale vozidlo nesmělo zabrzdit?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 25. května 2018, 11:51 Aktualizováno 25.5.2018, 12:48 Google+

Tragická dopravní nehoda, během které samořiditelné auto společnosti Uber smrtelně zranilo člověka, se udála před více než dvěma měsíci. Dosud jsme však neznali jedinou informaci, která by vysvětlila nepochopitelné selhání techniky, která měla být jednou z nejlepších ve svém odvětví. Americký úřad NTSB však nyní zveřejnil alespoň část zprávy, která nehodu vysvětluje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Autonomní Volvo XC90 společnosti Uber srazilo ve městě Tempe chodkyni, ta svým zraněním podlehla

Autonomní Volvo XC90 společnosti Uber srazilo ve městě Tempe chodkyni, ta svým zraněním podlehla | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Potenciál samořiditelných aut se v posledních letech snažilo rozvíjet hned několik významných technologických či přepravních společností i automobilek, přičemž všichni shodně tvrdili, že nové technologie nabízí především řadu benefitů, včetně vyšší bezpečnosti na silnicích a menšího počtu smrtelných nehod.

Když se tedy koncem března odehrál onen tragický incident v Arizonském městě Tempe, nikdo nedokázal pochopit, jak mohlo dojít k tak zásadnímu pochybení jinak vcelku spolehlivých a přesných systémů. Předběžná zpráva úřadu National Transportation Safety Board (NTSB) však uvádí, že senzory detekovaly chodce s předstihem šesti sekund, ovšem chyba nastala ve správném předání informací řidiči.

Podle dat autonomního systému řízení, která se po celou dobu zapisovala, cestoval automobil před srážkou rychlostí cca 69.2 km/h. „Když se trajektorie automobilu a chodce začaly překrývat, systém autonomního řízení vyhodnotil chodce jako neznámou překážku, jako vozidlo a poté jako kolo s proměnlivými očekáváními jeho dalšího pohybu," uvádí zpráva.

Pouhé 1.3 sekundy před srážkou si systém uvědomil, že automobil a cyklista jsou na kolizním kurzu, což vyžadovalo manévr nouzového brzdění. Program autonomního řízení byl však pouze v testovací fázi, takže byl naprogramován, aby krizové manévry jako nouzové brzdění či prudké úhybné manévry neprováděl. Místo toho měl systém upozornit operátora vozidla, který měl na situaci co nejrychleji reagovat. U všech operátorů totiž bylo očekáváno, že se budou věnovat řízení a že budou sledovat prostor před vozidlem. V tomto případě však systém operátora na krizovou situace, ve které bylo potřeba nouzové brzdění, neupozornil.

img-responsive

Tohle viděl systém autonomního řízení zhruba 1.3 sekundy před srážkou. Až v tuto dobu vyhodnotil potřebu aktivace nouzové brzdění | foto: NTSB.gov

Zpráva navíc potvrzuje, co už jsme viděli dávno předtím. Tedy že operátorka se těsně před nehodou nedívala na silnici, ale kamsi dolů. Podle dat měla operátorka vozidla strhnout řízení méně než sekundu před nárazem. K aktivaci brzd ovšem došlo až po nárazu. Rychlost vozidla v době nehody byla 62.7 km/h, tedy nepatrně nižší než v momentě, kdy radar a LIDAR zaznamenal cyklistku poprvé - tedy celých 6 sekund před nárazem.

Operátorka vozidla měla vyšetřovatelům NTSB sdělit, že těsně před nehodou kontrolovala ovládací rozhraní autonomního systému řízení, nikoliv osobní nebo služební telefon. Podle její výpovědi měla telefon poprvé využít až po nehodě, kdy vytáčela nouzovou linku 911. Vyšetřovatelé NTSB však stále sbírají další data, která by pomohla potvrdit nebo vyvrátit tento příběh.

Děsivé záběry z kabiny automobilu | zdroj: youtube.com

Samotná nehody se však podle zprávy nacházela na místě, kde neměla co dělat. Silnici totiž přecházela v její neosvětlené části a navíc pod vlivem drog. Testy byly pozitivní na metamfetamin a marihuanu, zatím co výsledky řidičky vyšly negativně. Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že navzdory včasnému detekování překážky nedokázalo autonomní vozidlo včas nehodě zabránit.

Vytisknout

Diskuze: K záchraně života měl Uber 6 sekund, proč ale vozidlo nesmělo zabrzdit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Příčinou ničivého požáru byla brzdová kapalina zatékající do kabeláže systému ABS, což způsobilo zkrat

Proč nepodceňovat svolávací akce? Tahle maličkost způsobila škody za 2.2…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud