Výfuk i zadní křídlo Renaultu jsou OK. Nesmí pro ně ale používat nepřirozené módy motoru

Petr Hlawiczka, 14. března 2018, 06:20 Google+

Mezinárodní automobilová federace (FIA) po stížnostech soupeřů zkoumala zadní část Renaultu RS18, který má výfuk nasměrován směrem k horní části přítlačného křídla. Řešení je podle ní v pořádku, tým ale nesmí používat nepřirozené módy motoru, kdy by jej ofukovalo i tehdy, pokud by pilot neměl sešlápnutý plyn.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 14.03. 12:30) Napište svůj názor
FIA si hlídá, jak týmy zacházejí s výfuky

FIA si hlídá, jak týmy zacházejí s výfuky | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Jak jsme vás informovali v živém zpravodajství z testů (6. den), tak výfuk nového Renaultu je nakloněný o maximálně povolených 5 ° směrem k horní části zadního křídla v pokusu o navýšení výkonnosti díky rychle proudícím výfukovým plynům. Kvůli jejich teplotě (kolem 400 °C) pro spodní klapku používal stínění.

"Není tajemstvím, že z proudění výfuků kolem zadního křídla pramení užitek. Rozhodli jsme se naklonit koncovku co nejvýše, jak vám umožňují pravidla, abychom tento užitek maximalizovali. Různí výrobci na to mají různá řešení," popisoval technický ředitel Renaultu Bob Bell.

"Jde o drobný zisk. Zdaleka nedosahuje takových úrovní, jako před 4 či 5 lety s výfukovými difuzory, vůbec se jim neblíží, ale stále je to užitečné," obhajoval Bell řešení Renaultu, které podle něj není obtížné zkopírovat.

img-responsive

Záď Renaultu se během testů stala trnem v oku některých soupeřů | foto: Renault Sport F1

Podle závodního ředitele Charlieho Whitinga ale francouzský tým sotva přišel na to, jak pomocí výfukových plynů a jejich patřičného směrování významně zvýšit výkonnost zadního křídla. Největší starosti mu dělalo to, aby nepoužíval speciální motorové mapy pro posílení jejich vlivu, kdy pilot nemá sešlápnutý plyn, ale z výfuku přesto proudí horké plyny.

"Myslím, že musíme akceptovat, že vždy bude docházet k určitému vlivu výfuku. V roce 2012, 2013 to bylo masivní, ale zakázali jsme to a pro rok 2014 jsme přijali pravidla, která zajistila, aby výfuk neměl žádný vliv," uvádí závodní ředitel FIA.

"Nějaký malý tam ale být musí. Budeme se tím muset zabývat a během roku uvidíme, jestli budeme muset podniknout něco, abychom to minimalizovali. Nejdůležitější je to, aby nedělali nic hloupého s módy motoru, které jsou podle mě nepřirozené, máme-li to tak říct," pokračuje Whiting.

img-responsive

Soupeři si na řešení Renaultu stěžovali, FIA na něm nic závadného ale nenašla | foto: Craig Scarborough

"Loni jsme měli trochu starosti o foukání z výfuku, protože křídla byla samozřejmě o 150 milimetrů níže než v roce 2016, takže se tam toho dalo získat více. Proto jsme umístili část výfuku doprostřed, stanovili minimální úhel a všechny tyto věci.

Jenže týmům se podařilo postavit křidélka nad difuzorem [tzv. monkey seat] a podobné věci, kterých se nám podařilo zbavit změnou pravidel pro karosérii. Stále tam však zůstává malý prostor, jelikož víte, jaké týmy jsou - pokud odeberete jednu věc, pak se budou snažit získat 10 % toho, co měly. Budou to dělat pořád.

Je stanovena maximální výška pro výfuky, 550 milimetrů. Proto si myslím, že to, co z toho Renault dostává, je absolutní minimum. Nevidím v tom žádný problém, pokud zajistíme, že nebudou svůj motor provozovat ve falešném módu, pokud to tak nazveme - v módu, který by nebyl normální," dodává Whiting.

Vytisknout

Diskuze: Výfuk i zadní křídlo Renaultu jsou OK. Nesmí pro ně ale používat nepřirozené módy motoru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 14.03.2018 12:30 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso

Alonso loni po neúspěšné sezóně s Hondou zvažoval konec kariéry. Proč si to…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  2. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  3. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  4. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  5. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud