TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 8. května 2024, 22:01 Google+

Nový Amarok se představil teprve loni, takže se stále jedná o novinku, která je proti první generaci dost odlišná. Celkově se dá říct, že pro VW je spolupráce s Fordem výhodná - většina komponentů je převzata z povedeného Rangeru. Díky tomu je druhá generace Amaroku v nejvyšší výbavě Aventura dokonce levnější, než byla ta předchozí, kterou jsme testovali před třemi roky, což je vzhledem k inflaci a celkovému zdražování velice vzácný úkaz.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Amarok

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod a ceny

Amarok byl vždy spíše silničnějším pick-upem, než-li vyloženě pracantem a to se nezměnilo. Není to ovšem tak, že by zvládl v terénu méně, než jeho rivalové v podobě Isuzu D-Max či Toyota Hilux, ale spíš vám ho bude více líto „mordovat“ ho v těch nejnáročnějších podmínkách. Obzvláště tedy mluvím o dnes testované vrcholné výbavě Aventura, která na příplatkových 21 palcových kolech působí až prémiovým dojmem.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Základní cenovka Amaroku činí 1 102 893 Kč, za které dostanete karoserii typu Double Cab (5 míst k sezení), dieselový motor 2,0 TDI o výkonu 125 kW, manuální převodovku, plechové 16 palcové disky a samozřejmě pohon všech kol. Druhý výbavový stupeň Life nabídne lepší výbavu a silnější dvoulitr o výkonu 151 kW – na výběr je jak manuál, tak automat (1 169 914 Kč / 1 202 112 Kč).

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Já osobně bych šel alespoň do středního stupně Style, se kterým dostanete lepší výbavu a šestiválec 3,0 TDI o výkonu 177 kW (1 305 169 Kč). Dále je na výběr PanAmericana se stejným motorem – 1 458 435 Kč a navíc nabídce například Harman/kardon audio, bezklíčové zapalování, komfortní tlumiče, obšitou palubní desku kůží, parkovací kameru či ambientní osvětlení. No a námi testovaný vrchol Aventura (1 504 497 Kč) nabídne ještě 20 palcové disky, kožené potahy, elektrické sedadla či chromové dekory v exteriéru. Náš testovaný kus měl ještě bohatou příplatkovou výbavu (metalíza, 21 palcové kola, hardtop na korbu, hagusy, kryt motoru a převodovky, tažné zařízení, přídavné topení a pár dalších položek, takže se cena vyšplhala na 1,7 milionu.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Amarok je pořádný kus auta, což je naživo opravdu znát. V této výbavě vypadá opravdu skvěle a stylově. Veliká kola a chromové doplňky navozují prémiový dojem a vlastně už se ani nedivím, že jej VW prezentuje jako prémiový pick-up, opravdu tak působí. Přední část je hezky mohutná a vysoká, což oceníte v terénu, kdy se dobře dle kapoty pozná, kde předek auta končí. Vyzdvihnout musím vynikající LED Matrix světla. Z boku vynikne délka přesahující 5,3 metru a nevšimnout si nelze ani bočních prahů, které usnadní nastupování do vozu. Nevýhodou je pak snížení přechodového úhlu v terénu. Zadní části dominuje nápis Amarok na víku korby, která je v tomto případě zakryta hardtopem, který bych já osobně rozhodně chtěl.

Rozměry: 5362/1917/1883/3270 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 2401 kg

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Elektricky ovládaná kožená sedadla vypadají krásně a velice dobře s v nich i sedí. Drobný problém mám však s výraznou bočnicí, která řidičovi drží levou nohu. Při jízdě je to sice fajn, jenže Amarok je dost vysoký a právě tato bočnice bude při nešetrném nastupování trpět. Nechci vidět, jak to bude vypadat po 250 tis km. Pokud však řidič umí nastupovat, použije boční práh a madlo na A sloupku, bude to bez problému. Pozice za volantem je jinak příjemná, z vozu je dobrý rozhled a k dokonalosti chybí už jen polohovatelná loketní opěrka.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Infotainment a volič automatu? Pokud jste již nějakou recenzi Amaroku či Rangeru četli, tak jste pravděpodobně slyšeli o kritice těchto dvou věcí. Musím se přiznat, že s řadící pákou jsem první dny také trochu bojoval (tlačítko, pomocí kterého s pákou hýbete se ovládá ukazováčkem, nikoliv palcem), ale v druhé polovině týdne mi to přišlo naprosto přirozené. Na co bych si zvykal déle, je manuální řazení pomocí tlačítek z boku. Pádla pod volantem jsou v tomto případě výrazně lepším řešením. Použité materiály jsou kvalitní a jediným slabším místem je středový tunel a spodek palubní desky. Zpracování je velice dobré a působí bytelně, ani v terénu zde nic nevrže.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Co se zábavního systému týče, tak má fajn rozlišení, je přehledný, nabídne bezdrátové Car Play, jeho rychlost nenadchne, ale ani neurazí a jediné, co je otravné je dotykové ovládání teploty, jinak bez také bez připomínek. Ocenit musím také volant, kde jsou klasická tlačítka, s kterými se pracuje jedna radost. Celkově se tedy vůz ovládá jednoduše a vcelku intuitivně.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Prostornosti není co vytknout a veliké zlepšení proti minulé generaci nastalo vzadu. Tam totiž bylo opěradlo dosti kolmé a místa na nohy nebylo nejvíc. Zde je místa více, díky nesedíte kolmo k sedáku, takže bych si zde dokázal představit i delší cestu.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

O odkládací prostory také nouze není a líbí se mi i přítomnost starého i nového USB či velká zásuvka. Zadní korba pojme bez problému EURO paletu. Rozměry korby činí na délku 162 cm, na šířku 158 cm (mezi podběhy 123 cm) a na výšku 52 cm.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Vyzdvihnout je potřeba skvělý podvozek, který na silnici poskytuje proti konkurentům velice dobrý jízdní komfort a to i navzdory 21 palcovým kolům. Sice stále cítíte od zadní tuhé nápravy typické mírné „nakopávání“ od příčných nerovností a kanálů, ale není to nic vyloženě obtěžujícího. Další překvapení nastalo na dálnici, kde je i při 150 km/h v kabině ticho, takže na spolujezdce nemusíte zvedat hlas, aby vás slyšel. Úroveň jízdního komfortu by se dal přirovnat k většině běžných SUV.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Co v terénu? Amarok jsme i přes tuto „navoněnou“ specifikaci vzali na Offroad dráhu do Milovic a do Hummer centra, kde je několik průdkých výjezdu, možnost zkřížit nápravy a spoustu dalších disciplín. Amarok sice disponuje pohonem všech kol, ale většinu času na silnici tráví pouze s pohonem zadních kol. Ten nechávám i zde a jsem zvědav, co s ním zvládne. Překvapivě víc, než jsem čekal. Čtyřkolku aktivuji až v moment, kdy se pouštím na cca 27 ° stoupání na sypkém povrchu, kde zadokolka pouze hrabe a vůz stojí na místě. Výjezdy zvládá levou zadní a ani nebylo nutné aktivovat další eso z rukávu v podobě zadní uzávěrky diferenciálu. Ta se hodila při křížení náprav, když bylo jedno zadní kolo ve vzduchu.

V technických pomalých pasážích je ještě možnost aktivovat redukci. Budu však upřímný, do žádných extrému jsme se nepouštěli a absolvovali jen ty běžnější překážky, které zvládl s „prstem v nose“. Na klasické polní cestě či louce pak nemá problém letět vysokou rychlostí a klidně i bokem.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

O pohon vozu se stará šestiválcový diesel o objemu tří litrů od Fordu. Zde se však jmenuje TDI. Baví mě jeho mohutný zvuk a celková kultivovanost. Kde však proti první generací lehce ztrácí, tak je to v dynamice, která je díky nižšímu výkonu o něco slabší, nikoliv však slabá. Motor produkuje maximální výkon 177 kW a kroutící moment činí 600 Nm. První generace nabízela 190 kW a 580 Nm. Motor je spojen s měničovou automatickou 10 stupňovou převodovkou. Pracuje tak, že o ni ani nevíte, žádné škubání či houpání otáček při mírné zátěži, jako jsme zaznamenali třeba v Mustangu, kam se dává také. Akcelerace na 100 km/h zabere 8,8 vteřin a rozjede se až na 190 km/h (první generace zvládla 7,3 vteřin a 207 km/h).

Naměřená spotřeba s lehkou nohou:

Město: 9,5 – 11 l

Kombinovaná: 10,2 l

Dálnice: 10,5 - 11 l

Okresky: 8,5 – 9,5 l

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Konkurenti

Závěr

Nový Amarok je jednoznačně lepším vozem, než byla jeho první generace. Novinka ztrácí pouze o něco horší dynamikou a složitějším ovládáním. Spřízněnost s Fordem se rozhodně vyplatila a my tu díky této kooperaci máme prémiový pick-up, který je dost možná tím vůbec nejpohodlnějším na trhu. Nabízí povedený design, kvalitní interiér, silný šestiválec a neztratil nic ze svých terénních schopností. Utáhne 3,5 tuny a díky veliké korbě toho i dost odveze.

Třešničkou na dortu je pak cenovka, která je v námi testované výbavě Aventura nižší o skoro 70 tisíc, než byla tři roky zpět u prvního Amaroku. Perfektně se hodí pro někoho, kdo jezdí často po silnici, sem tam něco opravdu těžkého tahá / vozí a potřebuje i odolnost / schopnosti v terénu, což SUV za podobné peníze nenabízí. Volkswagen Amarok 3,0 TDI Aventura si odváží 9/10 bodů.

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Design

Světla

Podvozek – komfort

Odhlučnění

Motor

Terénní schopnosti

Bezdrátové Car Play

Prostornost

Odkládací prostory

Hardtop

Solidní cenovka

img-responsive

Amarok | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Minusy

Ovládání klimatizace

Parkování ve městě

Drobné nedostatky uvnitř (sundané tažné není kam dát, volič převodovky není intuitivní, loketní opěrka není polohovatelná, infotainment je v některých ohledech složitý, příliš výrazná bočnice sedadel)

Vytisknout

Diskuze: TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud