Whiting o prudkém nárustu práce, snaze zpřísnit palivová omezení a zmrazit vývoj motorů

Petr Hlawiczka, 1. dubna 2014, 06:35 Google+

Ředitel závodů F1 Charlie Whiting popisuje, o kolik je náročnější dohlížet na pravidla v přelomové sezóně Formule 1. Nároky a množství práce pro FIA a jeho tým podstatně stouply.

Počet komentářů:  23 komentářů (Poslední 03.04. 18:56) Napište svůj názor
Motory

Motory | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

"Pracovní zátěž mého týmu se ohromně zvýšila. Já na něj dohlížím, Jo Bauer [technický delegát FIA] rozhoduje o každodenních záležitostech," popisuje Whiting pro ESPN rozdělení práce v letošních závodech.

"Místo toho, aby měl na starosti motory a převodovky, má nyní šest různých součástí, šest odlišných prvků pohonné jednotky... Z toho vám bude hned jasno, že to je podstatně složitější. Řídicí elektronika se u některých týmů také dělí na osm různých jednotek, takže jde o jinou úroveň složitosti," vysvětluje.

Letošní pohonné jednotky se skládají se šesti základních součástí: interní spalovací motor (ICE), turbodmychadlo (TC), řídicí elektronika (CE), motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) a úložiště energie (ES).

"Nejde jen o ta vyšší čísla, ale každá [součást] z nich musí být na konci dne zapečetěna. A to je pouze jedna věc. Dostat se k nim je vlastně také docela složité. Zlepší se to s tím, jak si na ně lidé budou zvykat.

My se k těmto dílům ale musíme dostávat, abychom ověřili, že je pečeť neporušena, jinak je musíme zapečetit znovu. Po Melbourne se tam naši kluci těmto věcem věnovali do pěti hodin rána. Samozřejmě se se to usnadní, ale jde o ohromné množství práce navíc," uvádí Whiting.

f1
FIA má letos s kontrolou dodržování nových pravidel spoustu práce (foto: Team Caterham F1)

Jeho tým dohlíží na opravy týmů, kontroluje flexibilitu křídel, bere vzorky paliva a během závodů je analyzuje, váží jezdce a monoposty, kontroluje rozměry křídel, výfuků a karoserie, startovní tlaky a používané směsi pneumatik, využívání nahlášených převodových poměrů, tloušťku brzdových kotoučů, software, rychlost v boxech, monitoruje využívání MGU-K - nikdo jej na startu například nesmí použít, dokud vůz nedosáhne rychlosti 100 km/h.

Kontroluje také data ze startu, z řazení, z řízení krouticího momentu, tlaku brzd, dodržování limitu týkající se elektrického výkonu a nabíjení u MGU-K a ES, maximální krouticí moment MGU-K a maximální rychlost MGU-H, otáčky motoru (nesmí přesáhnout 15 000 ot/min), tlak v chladicích systémech motorů, průtok a teplotu paliva atd.

Jak potom vypadá taková konkrétní technická zpráva, to si můžete prohlédnout na originálním dokumentu z Velké ceny Malajsie 2014 zde.

pouzite soucasti
Stav použitých součástí pohonných jednotek před Velkou cenou Malajsie,
každá je omezena na 5 ks na sezónu pro každého jezdce

Úplné zmrazení vývoje motorů a postupné snižování množství paliva pro závod
Máme program povoleného vývoje do roku 2020, kdy toho půjde změnit velmi málo. Představuji si, že o rok či dva dříve by specifikace měly být zmrazeny - podobně, jako jsme to udělali se starými V8 motory.

Technologie už bude dostatečně vyspělá. Pro další léta bude stále relevantní. Myslím si, že jde o okamžik, kdy bychom mohli rozhodnout o dlouhodobé budoucnosti tohoto motoru a možná přemýšlet o zmrazení, abychom omezili vývoj a udržely náklady při zemi.

Kromě zmrazení pohonných jednotek přemýšlí také o postupném snižování množství paliva pro závod, které je nyní stanoveno na 100 kg bez ohledu na jeho délku. "Tohle bylo vždy záměrem, proto jsme umožnili změny.

Základní myšlenkou je pokusit se zvýšit efektivitu. Například 98 kg v dalším roce, pak 96 kg atd. Ale Strategická skupina F1 souhlasila s tím, že průtok paliva ani jeho množství nebudeme přehodnocovat přinejmenším do roku 2016," dodává Whiting.

Vytisknout

Diskuze: Whiting o prudkém nárustu práce, snaze zpřísnit palivová omezení a zmrazit vývoj motorů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 03.04.2014 18:56 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 23 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Ferrari při vývoji zlepšuje efektivitu ve všech oblastech, projeví se to již v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  4. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud