Whitmarsh: Dopustili jsme se velkých chyb, ale MP4-28 už je rychlejší než loňské auto

Petr Hlawiczka, 30. srpna 2013, 06:30 Google+

Šéf McLarenu Martin Whitmarsh přiznává chyby, kterých se dopustili při rozhodování o vývoji letošního vozu. Proč se pustili do radikálních změn místo vylepšování nejrychlejšího vozu ze závěru loňské sezóny?

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 04.09. 11:40) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

"Když jsme v posledních několika letech něco udělali špatně, nezakrývali jsme to. Jsme sami sobě těmi nejtvrdšími kritiky. Letos jsme se dopustili některých velkých chyb - to je zřejmé a těžko se to napravuje," uvádí Whitmarsh.

"Neužíváme si závodění bez vyhlídky na vítězství, takže to je teď bolestivé a těžké, ale takový už je život. Je to neobvyklá situace, protože v posledních deseti letech jsme byli vždy na špici a bojovali o vítězství a dokonce až do konce sezóny o šampionáty. A letos se nemůžete stáhnout," popisuje šéf McLarenu letošní náročnou.

"Nemůžeme být spokojeni s tím, kde nyní experimentujeme. Je to pro tým těžké. Efektivně testujeme během pátků, ty jsou pro nás testovacím základem, jezdíme v mnoha odlišných konfiguracích a sbíráme data. A snad učiníme pokrok, uplatníme ho a zlepšíme se," doufá zkušený Brit.

nos
Srovnání letošního vysokého nosu s loňským (foto: McLaren Mercedes)

Tým z Wokingu letos nešel cestou evoluce, ale pustil se do radikálních změn vozu. V čem byl podle Whitmarshe při vývoji agresivní? "Byli jsme agresivní, pokud jde o výšku nosu, o konfiguraci předního zavěšení, o konfiguraci zadního zavěšení, karosérii a návrh výfuků.

Jedním slovem: udělali jsme příliš mnoho věcí, které se odchylovali od vozu, který byl před devíti či desíti měsíci nejrychlejším," lituje šéf McLarenu. Kdo jej přemluvil, aby schválil takové změny? "Jsme tým a veškerou vinu nakonec nesu já - je to má práce. Není to mým stylem ukazovat veřejně na lidi, když věci nevyjdou."

McLaren loňskou sezónu zakončil s nejrychlejším vozem a dobře věděl, že letošní sezóna bude přechodnou před velkými změnami, které přijdou v příštím roce. Proč se tedy rozhodl pro radikální změny, když bylo jasné, že mnohé věci nebudou v roce 2014 využitelné?

"Tým o těchto věcech rozhodoval v období, kdy jsme začali trochu ztrácet. Začátek sezóny 2012 byl dobrý, pak jsme se ale uprostřed začínali propadat - a to je čas, kdy děláte tato rozhodnutí.," vysvětluje Whitmarsh, co stálo za rozhodnutí pustit se do velkých změn.

mclaren
Zadní část McLarenu MP4-28 v Belgii - poprvé se zadním křídlem pro střední úroveň přítlaku
(foto: McLaren Mercedes)

"Pak loňské auto začalo být čím dál rychlejší. Bylo to špatně načasované, špatně vyhodnocené a ctižádostivé. Při zpětném pohledu je jasné, že jsme v tom udělali chybu. Zpětný pohled je skvělou věcí, z níž se můžete poučit, ale momentálně vám nikterak nepomáhá.

Buďme však také féroví: toto auto je nyní rychlejší než loňské. Takže to, co jsme udělali, vedlo k drobným pokrokům, efektivně jsme však ztratili přibližně šest měsíců. Ostatní týmy pokračovaly ve vývoji svých loňských vozů, jak jsme to měli udělat i my. Musíme je pomalu dohánět. Trochu se nám to podařilo, ale ještě to očividně nestačí," hodnotí Whitmarsh.

"Slabinou McLarenu - a to je zřejmě mou chybou - ej, že jsme nepřesunuli dostatek zdrojů pro příští rok. Bojovali jsme pro danou sezónu, protože jsme závodníci - to je naší slabinou. V minulosti jsme mívali trochu zpoždění - začali jsme pomaleji a pak jsme šlápli na plyn.

Často jsme byli v situaci, kdy jsme udělali chybu, pak jsme ji napravili a poskočili vpřed. Letos problém ale spočívá v tom, že jsme pozadu ve vývoji. Pak na to šlápnete a vývoj zrychlujete, ztrácíte korelaci mezi aerodynamickým tunelem a tratí, ztrácíte směr a najednou je těžké učinit pokrok, který byste si přáli," odhaluje šéf McLarenu příčiny letošního trápení svého týmu.

Vytisknout

Diskuze: Whitmarsh: Dopustili jsme se velkých chyb, ale MP4-28 už je rychlejší než loňské auto

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 04.09.2013 11:40 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Ferrari se stále věnuje vozu F138, zdroje k práci na tom příštím přesune až…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  2. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  3. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  4. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  5. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud