Masivní tank české výroby? Tatra přišla s převratnou novinkou, nikdy ji nikdo neviděl

AutoRoad.cz, 12. září 2018, 12:54 Google+

Československá armáda patřila v předválečné době mezi jednu z nejkvalitnějších na starém kontinentu. Kromě dobře vycvičených a odhodlaných vojáků disponovala i schopnou bojovou technikou. K té se mohl zařadit i Tatrovácký "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem", jeho vývoj však zastavila válka.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vizualizace projektu tanku s otáčivou věží a nástavkem

Vizualizace projektu tanku s otáčivou věží a nástavkem | foto: DeviantArt

Sdílejte článek

Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem si vzal za úkol vyřešit nejpalčivější problémy tehdejších tanků. Tím hlavním byl omezený výhled řidiče, který se musel často spoléhat jen na povely velitele tanku. Ten se pak nemohl plně věnovat vyhledávání cílů a účinnost tanku v boji klesala.

Dalším problémem bylo umístění motoru. Ten se totiž nacházel ve stejné korbě jako posádka, v případě zásahu pak docházelo k častým požárům právě v prostoru posádky tanku. Ačkoliv existovala možnost instalovat pancéřované protipožární přepážky, ty tanku přidávaly na hmotnosti a ubíraly na rychlosti i manévrovatelnosti, což si málokterý tank mohl dovolit.

Jedním z častých problémů bylo i nabíjení děla. Munice do něj totiž bývala nejčastěji uložena v korbě tanku. V případě natočení věže ale mohla být hůř dosažitelná. Nabíjení se tak zpomalovalo a kadence střelby klesala.

Tatra proto přišla s velice zajímavým a zcela novátorským přístupem. Základem tanku se staly dva spojené podvozky z experimentálního tanku T-78. Jeden podvozek obsahoval motor, převodovku a palivovou nádrž. Na druhé části podvozku se nacházel dutý sloup, na jehož vršku byla umístěna "budka" řidiče. Kolem tohoto sloupu se zároveň otáčela věž s posádkou: velitel a střelec, protitankovým dělem ráže 47 mm, kulometem Vz. 35 a zásobou munice.

Řidič měl sedět uvnitř pancéřované budky na vrcholku věže, což mu mělo poskytnout ideální výhled do všech stran. Kromě řízení, které mělo být řešeno jako v klasickém tanku, měl mít řidič k dispozici i kulomet vz. 35.

Čelní pancéřování věže a budky mělo mít sílu 50 mm, boční pancéřování 45 mm a strop s podlahou 16 mm. Váha tanku se měla pohybovat okolo 15 tun. O jeho pohon se měl starat hvězdicový jedenáctiválec o objemu 18030 cm3 s výkonem 205,9 kW (280 koní), který byl použit již u tanku T-78. Ovšem během zkoušek prototypů T-78 se projevily četné nedostatky tohoto motoru.

Celý pokrokový projekt vznikl již během roku 1936 pod názvem "Projekt tanku s otáčivou věží a nástavkem". 6. srpna 1936 si společnost podala přihlášku na patentový úřad, který jí v roce 1938 přijal.  Ke stavbě prototypu už ale nedošlo.

Vytisknout

Diskuze: Masivní tank české výroby? Tatra přišla s převratnou novinkou, nikdy ji nikdo neviděl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Mrtvý úhel se dá eliminovat správným nastavením zrcátek

Jak minimalizovat mrtvý úhel? S tímto trikem se ho téměř zbavíte

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud