Britský křižníkový tank Cromwell dovezl československé vojáky až do Plzně

AutoRoad.cz, 26. dubna 2017, 10:44 Google+

Tanky Cromwell patřily na konci druhé světové války mezi nejrozšířenější britské obrněnce. Vyrobilo se jich přes 4.000 kusů a mezi vojáky si získaly skvělou pověst pro svou spolehlivost, rychlost a přesnost. Několika těmito tanky disponovala i Československá samostatná obrněná brigáda, která na nich v květnu 1945 dorazila do Plzně.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tanky Cromwell se účastnily i Arabsko-izraelské války v letech 1948-1949 (foto:Bukvoed)

Tanky Cromwell se účastnily i Arabsko-izraelské války v letech 1948-1949 (foto:Bukvoed) | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

Tank Cromwell vzešel z neúspěchů britských tankových vojsk během obranných bojů ve Francii a bojů v severní Africe. Britské tankové síly byly totiž budovány podle koncepce, která vycházela ještě z první světové války. U křižníkových tanků tak byl kladen důraz na rychlost a schopnost zasadit překvapivý úder do týlu nepřítele podobně, jako kdysi jízda.

To si však vybralo svou daň na síle pancéřování a výzbroji. Po prvních střetech s mnohem pokročilejšími tanky německé armády bylo rozhodnuto o vývoji nových tanků, které by se těm německým vyrovnaly. Na konci vývoje stál právě Tank Cromwell, který patřil svou spolehlivostí, pancéřováním i rychlostí k tomu lepšímu, čím britská armáda disponovala. Do bojů byl ale nasazen až v roce 1944, kdy už Němci používali tanky Tiger a Panter, kterým se Cromwell nemohl rovnat.

Posádku tanku tvořil velitel, řidič, radista, střelec a nabíječ. Tank byl nejčastěji vybaven kanónem ráže 75 mm s drážkovanou hlavní a úsťovou rychlostí až 619 m/s. Další výzbroj tanku tvořily dva kulomety Besa 7,92 a granátomet. Bezpečí posádky zajišťoval silnější pancíř, který dosahoval tloušťky 32 až 76 mm.

O pohon se staral zážehový dvanáctiválec Rolls-Royce Meteor o výkonu 447 Kw (600 koní), jenž se vyznačoval svou vysokou spolehlivostí a tank díky němu dosahoval rychlosti 64 km/h. Byl však poměrně žíznivý. Se spotřebou dosahující 280-420 l/100 km na silnici a 420-560 l/100 km v terénu dokázal svou 527 litrovou nádrž vyprázdnit poměrně rychle. Další nevýhodou bylo časté vzplanutí těchto motorů po zásahu.

Tank zasáhl do bojů až po vylodění ve Francii roku 1944. Zde se však střetl s mnohem silnějšími tanky Tiger a Panter, proti kterým neměl šanci. Velitelé tak svým mužům doporučovali, aby využívali rychlost a manévrovací schopnosti svých tanků a ze soubojů se silnějším nepřítelem raději ustoupili. Se slabšími tanky si ale Cromwelly poradili bravurně. Posádky si je navíc rychle oblíbily. Cromwelly byly totiž na britské tanky až nevídaně spolehlivé a jejich kanóny přesné.

Tanky Cromwell byly přiděleny i k Československé samostatné obrněné brigádě. Ta kvůli nízkým stavům zasáhla do války až v roce 1944 během obléhání přístavu Dunkrerque, kde se opevnilo přes 12.000 německých vojáků. Přístav se sice dobít nepovedlo, ale díky jeho obklíčení bylo zabráněno vpádu početné německé posádky do týlu spojeneckých vojsk. Obránci Dunkerque se vzdali generálu Liškovi až 9. května 1945.

img-responsive

Vojáci Československé samostatné obrněné brigády se svým tankem Cromwell v La Panne (Belgie), nedaleko přístavu Dunkerque, 1945 | foto: wikimedia.org

Během obléhání francouzského přístavu byla menší skupina vojáků odvelena, aby se mohla alespoň symbolicky zúčastnit osvobození Československa. Tito vojáci dorazili na svých tancích Cromwell do osvobozené Plzně teprve 9. května.

Tanky Cromwell se vyráběly až do roku 1950. Po druhé světové válce se účastnily bojů v První arabsko-izraelské válce, Korejské války a v menších počtech i občanské války v Řecku.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Britský křižníkový tank Cromwell dovezl československé vojáky až do Plzně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Tank LT 38

Čechoslováci vyrobili nejlepší lehký tank na světě. Němci si ho vyzvedli přímo v továrně

Automobilka Mitsubishi brzy odhalí svůj nový model kombinující prvky crossoveru a MPV

Mitsubishi představí nový model kombinující výhody Crossoverů a MPV

1953 Chrysler Custom Imperial - jeden z prvních automobilů vybavený klimatizací

Klimatizace chladí automobily již 64 let, její cesta však nebyla nejsnazší

Nově postavený Mercedes-Benz 190E

Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš? Mercedes boří mýty a lidé šílí nadšením

Automobilka Tesla zrušila možnost objednat si sedadla v klasické kůži, nahradila jí kůže umělá

Novou Teslu už si "v kůži" nekoupíte, automobilka pokračuje v cestě za nejekologičtějšími vozy

Ilustrační foto

Co dělat, když vám vosa vletí do auta?

Lexus LC500 vs. Aston Martin DB11. Kdo vyhrál v ostrém testu?

Souboj luxusních kupé: Lexus LC500 vs. Aston Martin DB11. Kdo vyhrál v ostrém testu?

reklama
reklama

Doporučujeme

TechArt přepracoval novou Panameru

TechArt si pohrál s novou Panamerou. Výsledek je fascinující

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vnite Pt: Sovětské Taxi předběhlo dobu o desítky let

  2. Lada 2151 Classic? Moderní Žigulík na druhou

  3. Svět žasne nad českým létajícím autem. GyroDrive je skutečný unikát

  4. Jak přežít srážku s autem? Kaskadérka se podělila o základní rady

  5. Ferrari P3 - italská odpověď na Aston Martin Valkyrie

  6. Smrdí vám interiér auta a nevíte co s tím?

reklama