Obrněný automobil Austin sehrál svou roli v životech mnoha legionářů

AutoRoad.cz, 5. května 2017, 13:05 Google+

Ačkoliv si obrněné vozy Austin pořídila ještě carská armáda na začátku první světové války, jejich největší nasazení probíhalo během Ruské občanské války. Zde se s nimi ve velké míře utkali i naši legionáři. Některé z nich ale ukořistili a zařadili do svého vozového parku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Obrněný vůz Austin (foto:Hornet Driver)

Obrněný vůz Austin (foto:Hornet Driver) | foto: wikimedia.org

Sdílejte článek

V době vypuknutí první světové války si carská armáda uvědomovala své nedostatky v mechanizaci. Rozhodla se proto začít s vytvářením jednotek složených z obrněných automobilů s kulomety. Ruský průmysl na tom ale nebyl dobře, což vedlo k hledání vhodných vozidel v zahraničí. Volba nakonec padla na společnost Austin Motor Company, která pro požadavky Ruska navrhla nový model.

První série obrněných vozidel Austin byla postavena na šasi osobního vozu s pohonem zadní nápravy. Kola byla původně dřevěná s pneumatikami. Pro bojové účely bylo možné je nahradit klasickými koly s plnohodnotnými pneumatikami. Dva kulomety typu Maxim byly namontovány po stranách ve dvou oddělených věžích za kabinou řidiče. Hlavní ochranu vozidla tvořily 3-4 milimetry silné pancéřové pláty. Posádku tvořily čtyři osoby - řidič, velitel a dva střelci.

Prvních 48 vozů bylo objednáno v září 1914. Po jejich dodání ale bylo zjištěno, že pancéřování je příliš slabé a neposkytuje posádce dostatečnou ochranu. Většina vozidel tak dostala silnější pancéřové plechy, jejichž hmotnost se negativně projevila na jízdních vozidlech vozidla a občas dokonce deformovala i rám. I přes počáteční neduhy si ale pancéřované Austiny získaly oblibu, což vedlo k dalším třem objednávkám.

Během objednávky v roce 1915 dostali rusové 60 vozidel 2. série. Tato série už byla postavena na podvozku náklaďáku se silnějším šasi a výkonnějším motorem. K dalším změnám patřilo zesílení pancíře, úprava kabiny řidiče pro lepší střelbu z věží, přídavné pancéřování na kulometech a úpravu karoserie.

V roce 1916 přišla další dodávka šedesáti vozidel, tentokrát v třetí sérií. Ta se od druhé odlišovala upravenou karoserií, neprůstřelným sklem u řidiče a odstraněním bočních okének. Poslední, čtvrtá série, která byla vybavena posíleným šasi a dvojitou montáží kol na zadní nápravě, nebyla kvůli událostem v roce 1917 nikdy dodána.

Samostatnou výrobu těchto vozidel zkoušeli spustit i přímo v Rusku. V roce 1916 došlo k objednání 60 podvozků společnosti Austin, které byly použity u třetí série. Práce na ruských obrněncích však byly kvůli únorové revoluci zastaveny. Výroba se rozjela až v roce 1918. Celkem bylo vyrobeno 33 vozidel označovaných jako "Ruský Austin", později se vžilo označení "Austin-Putilov"

Dvanáct kabin určených pro stavbu Austinů se dočkalo umístění na polopásový podvozek Kégresse. Tyto vozy pak nesly označení Austin-Kégresse. Jejich výroba byla zastavena již v roce 1920 pro nedostatek materiálů.

img-responsive

Obrněný vůz Austin zničený legionáři během bojů | foto: armoredcars-ww-one.blogspot.com

S obrněnými vozidly Austin měli bohaté zkušenosti i Českoslovenští legionáři. Mnoho jich museli zničit, některé se jim však podařilo ukořistit a použít v bojích. Tato vozidla byla také často přesouvána pomocí známých obrněných vlaků. Na jednu stranu tak mohli legionáři vozidla rychle a efektivně přepravovat, na druhé straně sloužila vozidla na vlaku jako účinný bojový a obranný prostředek.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Obrněný automobil Austin sehrál svou roli v životech mnoha legionářů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Upravené Volvo PV544 s dvanáctiválcovým motorem z tanku T-55

Volvo s motorem V12 o objemu 38.8 litru? Nedivte se, pochází totiž z tanku T-55

Prototyp nového BMW řady 8

BMW M850i: Auto pro boháče, kteří se bojí plnotučné M8

Nissan X-Trail Tekna

TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi 4x4 Tekna: Od pohledu elegán, pod povrchem drsňák

Peugeot 3008

Vítězem ceny "Women’s World Car of the Year“ se stal Peugeot 3008

Stroje Patria AMV se dodávají v řadě různých modifikací

Nad Tatrou se opět blýská! Slováci testují nová bojová vozidla pěchoty

reklama
reklama

Doporučujeme

Dodge Challenger Hellcat

Tenhle záhadně poničený Hellcat najel pouze 28 kilometrů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nezničitelné ruské off-roady? Nový GAZ nastartuje i v třeskutých mrazech

  2. Nad Tatrou se opět blýská! Slováci testují nová bojová vozidla pěchoty

  3. Pickupy pomalu zaplavují Evropu, na vině je paradoxně EU

  4. Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

  5. Nejrychlejší automobil v Dubaji? Ještě není hotový, přesto budí neskutečnou pozornost

  6. Obrněné vozidlo Dingo 2 CZ chrání životy českých vojáků

reklama