VW zaplatil Tatře? Pokuta se vyplatila, z lidového auta vznikla legenda

AutoRoad.cz, 23. ledna 2018, 19:38 Google+

Volkswagen Brouk je „lidový vůz“ vyráběný dlouhých šedesát pět let. Díky tomu se jedná o nejdéle vyráběný vůz značky VW s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 24.01. 11:49) Napište svůj názor
Volkswagen Type 1, nebo-li Brouk

Volkswagen Type 1, nebo-li Brouk | foto: Wikipedia

Sdílejte článek

Začátky vozu se píší už v roce 1931, kdy začal Ferdinand Porsche a Zündapp vyvíjet „Auto pro každého“. V roce 1933 Adolf Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu Volks-Wagenu (Lidového vozu). Úkolem bylo vyrobit jednoduchý a hlavně levný automobil, schopný přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h. Cena vozu měla být 990 říšských marek, což byla tehdejší cena malého motocyklu. Výroba začala v roce 1939, ale brzy byly výrobní linky zabrány pro výrobu vojenských vozidel, a tak se civilní výroba vrátila až po válce.

Protože bylo vozidlo navrženo co nejjednodušeji, slavilo v armádě úspěchy. Vzduchem chlazený motor se osvědčil například v pouštních akcích německých jednotek Afrika Korps. O odpružení se starali torzní tyče, na místo pružin či listových per. Pro dělníky z továrny bylo v roce 1938 založeno město v Dolním Sasku s názvem Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, které se po válce přejmenovalo na Wolfsburg.

img-responsive

Brouk ve službách Wehrmachtu | foto: www.wikipedia.org

Inspirováno Tatrou
Velká část Brouka byla inspirována pokrokovými vozy Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky. Jednalo se zejména o modely Tatra V570 a Tatra 97. Porsche byl dokonce obviněn z plagiátorství, ale soudní proces byl zastaven s vpádem Německa do Československa. Případ se znovu otevřel až po válce (v roce 1961) a VW zaplatil Tatře 3 miliony západoněmeckých marek jako kompenzaci.

Poválečná produkce
Po skončení II. Světové války byla výroba obnovena, tentokrát již pod označením Volkswagen Typ 1. Nový šéf Ivan Hirst přemluvil britskou armádu k objednávce 20 tisíc aut a k roku 1946 již vyráběla továrna tisíc Brouků měsíčně. Brzy došlo k prudkému nárůstu výroby a miliontý Brouk sjel z výrobní linky už v roce 1955, a o tři roky později už to byl dokonce pětimiliontý Brouk.

Během šedesátých a sedmdesátých let se Brouku díky inovativní reklamě a pověsti spolehlivého auta opravdu dařilo. Výrobna dosáhla takové úrovně, že v roce 1972 sesadil patnáctimiliontý Brouk z trůnu předchozího držitele rekordu nejvyráběnějšího vozu, kterým byl Ford T.

Malé úpravy Brouka proběhly v roce 1967, kdy byla vylepšená spojka, posíleny brzdy a standardní výbava. Stejně tak došlo k navýšení výkonu motoru o 3 kW a přestavbě elektrické soustavy na 12 V.

Pád
Po velice úspěšných šedesátých letech musel Brouk soupeřit s těžkou konkurencí modernějších a levnějších vozů, a to nejen z japonska, ale i z vlastních řad. Modelem, kterému nemohl svou zastaralou koncepcí konkurovat byl první Golf, představený v roce 1974. Prodeje v Německu klesly natolik, že byla hlavní výroba v roce 1978 přesunuta do Mexika a Brazílie. Ve spojených státech se Brouk prodával do roku 1977, v Evropě do roku 1985.

img-responsive

Poslední vyrobený brouk (2003) | foto: www.wikipedia.org

Poslední VW Brouk byl vyroben v roce 2003 v Mexiku. Celkem dosáhla výroba všech Brouků přes 21 milionů kusů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: VW zaplatil Tatře? Pokuta se vyplatila, z lidového auta vznikla legenda

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 24.01.2018 11:49 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Myčka, wapka nebo ruční mytí? Tohle je pro vaše auto nejlepší

Genesis Essentia

Nový koncept Genesis? Naprosto úchvatná Essentia vypadá jak z pera Aston Martinu

Porsche Cayenne

Kauza Dieselgate opět ožívá, Porsche zřejmě svolá okolo 60 000 vozidel

Audi Q8 Sport Concept

Nová Audi Q8 na obzoru? První ze série upoutávek přinesla drobné zklamání

Tesla Model X byla označena nejbezpečnějším SUV na světě

Auto, které nelze převrátit? Tesla si z crash testu odnáší světové prvenství

Autonomní Chrysler Pacifica společnosti Waymo

Miliardové zisky z autonomních vozidel? Reklamní agentury čeká bitva o zlatý důl

reklama
reklama

Doporučujeme

Na charitativní aukci Barrett-Jackson se podařilo vydražit automobily v hodnotě přesahující 128.8 milionu Kč

Nová auta za nesmyslné částky? Jediné místo na světě, kde si za vozy parádně…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Karoq 1,0 TSI - Budoucnost tří válců? Statistiky mluví jasně

  2. Chris Brown vyvezl své pozlacené Lambo, extravagantní vkus nezapře

  3. Simpsonovi to znovu dokázali? Takhle před 20 lety předpověděli nový Rolls-Royce Cullinan

  4. Škoda Octavia s nájezdem 695 000 km? Technik nevěřícně žasl nad její kondicí

  5. Druhoválečný transportér křížený s odtahovkou? Seznamte se s Tankensteinem

  6. Spása Tesly na obzoru? V tahle čísla už nikdo nedoufal

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud