Největší monstrum Sovětského svazu? Brutální pohon 24x24 a na korbě jaderné rakety

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. ledna 2018, 19:53 Google+

Pokud bychom chtěli začít pátrat po nejabsurdnějších nákladních vozidlech světa, nenajdeme k tomu lepší místo, než bývalý Sovětský svaz. Kromě řady více či méně bizarních strojů určených do bažin a stepí nevlídné Sibiře tu však vznikaly i stroje, které by se mohly zapsat do Guinessovy knihy rekordů. Tedy pouze za předpokladu, že by nebyly stavěny v nejpřísnějším utajení s cílem nést ty nejděsivější zbraně světa.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
MAZ-7907

MAZ-7907 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Přesně to je je případ náklaďáků, které zná svět pod označením MAZ-7906 a MAZ-7907. Oba stroje, vyvíjené v běloruském závodě MAZ (Minský automobilový závod), vznikaly v rámci přísně utajovaného armádního projektu s názvem "Celina 2". Ten měl za cíl dostat mezikontinentální balistické střely "RT-23 Moloděc" z pevných sil a kolejí na kolové podvozky, což by výrazně přispělo k jejich mobilitě a zkomplikovalo jejich zaměření, vyřazení či zničení. 

Problém byl však v tom, že třístupňová mezikontinentální střela s doletem 11 000 metrů byla odpalována z tubusu o celkové startovací hmotnosti 105 tun. K přepravě tak bylo potřeba vyvinout zcela nový stroj, který by si s touhle masou dokázal poradit.

img-responsive

MAZ-7906 | foto: wheelsage.org

Právě to vedlo k rozběhnutí projektu Celina 2, v jehož čele údajně stanul konstruktér Borys Šapošnikov. Prvním plodem jeho práce byl osmi-nápravový tahač MAZ-7606, který byl skutečně impozantním strojem. Tahač s celkovou nosností 220 tun měl hnaných všech 16 kol, což ale vyžadovalo pořádnou porci výkonu.

Místo klasického motoru však konstruktéři použili tankovou plynovou turbínu, která generovala výkon cca 1250 koní. Aby to však nebylo málo, přidali ještě jeden klasický dieselový motor, který generoval dalších 330 koní. Celkem 1580 koní pak putovalo na všechna kola prostřednictvím dvou hydromechanických převodovek.

Navzdory skutečně impozantním rozměrům i parametrům se však už tou dobou rýsoval druhý model. Ten byl prezentován v roce 1985 s označením MAZ-7907 a už tak dost šílené parametry prvního prototypu posunul na zcela novou úroveň.

Místo šestnácti kol dostal nový model rovnou 24 kol a opět byla všechna poháněná. Kvůli lepší manévrovatelnosti však byly první a poslední čtyři nápravy koncipované jako řiditelné a pro lepší přehled o dění kolem vozu byla v zadní části instalována kamera.

Ostatně není se čemu divit, vždyť tenhle drobek měřil na délku přes 28 metrů, široký byl 4.7 metru a na výšku měl bez nákladu 4.3 metru. O pohon se starala stále ta samá plynová turbína ve spolupráci s dieselem, nicméně o přenos síly na kola se tentokrát starala komplexní elektrická převodová soustava.

Jízda s tímhle monstrem rozhodně nebyla žádnou srandou, ačkoliv se maximální rychlost pohybovala pouze okolo 25 km/h. I tak ale mělo být během testovacích jízd do roku 1987 najeto okolo 2000 kilometrů. Všechny jízdy však byly pečlivě plánovány mezi přelety špionážních satelitů. Dlouhou dobu se tak stroje dařilo držet v tajnosti, o jejich existenci se svět začal dovídat až v momentě, kdy byly přepravovány z Minsku do Volgogradu právě na testovací jízdy.

Přeprava po silnici byla okamžitě vyloučená, stroje by zablokovaly dopravu, cesta by trvala týdny a navíc by se celý projekt okamžitě odkryl. Místo toho tak byly oba testovací exempláře modelu 7907 rozebrány, naloženy na vlak a složeny až na místě. Po rozpadu SSSR pak byly stejnou cestou přepraveny zpět do závodů MAZ, kde se po nich slehla zem.

První novodobé zmínky se objevují až v roce 1996, kdy dvojice podnikatelů potřebovala přepravit 88 tunovou říční loď. Přepravní společnost zvolila na cestu dlouhou 200 km původně jiný těžký náklaďák, MAZ-19221, za který zapřáhla vlek s dvanácti osami - právě MAZ 7907. Tahač se však během cesty rozbil a tak přepravní společnost využila samotný MAZ 7907, který trasu absolvoval za 4 dny. Cestu i spuštění lodi na vodu prý zvládl MAZ bez problému, nicméně na zpáteční cestě mělo dojít k selhání převodového ústrojí.

V současné době prý stojí oba stroje MAZ 7907 v hale výrobního závodu MAZ a zatímco jeden je udržován v perfektním stavu, ten druhý slouží jako zdroj náhradních dílů. Zda se ještě někdy tento impozantní a bezpochyby rekordní stroj ukáže na silnicích je velkou neznámou, stejně jako jeho přesné technické parametry. Prakticky všechny zdroje, ať už domácí nebo zahraniční, se totiž v mnoha detailech rozchází. Co jiného bychom ale mohli čekat od původně armádního projektu, který měl nosit střely s jadernými hlavicemi.

Vytisknout

Diskuze: Největší monstrum Sovětského svazu? Brutální pohon 24x24 a na korbě jaderné rakety

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Type 1, nebo-li Brouk

VW zaplatil Tatře? Pokuta se vyplatila, z lidového auta vznikla legenda

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud