Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

AutoRoad.cz, 20. ledna 2018, 10:21 Google+

Kopřivnická Tatra je známá zejména díky svým nákladním automobilům, které díky své konstrukci a koncepci motorů zdolávají i ten nejtěžší terén a své uplatnění nalezly v nejedné armádě světa. Dříve však Tatrovka vyráběla i osobní vozy, ten nejkrásnější z nich však zůstal u jediného exempláře.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 22.01. 12:32) Napište svůj názor
Tatra JK 2500

Tatra JK 2500 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Tatra JK 2500 dostala během let mnoho názvů. Pravdou však je, že původně se nejmenovala ani Tatra. Její původ bychom totiž nalezli v továrně Karosy, kde na vzniku tohoto nádherného vozu pracoval od roku 1951 talentovaný konstruktér jménem Július Kubinský.

Vývoj automobilu nejprve probíhal s posvěcením samotné Karosy, poměrně brzy však byla továrna zaplněna jinými rozpracovanými projekty s vyšší prioritou, což vedlo k zastavení vývoje prototypu JK 2500. Kubinský se však svého snu nevzdal a na vývoji vozu pracoval ve vlastní garáži kdykoliv měl volný čas. Díky jeho nadšení i odhodlání byl vůz hotov v roce 1955.

Prostorový rám vozu, na kterém jsou umístěny ručně vyráběné panely karoserie, byl ručně svařen z bezešvých ocelových trubek, zadní náprava je typu De Dijon a přední náprava, spolu s řízením, údajně pocházela z německého vojenského vozu KdF. Kola i brzdy v prvním prototypu pocházely z vozu Lancie Aurelia.

Jak jste si jistě všimli, během stavby na voze nebyl použit jediný díl z Tatry, ačkoliv vůz je všeobecně znám právě pod značkou této automobilky. Za to může pohonná jednotka, se kterou konstruktér během návrhu počítal. Ostatně samotná název JK 2500 odkazuje na jméno konstruktéra a objem vzduchem chlazeného osmiválce.

Původně zamýšlenou motorizací vozu měl být motor určený pro Tatru 603, jeho vývoj však v té době nebyl ukončen, proto Kubinský sáhl po šestiválci z Alfy Romeo S6 o výkonu 90 koní. Výkon tohoto motoru předávala na zadní kola manuální čtyřstupňová převodovka, která také pocházela z vozu Alfa Romeo.

První tatrovácký vzduchem chlazený osmiválec, který dostal Kubinský k dispozici, však nebyl tím, po čem toužil. Šlo totiž o motor původně určený do nákladní Tatry 805, jehož výkon byl pouhých 75 koní. Přesto byl do vozu zabudován a spolu s ním se poprvé představil veřejnosti roku 1956 v časopise Svět motorů, kde byl vůz uveden pod titulkem "Také to dovedeme".

První osobní setkání s veřejností pak vůz roku 1958 zažil v Kopřivnici, kde byl slavnostně odhalen. Tatra JK 2500 vzbudila mezi lidmi obrovský poprask a nadšení. Kubinský dostal od ředitele Tatry nabídku ke změně místa z Karosy do Tatry a ihned se uvažovalo o výrobě prvních 5 kusů pro zákazníky.

Ještě před výrobou však proběhlo dvoutýdenní testování, na které se vůz JK 2500 dostavil už s novým motorem z Tatry 603 o výkonu 140 koní, účinnějšími bubnovými brzdami a namontována byla i nová kola vlastní výroby, která přiváděla k brzdám více vzduchu, ochlazovala je a zvyšovala jejich účinnost. V této konfiguraci pak dokázala Tatrovka dosáhnout rychlosti až 200 km/h.

Na výrobu vozu však nikdy nedošlo. Na světa tak jezdil jeden jediný kus, který měl ve svém vlastnictví jeho konstruktér, Július Kubinský, celých 13 let. Poté vůz prodal a od té doby o něm nikdo neslyšel. Možná je ve vlastnictví tajemného sběratele a možná tiše čeká v opuštěné stodole na své nalezení, restaurování a oprášené zašlé slávy. Bezesporu se však jedná o jeden z nejkrásnějších automobilů, jaký kdy na našem území vznikl.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 22.01.2018 12:32 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nová Škoda Fabia RS? S prvním renderem přišel X-Tomi Design

Nová Škoda Fabia ve verzi RS? Zatraceně jí to sluší

2018 Range Rover Sport - The Dragon Challenge

Neskutečné VIDEO: Land Rover zdolal 999 schodů k Nebeské bráně!

Nejdelší balancování s autem na hlavě? John Evans zvládl udržet 160 kg vážící Mini 33 sekund

Nejabsurdnější motoristický rekord v historii? Postaral se o něj tenhle šílenec

Václav Laurin (vpravo) a Václav Klement (vlevo)

Neznámé tváře slavné Škody? Bez nich by nebyla tam, kde je dnes

Další příklad, jak může dopadnout agresivita na silnicích

Agresivita na silnici skončila převráceným SUV. Tady bylo od začátku všechno špatně

Tatra 613 Police Special

Policie zkoušela jedinečný prototyp Tatry! Ta předběhla dobu o desítky let

reklama
reklama

Doporučujeme

Ilustrační fotografie

Zamrzlé či zaseknuté zámky u auta? Nové řešení

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Úspěšný útěk do západního Berlína bez jediného výstřelu? Hlavou kroutili na obou stranách

  2. Škoda Octavia byla v tichosti přestavěna. Co nového nás čeká?

  3. Největší limuzína světa? Váží přes 25 tun a uveze až 40 lidí

  4. Putinovo nové auto? Má ho hlídat nejošklivější SUV světa

  5. První československé tanky? Zlaté české ručičky je stavěly z odstavených vraků

  6. Parkování v přeplněné Praze? Do Česka míří novinka, která si s tím hravě poradí

reklama

Zprávy odjinud