Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 22. června 2017, 13:50 Aktualizováno 22.6.2017, 14:12 Google+

Kopřivnická Tatra je známá zejména díky svým nákladním automobilům, které díky své konstrukci a koncepci motorů zdolávají i ten nejtěžší terén a své uplatnění nalezly v nejedné armádě světa. Dříve však Tatrovka vyráběla i osobní vozy, ten nejkrásnější z nich však zůstal u jediného exempláře.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra JK 2500

Tatra JK 2500 | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Tatra JK 2500 dostala během let mnoho názvů. Pravdou však je, že původně se nejmenovala ani Tatra. Její původ bychom totiž nalezli v továrně Karosy, kde na vzniku tohoto nádherného vozu pracoval od roku 1951 talentovaný konstruktér jménem Július Kubinský.

Vývoj automobilu nejprve probíhal s posvěcením samotné Karosy, poměrně brzy však byla továrna zaplněna jinými rozpracovanými projekty s vyšší prioritou, což vedlo k zastavení vývoje prototypu JK 2500. Kubinský se však svého snu nevzdal a na vývoji vozu pracoval ve vlastní garáži kdykoliv měl volný čas. Díky jeho nadšení i odhodlání byl vůz hotov v roce 1955.

Prostorový rám vozu, na kterém jsou umístěny ručně vyráběné panely karoserie, byl ručně svařen z bezešvých ocelových trubek, zadní náprava je typu De Dijon a přední náprava, spolu s řízením, údajně pocházela z německého vojenského vozu KdF. Kola i brzdy v prvním prototypu pocházely z vozu Lancie Aurelia.

Jak jste si jistě všimli, během stavby na voze nebyl použit jediný díl z Tatry, ačkoliv vůz je všeobecně znám právě pod značkou této automobilky. Za to může pohonná jednotka, se kterou konstruktér během návrhu počítal. Ostatně samotná název JK 2500 odkazuje na jméno konstruktéra a objem vzduchem chlazeného osmiválce.

Původně zamýšlenou motorizací vozu měl být motor určený pro Tatru 603, jeho vývoj však v té době nebyl ukončen, proto Kubinský sáhl po šestiválci z Alfy Romeo S6 o výkonu 90 koní. Výkon tohoto motoru předávala na zadní kola manuální čtyřstupňová převodovka, která také pocházela z vozu Alfa Romeo.

První tatrovácký vzduchem chlazený osmiválec, který dostal Kubinský k dispozici, však nebyl tím, po čem toužil. Šlo totiž o motor původně určený do nákladní Tatry 805, jehož výkon byl pouhých 75 koní. Přesto byl do vozu zabudován a spolu s ním se poprvé představil veřejnosti roku 1956 v časopise Svět motorů, kde byl vůz uveden pod titulkem "Také to dovedeme".

První osobní setkání s veřejností pak vůz roku 1958 zažil v Kopřivnici, kde byl slavnostně odhalen. Tatra JK 2500 vzbudila mezi lidmi obrovský poprask a nadšení. Kubinský dostal od ředitele Tatry nabídku ke změně místa z Karosy do Tatry a ihned se uvažovalo o výrobě prvních 5 kusů pro zákazníky.

Ještě před výrobou však proběhlo dvoutýdenní testování, na které se vůz JK 2500 dostavil už s novým motorem z Tatry 603 o výkonu 140 koní, účinnějšími bubnovými brzdami a namontována byla i nová kola vlastní výroby, která přiváděla k brzdám více vzduchu, ochlazovala je a zvyšovala jejich účinnost. V této konfiguraci pak dokázala Tatrovka dosáhnout rychlosti až 200 km/h.

Na výrobu vozu však nikdy nedošlo. Na světa tak jezdil jeden jediný kus, který měl ve svém vlastnictví jeho konstruktér, Július Kubinský, celých 13 let. Poté vůz prodal a od té doby o něm nikdo neslyšel. Možná je ve vlastnictví tajemného sběratele a možná tiše čeká v opuštěné stodole na své nalezení, restaurování a oprášené zašlé slávy. Bezesporu se však jedná o jeden z nejkrásnějších automobilů, jaký kdy na našem území vznikl.

Vytisknout

Diskuze: Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

reklama

Doporučujeme

Bezpečnostní sedačky jsou nezbytným doplňkem pro cestování s malými dětmi. Šetřit se na nich rozhodně nevyplácí

Co s vámi udělá letní počasí v zavřeném autě? Přehřátí organismu je otázkou…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud