President, úplně první automobil postavený v Rakousko-Uhersku

AutoRoad.cz, 2. května 2017, 12:59 Google+

Historie kopřivnické Tatry začíná daleko v historii. Prvopočátky později velmi úspěšné automobilky sahají do doby úplně prvních nesmělých krůčků automobilismu a začínají ve firmě Šustala.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra President

Tatra President | foto: Tatra

Sdílejte článek

Roku 1850 založil Ignác Šustala malou dílnu, ve které vyráběl klasické vozy tažené koněm. Konstrukce jeho bryček byla jednoduchá, lehká a spolehlivá, proto si brzy získala popularitu a dílna se začala rozrůstat. Již po třech letech provozu do firmy vstoupil továrník Adolf Raška a společnost získala název Ignatz Schustala & Comp. V jejím portfoliu tou dobou byly lehké bryčky, luxusní cestovní kočáry i poštovní a nákladní vozy.

Dobrá pověst společnosti se šířila velice rychle, což mělo za následek další rozvoj továrny a hlavně exportu. Ten proudil převážně do Pruska, Ruska ale i do zámoří. Během této éry vzniklo ve společnosti několik patentů, rozšířil se sortiment a roční produkce se za rok 1870 pohybovala okolo 1200 kočárů.

Následkem finančních potíží rozšiřuje společnost nabídku svých produktů a roku 1881 spouští výrobu železničních vagónů a buduje i tovární vlečku. 

Roku 1891 se odehrávají dvě důležité události. Tou radostnější je přeměna společnosti na akciovou a změna názvu na Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft. Tou smutnější zprávou je úmrtí zakladatele společnosti. Ignác Šustala umírá ve věku 68 let a do čela společnosti se staví jeho syn Adolf. Ten však v této pozici vydrží pouze 4 roky a poté ze společnosti odchází a prodává své akcie.

img-responsive

Tatra President se vyráběla v továrně Nesselsdorfer | foto: wikimedia.org

V roce 1897 nastává zlomový moment, který předurčí osud společnosti pro další století a kterým se Tatra, tehdy ještě známá pod názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft, či zkratkou NW, zapíše nesmazatelným písmem do historie automobilismu. Vzniká zde totiž President, první automobil vyráběný na území celého Rakousko-Uherska.

Celý vůz President byl inspirován německým automobilem Benz Viktoria. Ten si pořídil český továrník Theodor von Liebieg, osobní přítel Karla Benze, a seznámil s ním i ředitele budoucí Tatry, pana Hugo von Fischera. Ten byl vozem zaujat a dušoval se, že pokud by měl k dispozici motor a jeden automobil Benz na zaučení dělníků, jistě by ve své továrně dokázal podobný "kočár bez koní" sestrojit.

Theodor von Liebieg vzal jeho slova vážně a pořídil pro kopřivnickou továrnu od Benze motor a jeden jeho vůz, který byl později pojmenován "Instruktor", neboť během jeho rozebírání a skládání se dělnicí učili principům, které byly při jeho stavbě použity.

img-responsive

Inspirací pro vznik vozu Präsident byl automobil Mercedes Viktoria | foto: wikimedia.org

Ačkoliv vůz President technicky vycházel z vozu Benz, bylo zde použito mnoha nových a originálních řešení, které tyto dva automobily činily zcela odlišnými. Karoserie i podvozek vozu President vycházely z kočáru Mylord, ze kterého byla vymontována oj a do míst, kam se dříve ukládala zavazadla, byl zabudován dvouválcový motor Benz 2,7 litru o výkonu 3,7 kW ( 5 koní ). Nádrž měla obsah 23 litrů a nacházela se pod předními sedadly. Automobil měl dvě rychlosti a výkon byl na kola přenášen pomocí dvou řetězů. Maximální rychlost dosahovala až 30 km/h.

Na konstrukci a vzniku tohoto automobilu se mimo jiné podíleli i slavní konstruktéři jako Leopold Sviták, Hans Ledwinka nebo Edmund Rumpler.

Krátce po svém dokončení se vůz President se čtyřčlennou posádkou vydal na propagační cestu do Vídně. Cesta byla dlouhá 330 kilometrů a posádce trvala přes 14 hodin. Ne této cestě ho doprovázel i vůz Instruktor.

 V roce 1977 byla podle originálních nákresů zhotovena věrná replika vozu která ho znázorňuje v podobě, v jaké v roce 1897 vyjel poprvé z továrny a je k vidění v kopřivnickém muzeu Tatry. Originální vůz President si můžete prohlédnout v prostorách Národního technického muzea v Praze. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: President, úplně první automobil postavený v Rakousko-Uhersku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nové BMW X4

BMW naplánovalo pro Ženevu řadu novinek, nová X4 se představí veřejnosti vůbec poprvé

Cupra Ateca

Seat představil první čistokrevnou Cupru a její bratříčky. Ostrá Ateca nabídne 300 koní

Lamborghini Aventador v úpravě Novitec & Dreams Factory Automotive

Animované auto v provozu? Hologramová folie vytvořila fantastickou iluzi

Nová Toyota Aygo se představí v Ženevě

Nové Aygo se představí v Ženevě. Slibuje nižší spotřebu a více zážitků za volantem

První oficiální snímky nového Porsche 911 generace 992

Porsche poodhalilo novou generaci 911. Dočkáme se i hybridu a autonomního řízení?

Koncept Scirocco 2018 (Autor: Luis Carlos Moreno G.)

Volkswagen Scirocco 2018? S novým stylem mohl vypadat impozantně

reklama
reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia třetí generace po faceliftu

Škoda Auto vyrobila již 1 500 000 kusů Octavie třetí generace

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Policie dostala jedinečný prototyp Tatry! Ta předběhla dobu o desítky let

  2. Jak se vyhnout nehodě na sněhu? Zkuste tyto triky

  3. Znáte vagony Vert-A-Pac? Děsivý přepravní systém pomohl snižovat ceny automobilů

  4. Jak se vyhnout pokutě na dálnicích? Jednoduchá rada vám může ušetřit tisíce

  5. Co má česká Tatra společného s legendárním DeLorean? Mechanik našel nečekanou spojitost

  6. Policejní Tesla? Nová auta pořádně naštvala veřejnost

reklama

Zprávy odjinud