Mads Ostberg přestupuje před touto sezonou do nového týmu, který bude pod hlavičkou Adapty a Jipocaru. Jezdci budou Mads Ostberg a Martin Prokop. Martin Holmes si na toto téma promluvil s norským vítězem jedné soutěže MS. Jak bude tým provozován a jaké cíle má před příští sezonou?
Tým se poprvé objeví na Rally Sweden - zde se tedy poprvé objeví auto specifikace 2017 mimo tovární tým a to i přesto, že FIA vyžaduje, aby start zastřešoval tovární tým. To je šance pro Madse Ostberga, který v předešlých třech letech získal vždy více bodů pro svůj tým (Citroën / M-Sport Ford) než jeho týmový kolega, a Martina Prokopa, který v předešlých 5 letech získal 40 TOP10 výsledků v MS.
Jak 29 letý Ostberg tak 34 letý Prokop již mají na svém kontě přes 100 soutěží v MS: "Jezdil jsem za tovární týmy, tato změna byla velká výzva. Čekalo nás hodně práce, ale je skvělé být u zrodu nového týmu. Náš program ještě není 100 % jistý," říká Ostberg. Ve Švédsku pojede Ostberg, z osobních důvodů pak vynechá Mexiko (v době soutěže se mu má narodit syn). Proto se má za to, že v Mexiku začne sezonu Prokop. Ve zbývajících soutěžích by tým měl nasadit dvě auta.
"Detaily ještě nejsou doladěny, ale na soutěžích, které pojedeme, chceme mít dvě auta. Když pojedeme se dvěma vozy, tak Martin bude převážně sedět v tom druhém. Jenom jedno auto budeme mít pro Švédsko a také zřejmě pro Mexiko, pro zbytek už budeme mít dvě auta.
Auta pojedou ve stejném týmu, ale jestli budou mít stejné zbarvení, to nevím. Máme některé společné sponzory a některé osobní. Jipocar bude obě auta připravovat poblíž Brna v České republice [zřejmě tím byla myšlena Jihlava] ve své dílně. Jde o společný tým s Adaptou, ale primárně o nový tým. Snažíme se získat nové lidi z oblasti rally a dát dohromady naše zkušenosti. Někteří členové týmu budou z Martinova týmu, avšak v týmu nebude nikdo z M-Sportu," prozrazuje Mads.
"Specifikace aut bude stejná jako ta, kterou bude používat Dovenby. Malcolm Wilson nám slíbil, že budeme mít celý rok tu nejlepší specifikaci, takže z kontraktu vyplývá, že bychom měli mít celý rok určitě stejná auta jako ta z Dovenby. Pojedeme tedy s vozy roku 2017. Mým hlavním zájmem je samozřejmě být na nejvyšší úrovni a WRC závody budu dělat pouze na nejvyšší úrovni. Tým bude používat pneumatiky Michelin. Díváme se do dvouleté perspektivy. Smlouva s mými sponzory je dvouletým programem."
Martin Holmes se pak jezdce zeptal, jestli na soutěžích budou nějak pomáhat M-Sportu. "Naší myšlenkou je, dělat si to všechno ve vlastní režii s naším personálem. Program si tedy budeme řídit sami a bude mít svoje vlastní testy. Tovární tým si bude dělat svoje vlastní věci, my budeme mít svoje vlastní inženýry a kompletně náš tým, který bude nasazovat auta. Díly [náhradní] a tak dále budeme dostávat od M-Sportu, ale příprava auta by měla být samostatná a my si jí budeme dělat sami. Quirin Müller z Jipocaru bude manažerem týmu. Jipocar Team vedl dlouhou dobu. V otázce vedení týmu je hodně schopný, takže si myslím, že bude všechno organizovat."
Měl Mads Ostberg šanci zůstat v Dovenby, tedy v továrním týmu M-Sportu? "Myslím, že se na tuto otázku musíte zeptat Malcolma Wilsona. Ale upřímně - nikdy jsme o tom nemluvili. Úvahy o tomto týmu začaly poměrně brzy, přesné datum už nevím, ale řekl bych zhruba v půlce roku. Náš plán jsme měli poměrně brzy a myslím, že Malcolm pochopil, co chci. Byl jsem si celkem jistý tím, že chci dělat to, co teď děláme."
Jaké je auto ve specifikaci 2017? "Jezdil jsem s ním na asfaltu a šotolině, na sněhu ještě ne. Pocit jsem měl velmi dobrý, ale moc jsem toho ještě nenajel. Vlastně to nebyl ani test, jen jsem se svezl. Ale je to velmi zajímavé, protože je auto výrazně rychlejší. Mohu říci, že je velmi rychlé. Až začneme testovat před Švédskem, tak budu moci o autě říct víc. Martin už s ním také jezdil.
Ve srovnání s autem pro rok 2016 je zde masivní rozdíl - hlavně v síle a geometrii. Je to zcela jiné auto. Kdybych zkoušel novou Fiestu bez toho, aniž bych věděl, že sedím ve Fordu, tak bych nikdy neřekl, že jde o Ford. Tahle Fiesta je kompletně odlišná od těch předchozích. Zatím nevíme, jak je auto spolehlivé. Ale vzhledem k nové aerodynamice to bude na některých místech, třeba na Sardinii, kde jsou hluboké koleje a velké kameny, velmi obtížné.
Když dojde k poškození aerodynamiky, tak to bude mít velký vliv na řízení. Centrální diferenciál pro mě nebude nový. Mechanický přední a zadní, to se dost podobá tomu, co jsme měli v 2,0l WRC na konci roku 2010. Vloni jsem se toho hodně naučil, započali jsme velký program s cílem zlepšit se na asfaltu. Pracujeme na závodní linii, brzdných bodech, způsobu projíždění zatáček a nebo třeba rychlosti v zatáčkách. Pro mě šlo o velkou věc.
Bude trvat minimálně rok, než si tím projdu. Proto teď potřebuji sedět tak často v autě a tolik trénovat. Na novou sezonu se velmi těším. Je to [soukromý tým] něco, o čem jsme dlouho přemýšleli a snili o tom. V minulosti jsem v našich malých týmech sbíral hodně úspěchů. Toho chci dosáhnout znovu.
Je jasné, že teď jde o něco jiného, protože stavíme nový tým s jiným jezdcem z WRC, který také má svůj vlastní dobrý tým. Bude velmi zajímavé pracovat na vývoji auta a snažit se ho posunout dopředu. Hodně se na to těším a to jsem opravdu chtěl. Jsem moc rád, že mám sponzory, kteří to umožní a snad nás čeká opravdu zajímavý rok."
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?