Mads Ostberg přestupuje před touto sezonou do nového týmu, který bude pod hlavičkou Adapty a Jipocaru. Jezdci budou Mads Ostberg a Martin Prokop. Martin Holmes si na toto téma promluvil s norským vítězem jedné soutěže MS. Jak bude tým provozován a jaké cíle má před příští sezonou?
Tým se poprvé objeví na Rally Sweden - zde se tedy poprvé objeví auto specifikace 2017 mimo tovární tým a to i přesto, že FIA vyžaduje, aby start zastřešoval tovární tým. To je šance pro Madse Ostberga, který v předešlých třech letech získal vždy více bodů pro svůj tým (Citroën / M-Sport Ford) než jeho týmový kolega, a Martina Prokopa, který v předešlých 5 letech získal 40 TOP10 výsledků v MS.
Jak 29 letý Ostberg tak 34 letý Prokop již mají na svém kontě přes 100 soutěží v MS: "Jezdil jsem za tovární týmy, tato změna byla velká výzva. Čekalo nás hodně práce, ale je skvělé být u zrodu nového týmu. Náš program ještě není 100 % jistý," říká Ostberg. Ve Švédsku pojede Ostberg, z osobních důvodů pak vynechá Mexiko (v době soutěže se mu má narodit syn). Proto se má za to, že v Mexiku začne sezonu Prokop. Ve zbývajících soutěžích by tým měl nasadit dvě auta.
"Detaily ještě nejsou doladěny, ale na soutěžích, které pojedeme, chceme mít dvě auta. Když pojedeme se dvěma vozy, tak Martin bude převážně sedět v tom druhém. Jenom jedno auto budeme mít pro Švédsko a také zřejmě pro Mexiko, pro zbytek už budeme mít dvě auta.
Auta pojedou ve stejném týmu, ale jestli budou mít stejné zbarvení, to nevím. Máme některé společné sponzory a některé osobní. Jipocar bude obě auta připravovat poblíž Brna v České republice [zřejmě tím byla myšlena Jihlava] ve své dílně. Jde o společný tým s Adaptou, ale primárně o nový tým. Snažíme se získat nové lidi z oblasti rally a dát dohromady naše zkušenosti. Někteří členové týmu budou z Martinova týmu, avšak v týmu nebude nikdo z M-Sportu," prozrazuje Mads.
"Specifikace aut bude stejná jako ta, kterou bude používat Dovenby. Malcolm Wilson nám slíbil, že budeme mít celý rok tu nejlepší specifikaci, takže z kontraktu vyplývá, že bychom měli mít celý rok určitě stejná auta jako ta z Dovenby. Pojedeme tedy s vozy roku 2017. Mým hlavním zájmem je samozřejmě být na nejvyšší úrovni a WRC závody budu dělat pouze na nejvyšší úrovni. Tým bude používat pneumatiky Michelin. Díváme se do dvouleté perspektivy. Smlouva s mými sponzory je dvouletým programem."
Martin Holmes se pak jezdce zeptal, jestli na soutěžích budou nějak pomáhat M-Sportu. "Naší myšlenkou je, dělat si to všechno ve vlastní režii s naším personálem. Program si tedy budeme řídit sami a bude mít svoje vlastní testy. Tovární tým si bude dělat svoje vlastní věci, my budeme mít svoje vlastní inženýry a kompletně náš tým, který bude nasazovat auta. Díly [náhradní] a tak dále budeme dostávat od M-Sportu, ale příprava auta by měla být samostatná a my si jí budeme dělat sami. Quirin Müller z Jipocaru bude manažerem týmu. Jipocar Team vedl dlouhou dobu. V otázce vedení týmu je hodně schopný, takže si myslím, že bude všechno organizovat."
Měl Mads Ostberg šanci zůstat v Dovenby, tedy v továrním týmu M-Sportu? "Myslím, že se na tuto otázku musíte zeptat Malcolma Wilsona. Ale upřímně - nikdy jsme o tom nemluvili. Úvahy o tomto týmu začaly poměrně brzy, přesné datum už nevím, ale řekl bych zhruba v půlce roku. Náš plán jsme měli poměrně brzy a myslím, že Malcolm pochopil, co chci. Byl jsem si celkem jistý tím, že chci dělat to, co teď děláme."
Jaké je auto ve specifikaci 2017? "Jezdil jsem s ním na asfaltu a šotolině, na sněhu ještě ne. Pocit jsem měl velmi dobrý, ale moc jsem toho ještě nenajel. Vlastně to nebyl ani test, jen jsem se svezl. Ale je to velmi zajímavé, protože je auto výrazně rychlejší. Mohu říci, že je velmi rychlé. Až začneme testovat před Švédskem, tak budu moci o autě říct víc. Martin už s ním také jezdil.
Ve srovnání s autem pro rok 2016 je zde masivní rozdíl - hlavně v síle a geometrii. Je to zcela jiné auto. Kdybych zkoušel novou Fiestu bez toho, aniž bych věděl, že sedím ve Fordu, tak bych nikdy neřekl, že jde o Ford. Tahle Fiesta je kompletně odlišná od těch předchozích. Zatím nevíme, jak je auto spolehlivé. Ale vzhledem k nové aerodynamice to bude na některých místech, třeba na Sardinii, kde jsou hluboké koleje a velké kameny, velmi obtížné.
Když dojde k poškození aerodynamiky, tak to bude mít velký vliv na řízení. Centrální diferenciál pro mě nebude nový. Mechanický přední a zadní, to se dost podobá tomu, co jsme měli v 2,0l WRC na konci roku 2010. Vloni jsem se toho hodně naučil, započali jsme velký program s cílem zlepšit se na asfaltu. Pracujeme na závodní linii, brzdných bodech, způsobu projíždění zatáček a nebo třeba rychlosti v zatáčkách. Pro mě šlo o velkou věc.
Bude trvat minimálně rok, než si tím projdu. Proto teď potřebuji sedět tak často v autě a tolik trénovat. Na novou sezonu se velmi těším. Je to [soukromý tým] něco, o čem jsme dlouho přemýšleli a snili o tom. V minulosti jsem v našich malých týmech sbíral hodně úspěchů. Toho chci dosáhnout znovu.
Je jasné, že teď jde o něco jiného, protože stavíme nový tým s jiným jezdcem z WRC, který také má svůj vlastní dobrý tým. Bude velmi zajímavé pracovat na vývoji auta a snažit se ho posunout dopředu. Hodně se na to těším a to jsem opravdu chtěl. Jsem moc rád, že mám sponzory, kteří to umožní a snad nás čeká opravdu zajímavý rok."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.