Stále více automobilů nabízí komfortní, informační a zábavní systémy, od ergonomických sedadel až po displej na středové konzole v úrovni očí, které vylepšují zážitky z jízdy. Existuje však také řada na první pohled neviditelných prvků, jejichž význam roste.
Jedná se o vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driving Assistance Systems). Automatické asistenční funkce usnadňují řešení každodenních situací v silničním provozu, a zvyšují tak bezpečnost. Jejich přínosy ocení řidiči nového modelu SEAT Ateca 2020, který je i díky těmto vylepšením jedním z nejbezpečnějších vozidel ve svém segmentu.
Bezpečnost za volantem. Podle zprávy ERSO (European Road Safety Observatory) o bezpečnosti silničního provozu v Evropě z roku 2018 překračuje 40 % až 60 % řidičů v Evropské unii rychlostní limity. Přitom je prokázáno, že mírným snížením rychlosti jízdy se zmenší vážnost dopravních nehod. Vzhledem k tomu, že většina nehod je způsobena lidským faktorem, mohou být i drobnosti, například schopnost předvídat zpomalení vozidla vpředu, významným příspěvkem ke zlepšení situace. Asistenční systémy jsou proto zásadním nástrojem pro zvyšování bezpečnosti.
Bezstarostná jízda. Pro bezpečnou jízdu je nezbytné přizpůsobit rychlost jízdy stavu vozovky a dopravní situaci. A právě to usnadňuje Travel Assist ve výbavě nového modelu Ateca. Řidič může tuto funkci aktivovat stisknutím tlačítka. Systém udržuje vůz v jízdním pruhu zásahy do řízení, udržuje nastavenou rychlost jízdy i bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. V kombinaci s předvídavým adaptivním tempomatem ACC předvídá průběh trasy a na základě rozpoznaných dopravních značek upravuje rychlost jízdy.„Tento systém poskytuje mimořádný komfort, protože pomáhá s řízením vozu ve vysokých rychlostech a udržuje jej přitom ve svém jízdním pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení systémů ADAS ve společnosti SEAT. Řidič však i nadále musí z důvodu bezpečnosti a souladu s legislativou nepřetržitě systém kontrolovat, sledovat silniční provoz a mít obě ruce na volantu.
Dům na kolech. V Evropě roste obliba obytných přívěsů. Podle sdružení ECF (European Caravan Federation) bylo například v Německu v roce 2019 registrováno 26 941 nových obytných přívěsů, a růstový trend pokračuje i v roce 2020. V červnu vykázal německý trh 3572 nových registrací, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Johannes Fleck, vedoucí oddělení produktu, plánování a strategie německého dovozce SEAT, uvádí, že „řidiči ve stále větších počtech objevují možnosti, které nabízejí obytné přívěsy, a SEAT Ateca je ideálním tažným vozidlem pro velké přívěsy. Jízda se soupravou ovšem vyžaduje hodně zkušeností a značné dovednosti, především při couvání. Pokud otočíme volantem doleva, obytný přívěs pojede opačným směrem“. Systém Trailer Assist ve výbavě modelu Ateca 2020 nabízí v těchto případech pomoc ve třech snadných krocích. Řidič musí jen zařadit zpětný chod, stisknout tlačítko parkovacího asistenta a ovládacím prvkem pro nastavení polohy zrcátek udávat požadovaný směr jízdy. Celý manévr může kontrolovat na displeji zadní kamery.
Prevence nehod. Únava za volantem může být osudná. Nový SEAT Ateca je vybaven asistentem pro stav nouze, aby k těmto situacím nedocházelo. Pokud Emergency Assist zjistí, že řidič po několik sekund neovládá volant, aktivuje nejprve zvuková a vizuální upozornění. Zůstane-li tento krok bez odezvy, dojde ke krátkému přibrzdění. Jestliže řidič ani v tomto případě nereaguje, zapne asistent ukazatele směru a zpomalí vůz až do úplného zastavení v příslušném jízdním pruhu. „Stále více asistenčních systémů je zapotřebí nejen k upozorňování řidičů na nebezpečné situace, ale také k aktivnímu převzetí kontroly nad vozidlem, aby kompenzovaly jakékoli neobvyklé chování řidiče za volantem,“ říká Mario Arnaldo Fernández, předseda sdružení evropských motoristů AEA (Automovilistas Europeos Asociados).
Ochrana před kolizí. V případě, že nelze hrozící nehodu odvrátit, je nejdůležitějším úkolem zajistit maximální ochranu cestujících ve vozidle. Z toho důvodu vznikl pro nový model Ateca přednárazový asistent, Pre-crash Assist. Hrozí-li riziko kolize, systémy vozidla spolupracují a připraví vozidlo na případný náraz: „Systém aktivuje nouzová světla, přitáhne bezpečnostní pásy a uzavře okna, aby minimalizoval následky nehody,“ vysvětluje Seguer.
Bude budoucnost patřit autonomním automobilům? Uvedené asistenční systémy pokládají základy pro budoucí autonomní jízdu. V současnosti se zaměřují na splnění požadavků řidiče: „Snažíme se řidiči poskytovat maximální asistenci v rámci celého procesu řízení od okamžiku, kdy nastoupí do vozu, až do chvíle, kdy z vozu vystoupí,“ říká Seguer. V budoucnosti pravděpodobně nebudou muset řidiči vůbec věnovat pozornost řízení, a dokonce ani nebudou muset být ve voze. Vůz bude sám sobě řidičem. „Je jasné, že řidiči dělají chyby, které dokáže vyspělá technika minimalizovat, takže vývoj směrem k autonomnímu automobilu je nezastavitelný,“ dodává nakonec Seguer.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?