Výměna motorového oleje: Léčba proplachem

pet / AutoRoad.cz, 30. září 2019, 19:46 Google+

Výměna oleje v motoru patří k nejběžnějším a téměř nejčastějším servisním úkonům. I takto běžnou věc lze však provést různými způsoby. Proplach motoru se může zdát jako zbytečnost navíc vysávající vaše peněženky, dokáže však zázraky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
I při běžné výměně dokážete vyléčit zdánlivě porouchaný motor

I při běžné výměně dokážete vyléčit zdánlivě porouchaný motor | foto: Dataconsult

Sdílejte článek

Zanedbání běžné výměny motorového oleje může způsobit fatální následky - zadření motoru. V současné době je běžným standardem jeho výměna každých 30 000 km. Vzhledem k vysoké kvalitě moderních olejů se spoustou aditiv je tento interval dostatečný. Jen v případě převahy krátkých jízd se doporučuje tento interval zkrátit. Při samotné výměně je také důležité nechat všechen olej odkapat, u některých motorů je nutné odsát zbytky z olejové vany kvůli nevhodnému umístění výpustného otvoru - motor 1.6 HDI od koncernu PSA.

Ani takto poctivá výměna oleje však nemusí vždy stačit. Aditiva v oleji (detergenty a dispersanty) by mezi jednotlivými intervaly neměla ztrácet funkci a uvnitř motoru by se neměly tvořit žádné úsady. Taková je však teorie, v praxi se však v každém motoru karbonové úsady časem objeví. Úsady pak mohou způsobit různé závady, které sice chod motoru neohrozí, mohou však mít vliv na jeho výkon, spotřebu paliva či hlučnost. Může dojít k ucpání kanálků do přesuvníku vačkového hřídele či hydraulických zdvihátek. Při tvorbě karbonových úsad v drážkách pro pístní kroužky může dojít i k poklesu komprese motoru a zvýšené spotřebě oleje.

img-responsive

Karbonové úsady v drážkách pro pístní kroužky zhorší všechny parametry motoru | foto: twingotuningforum.de

Jak tedy samotný proplach motoru a uvolnění úsad provést? Existuje několik způsobů. Někteří automechanici proplachují motor levnějším olejem. Po vypuštění staré náplně je jím motor naplněn a běží pár minut na volnoběh. I takový olej obsahuje aditiva účinně uvolňující karbonové úsady, ty jsou pak z motoru spolu s olejem vypuštěny a až poté je motor naplněn novým olejem. Tento způsob je spíše historický, lehčí úsady však dokáže uvolnit. Dalším způsobem je aplikace speciálního přípravku do staré olejové náplně v motoru a následná krátká jízda (50 - 100 km). Tyto přípravky obsahují agresivnější aditiva uvolňující karbonové úsady, které jsou pak při samotné výměně motoru "vypláchnuty" z motoru.

Tato procedura v ideálním případě zvýší kompresi motoru, sníží spotřebu, zvýší výkon a sníží hlučnost. Zdá se to jako úplný zázrak. Takto "vyléčit" lze však pouze motory s mírně zanedbanou údržbou a generální opravu motoru nenahradí. Občasným proplachem však určitě motoru neuškodíte a můžete jej vyzkoušet i při podezření na horší závadu. Těch pár stokorun, které si váš autoservis naúčtuje, pak může výrazně prodloužit životnost vašeho motoru.

Vytisknout

Diskuze: Výměna motorového oleje: Léčba proplachem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

DS3 Crossback E-TENSE

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů, ale začala montovat něco jiného

Volkswagen Tiguan

Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

Tatra Force 8x8

Tatry nejsou jen T 815 pro stavby a hasiče, ale i armádní speciály do nesjízdného terénu a bojů

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Těžké a vysoké SUV ID.4 a skvělé jízdní vlastnosti? Volkswagen prozradil, jak to zařídil

Peugeot 2008 GT Line

Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

Sbarro Super Eight

Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

Peugeot 4008 a 5008

S čím se Peugeot pochlubí na autosalonu v Číně? My už to vime

Ford u nás nabídne špičkový Mustang Mach 1 s osmiválcem 5,0 l a manuální převodovkou za 1 649 900 Kč

Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

Výroba modelu ŠKODA OCTAVIA v Mladé Boleslavi

VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Může nám být na silnici mnohem příjemněji?

Toyota 2000 GT

Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

Přepracované Subaru BRZ dostalo opět atmosférický boxer s větším objemem a nižší těžiště

Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Hyundai Tucson ADVENTURE

Test Hyundai Tucson ADVENTURE 1,6 CRDI DTC7, pro výlety jako stvořený

Honda e

Německým autem roku nečekaně cizinec. Čím přesvědčil porotu proti domácím premiantům?

reklama

Doporučujeme

Nová Dacia Duster

Proč Češi šílí po SUV? Do terénu s nimi nejezdí...

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

  2. VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

  3. Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

  4. Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

  5. Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

  6. Těžké a vysoké SUV ID.4 a skvělé jízdní vlastnosti? Volkswagen prozradil, jak to zařídil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud