Výměna oleje v motoru patří k nejběžnějším a téměř nejčastějším servisním úkonům. I takto běžnou věc lze však provést různými způsoby. Proplach motoru se může zdát jako zbytečnost navíc vysávající vaše peněženky, dokáže však zázraky.
Zanedbání běžné výměny motorového oleje může způsobit fatální následky - zadření motoru. V současné době je běžným standardem jeho výměna každých 30 000 km. Vzhledem k vysoké kvalitě moderních olejů se spoustou aditiv je tento interval dostatečný. Jen v případě převahy krátkých jízd se doporučuje tento interval zkrátit. Při samotné výměně je také důležité nechat všechen olej odkapat, u některých motorů je nutné odsát zbytky z olejové vany kvůli nevhodnému umístění výpustného otvoru - motor 1.6 HDI od koncernu PSA.
Ani takto poctivá výměna oleje však nemusí vždy stačit. Aditiva v oleji (detergenty a dispersanty) by mezi jednotlivými intervaly neměla ztrácet funkci a uvnitř motoru by se neměly tvořit žádné úsady. Taková je však teorie, v praxi se však v každém motoru karbonové úsady časem objeví. Úsady pak mohou způsobit různé závady, které sice chod motoru neohrozí, mohou však mít vliv na jeho výkon, spotřebu paliva či hlučnost. Může dojít k ucpání kanálků do přesuvníku vačkového hřídele či hydraulických zdvihátek. Při tvorbě karbonových úsad v drážkách pro pístní kroužky může dojít i k poklesu komprese motoru a zvýšené spotřebě oleje.
Jak tedy samotný proplach motoru a uvolnění úsad provést? Existuje několik způsobů. Někteří automechanici proplachují motor levnějším olejem. Po vypuštění staré náplně je jím motor naplněn a běží pár minut na volnoběh. I takový olej obsahuje aditiva účinně uvolňující karbonové úsady, ty jsou pak z motoru spolu s olejem vypuštěny a až poté je motor naplněn novým olejem. Tento způsob je spíše historický, lehčí úsady však dokáže uvolnit. Dalším způsobem je aplikace speciálního přípravku do staré olejové náplně v motoru a následná krátká jízda (50 - 100 km). Tyto přípravky obsahují agresivnější aditiva uvolňující karbonové úsady, které jsou pak při samotné výměně motoru "vypláchnuty" z motoru.
Tato procedura v ideálním případě zvýší kompresi motoru, sníží spotřebu, zvýší výkon a sníží hlučnost. Zdá se to jako úplný zázrak. Takto "vyléčit" lze však pouze motory s mírně zanedbanou údržbou a generální opravu motoru nenahradí. Občasným proplachem však určitě motoru neuškodíte a můžete jej vyzkoušet i při podezření na horší závadu. Těch pár stokorun, které si váš autoservis naúčtuje, pak může výrazně prodloužit životnost vašeho motoru.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.