Výměna oleje v motoru patří k nejběžnějším a téměř nejčastějším servisním úkonům. I takto běžnou věc lze však provést různými způsoby. Proplach motoru se může zdát jako zbytečnost navíc vysávající vaše peněženky, dokáže však zázraky.
Zanedbání běžné výměny motorového oleje může způsobit fatální následky - zadření motoru. V současné době je běžným standardem jeho výměna každých 30 000 km. Vzhledem k vysoké kvalitě moderních olejů se spoustou aditiv je tento interval dostatečný. Jen v případě převahy krátkých jízd se doporučuje tento interval zkrátit. Při samotné výměně je také důležité nechat všechen olej odkapat, u některých motorů je nutné odsát zbytky z olejové vany kvůli nevhodnému umístění výpustného otvoru - motor 1.6 HDI od koncernu PSA.
Ani takto poctivá výměna oleje však nemusí vždy stačit. Aditiva v oleji (detergenty a dispersanty) by mezi jednotlivými intervaly neměla ztrácet funkci a uvnitř motoru by se neměly tvořit žádné úsady. Taková je však teorie, v praxi se však v každém motoru karbonové úsady časem objeví. Úsady pak mohou způsobit různé závady, které sice chod motoru neohrozí, mohou však mít vliv na jeho výkon, spotřebu paliva či hlučnost. Může dojít k ucpání kanálků do přesuvníku vačkového hřídele či hydraulických zdvihátek. Při tvorbě karbonových úsad v drážkách pro pístní kroužky může dojít i k poklesu komprese motoru a zvýšené spotřebě oleje.
Jak tedy samotný proplach motoru a uvolnění úsad provést? Existuje několik způsobů. Někteří automechanici proplachují motor levnějším olejem. Po vypuštění staré náplně je jím motor naplněn a běží pár minut na volnoběh. I takový olej obsahuje aditiva účinně uvolňující karbonové úsady, ty jsou pak z motoru spolu s olejem vypuštěny a až poté je motor naplněn novým olejem. Tento způsob je spíše historický, lehčí úsady však dokáže uvolnit. Dalším způsobem je aplikace speciálního přípravku do staré olejové náplně v motoru a následná krátká jízda (50 - 100 km). Tyto přípravky obsahují agresivnější aditiva uvolňující karbonové úsady, které jsou pak při samotné výměně motoru "vypláchnuty" z motoru.
Tato procedura v ideálním případě zvýší kompresi motoru, sníží spotřebu, zvýší výkon a sníží hlučnost. Zdá se to jako úplný zázrak. Takto "vyléčit" lze však pouze motory s mírně zanedbanou údržbou a generální opravu motoru nenahradí. Občasným proplachem však určitě motoru neuškodíte a můžete jej vyzkoušet i při podezření na horší závadu. Těch pár stokorun, které si váš autoservis naúčtuje, pak může výrazně prodloužit životnost vašeho motoru.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?