Výměna oleje v motoru patří k nejběžnějším a téměř nejčastějším servisním úkonům. I takto běžnou věc lze však provést různými způsoby. Proplach motoru se může zdát jako zbytečnost navíc vysávající vaše peněženky, dokáže však zázraky.
Zanedbání běžné výměny motorového oleje může způsobit fatální následky - zadření motoru. V současné době je běžným standardem jeho výměna každých 30 000 km. Vzhledem k vysoké kvalitě moderních olejů se spoustou aditiv je tento interval dostatečný. Jen v případě převahy krátkých jízd se doporučuje tento interval zkrátit. Při samotné výměně je také důležité nechat všechen olej odkapat, u některých motorů je nutné odsát zbytky z olejové vany kvůli nevhodnému umístění výpustného otvoru - motor 1.6 HDI od koncernu PSA.
Ani takto poctivá výměna oleje však nemusí vždy stačit. Aditiva v oleji (detergenty a dispersanty) by mezi jednotlivými intervaly neměla ztrácet funkci a uvnitř motoru by se neměly tvořit žádné úsady. Taková je však teorie, v praxi se však v každém motoru karbonové úsady časem objeví. Úsady pak mohou způsobit různé závady, které sice chod motoru neohrozí, mohou však mít vliv na jeho výkon, spotřebu paliva či hlučnost. Může dojít k ucpání kanálků do přesuvníku vačkového hřídele či hydraulických zdvihátek. Při tvorbě karbonových úsad v drážkách pro pístní kroužky může dojít i k poklesu komprese motoru a zvýšené spotřebě oleje.
Jak tedy samotný proplach motoru a uvolnění úsad provést? Existuje několik způsobů. Někteří automechanici proplachují motor levnějším olejem. Po vypuštění staré náplně je jím motor naplněn a běží pár minut na volnoběh. I takový olej obsahuje aditiva účinně uvolňující karbonové úsady, ty jsou pak z motoru spolu s olejem vypuštěny a až poté je motor naplněn novým olejem. Tento způsob je spíše historický, lehčí úsady však dokáže uvolnit. Dalším způsobem je aplikace speciálního přípravku do staré olejové náplně v motoru a následná krátká jízda (50 - 100 km). Tyto přípravky obsahují agresivnější aditiva uvolňující karbonové úsady, které jsou pak při samotné výměně motoru "vypláchnuty" z motoru.
Tato procedura v ideálním případě zvýší kompresi motoru, sníží spotřebu, zvýší výkon a sníží hlučnost. Zdá se to jako úplný zázrak. Takto "vyléčit" lze však pouze motory s mírně zanedbanou údržbou a generální opravu motoru nenahradí. Občasným proplachem však určitě motoru neuškodíte a můžete jej vyzkoušet i při podezření na horší závadu. Těch pár stokorun, které si váš autoservis naúčtuje, pak může výrazně prodloužit životnost vašeho motoru.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.