Výměna oleje v motoru patří k nejběžnějším a téměř nejčastějším servisním úkonům. I takto běžnou věc lze však provést různými způsoby. Proplach motoru se může zdát jako zbytečnost navíc vysávající vaše peněženky, dokáže však zázraky.
Zanedbání běžné výměny motorového oleje může způsobit fatální následky - zadření motoru. V současné době je běžným standardem jeho výměna každých 30 000 km. Vzhledem k vysoké kvalitě moderních olejů se spoustou aditiv je tento interval dostatečný. Jen v případě převahy krátkých jízd se doporučuje tento interval zkrátit. Při samotné výměně je také důležité nechat všechen olej odkapat, u některých motorů je nutné odsát zbytky z olejové vany kvůli nevhodnému umístění výpustného otvoru - motor 1.6 HDI od koncernu PSA.
Ani takto poctivá výměna oleje však nemusí vždy stačit. Aditiva v oleji (detergenty a dispersanty) by mezi jednotlivými intervaly neměla ztrácet funkci a uvnitř motoru by se neměly tvořit žádné úsady. Taková je však teorie, v praxi se však v každém motoru karbonové úsady časem objeví. Úsady pak mohou způsobit různé závady, které sice chod motoru neohrozí, mohou však mít vliv na jeho výkon, spotřebu paliva či hlučnost. Může dojít k ucpání kanálků do přesuvníku vačkového hřídele či hydraulických zdvihátek. Při tvorbě karbonových úsad v drážkách pro pístní kroužky může dojít i k poklesu komprese motoru a zvýšené spotřebě oleje.
Jak tedy samotný proplach motoru a uvolnění úsad provést? Existuje několik způsobů. Někteří automechanici proplachují motor levnějším olejem. Po vypuštění staré náplně je jím motor naplněn a běží pár minut na volnoběh. I takový olej obsahuje aditiva účinně uvolňující karbonové úsady, ty jsou pak z motoru spolu s olejem vypuštěny a až poté je motor naplněn novým olejem. Tento způsob je spíše historický, lehčí úsady však dokáže uvolnit. Dalším způsobem je aplikace speciálního přípravku do staré olejové náplně v motoru a následná krátká jízda (50 - 100 km). Tyto přípravky obsahují agresivnější aditiva uvolňující karbonové úsady, které jsou pak při samotné výměně motoru "vypláchnuty" z motoru.
Tato procedura v ideálním případě zvýší kompresi motoru, sníží spotřebu, zvýší výkon a sníží hlučnost. Zdá se to jako úplný zázrak. Takto "vyléčit" lze však pouze motory s mírně zanedbanou údržbou a generální opravu motoru nenahradí. Občasným proplachem však určitě motoru neuškodíte a můžete jej vyzkoušet i při podezření na horší závadu. Těch pár stokorun, které si váš autoservis naúčtuje, pak může výrazně prodloužit životnost vašeho motoru.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.